Vi har nyligen fått en ny turistattraktion! Genom kommmunens försorg kan vi numera stoltsera med Sveriges längsta och smalaste kalhygge. Ni som tidigare njutit av gröna gångens grönska, kan nu lägga detta i glömska. I folkmun kallas kallas denna numera “kala gången” med viss rätt.
Ni har ju ytterligare en sevärd turistattraktion vid gruvan, det “nya” schaktet dom har byggt en hiss till. Var därnere i somras. I måndags inigdes ju även konsertsalen “därnere”, Sveriges lägst belägsta konsertsal. Kommer inte ihåg hur djup ner den ligger. Min mor var där på invigningen, hon hade till och med hyrt en klänning från 1700-talet för att man skulle helst ha tidsenlig klädsel.
Vadå, har dom tagit bort “gröna gången”?
Du har så rätt Geraldine! Om du bara visste hur det värker i mitt hjärta. Här har det växt många stora träd i nästan 500 år utan att orsaka någon skada, men när kommunen plötsligt får för sig att de utgör en säkerhetsrisk så är denna massaker ett faktum! Dessvärre har man inte nöjt sig med träden. Även otaliga fridlysta tibastbuskar är nu borta.
Även här i Örebro verkar kommunen fått avverkningsdille.
En del kan försvaras p g a ökande almsjuka, men på många ställen verkar det mer vara överskottsarbete för att parkförvaltningens personal ska få jobba lite mer!
På vissa ställen kapar de toppar på träd oxå, har sett stympade aspar och sälgar t.ex.
kan det vara för att de ska växa mer på bredden som buskar?
Att avverka månghundraåriga träd är rent kulturmord tycker jag!
http://www.smp.se/nyheter/vaxjo/lindallen-pa-kampen-en-sakerhetsrisk(508991).gm
nog borde man som allmännhet förstå att inte promenera där vid storm eller orkan !!??
Ha! du missade den intresanta artiklen, den som överenstämmer med vad jag har hävdat i årtionden och många med mig antar jag. Blandskog är best.
Borren störs av lövet
VÄXJÖ i dag 18:53
Det är bevisat att granbarkborren ogillar doften av lövträd och att skadorna minskar i blandskog.
Den fruktade granbarkborren tillägnades i går en internationell konferens i Växjö där forskare och andra experter belyste den ur alla tänkbara aspekter.
Hur det jobbats med samma problem i Norge, Danmark och Polen redovisades också. 220 skogsliga tjänstemän inhämtade de senaste rönen för vidare spridning till skogsägarna.
Konferens genomfördes i ett läge när rädslan är stor bland skogsägarna. Populationen av granbarkborrar bedöms vara lika stor nu som inför förra sommaren.
– Det krävs krafttag och forstsatt engagemang, speciellt de närmaste månaderna. Sedan gäller det orka med återbeskogningen också, där finns mycket kvar att göra, konstaterar Staffan Nordin, chef för skogsavdelningen på Skogstyrelsen.
Huvudbudskapet var att det allra viktigaste nu är att få ut alla vindfällen för att inte bjuda insekten på extra föryngringsmaterial
Det skriver Södras skogsvårdschef Göran Örlander under på.
– De måste bort så fort de bara går. Men att använda färskt vindfällt virke som fångstfällor genom att ta ut dem just när de är fulla med insekter avråder jag bestämt ifrån. Risken är uppenbar att det blir liggande för länge på grund av resursbrist, säger han.
Han beskriver fjolårets försök, att med skördaraggregatets hjälp barka virket redan i skogen för att göra det ointressant för insekten, som lovande.
Han konstaterar också att giftbehandlat fångstvirke minskade skadorna i hyggeskanter men att utvärderingarna hittills inte gav entydiga besked.
Bo Långström på SLU förklarar att fångstvirke troligen fångar mer än feromonfällor men att ingen av metoderna tydligt visat sig ha någon avgörande effekt på den totala skadeutvecklingen.
De studier som gjorts, bland annat i Asa, har gett motstridiga resultat.
Professor Fredrik Schlyter på SLU redogjorde för granbarkborrens doftsignaler och slog fast att den är förvånande känslig för lövträdsdofter. I en blandad miljö störs den.
Att blandskog ger mindre problem med skadeinsekter är bevisat.
Försök med att sätta påsar med lövdofter på granar i utsatta lägen har visat sig ha god effekt.
– Det kan bli ett sätt att stabilisera hyggeskanter sedan vindfällda och angripna träd förs plockats bort. Men långsiktigt bör vi sträva efter mer blandskog, säger han.
ha, vad då jas ?
vad har jag missat ??
jag postade här 18 23 i dag och det du säger “ha” om att jag missade publicerades på nätet 18 53 av smålandsposten !
jag har alltså inte missat något !
och jag ber dig att inte hojta “ha” åt mig fortsättningsvis.
men självklart är det så att blandskog är bäst, det har ju naturen en gång styrt upp det till. så inget märkligt med det !!
OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.