Jag vill inte förstöra upptäckarglädjen men jag tycker detta borde vara ekkrös - Exidia truncata. Det har just så här glesa, fåtaliga vårtor på undersidan medan översidan är så tätt “vårtig” att den verkar luden.
Eklöven på bilden tyder ju också på detta och det är väl en ekstubbe.
Ekkröset hette förr lindkrös men påträffas på lind endast i sydligare länder.
Tack för uppmuntran.
Jag har samma gamla kamera kvar men ibland så blir bilderna användbara.
För att få närbilden så har jag beskurit bild 2, allstå bara tagit en liten bit av den stora bilden. Sedan lät jag bli att minska ner den biten så mycket. På så sätt kunde man se vårtorna.
Tack för ditt svar Hans!
Jag blir nog inte riktigt klok på vad det kan vara.
Tyvärr så vet jag inte om det är en ekstubbe eller inte. Det är en stapel med mycket grova stamdelar som har legat upplagda länge. (Jag är urdålig på att kunna känna igen barken på olika träd.)
Det växer ek intill och där har jag nog garanterat Ekkrös på en gren. (Tyvärr blev inte de bilderna bra.)
Blir Ekkrös alltid lite mer “öronlika” med tiden?
OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.