0 336 visningar

5 svar

Inte svamp, lav

Enelie, Linköping

8 mar 2008 kl. 21:18

Jag vet att det finns mycket kunskap här på forumet så jag passar på att ställa en fråga om en lav som jag hittade idag.

Den växte på en sten i/på mossa.
Bild 1.
Den stora fläcken mitt på stenen var ca. 3x2 dm stor.
Någon som har förslag?

0

Irene A

8 mar 2008 kl. 22:37

Av någon anledning gick tankarna i riktning mot torsklav ikväll. En Peltigera-art borde det i alla fall vara…

0

Enelie, Linköping

8 mar 2008 kl. 22:53

Jag har inte lagt märke till den här förrut men den var så iögonfallande.
(Kan ingenting om lavar.)

0

Irene A

9 mar 2008 kl. 11:14

Jag kan inte mycket om lavar heller, men känner igen den som någon sorts filtlav (Peltigera).
De är inte så lätta att tas med, för färgen kan skifta ganska mycket mellan fuktiga och torra exemplar, så något förslag vågar jag inte komma med. Det finns ett 20-tal arter i Sverige.

Här har du i alla fall ett par bildgallerier att jämföra med:

http://www.stridvall.se/lichens/gallery/view_album.php?set_albumName=Peltigera

http://www.nhm.uio.no/botanisk/lav/Photo_Gallery/PG_index.html

0

Enelie, Linköping

10 mar 2008 kl. 21:20

Tack för länkarna!
Stridvall hade mycket fina bilder.

Den är mest lik Grynig filtlav när man jämför bildmässigt.

0

Irene A

10 mar 2008 kl. 21:42

Ja, grynig filtlav verkar åtminstone kunna ha samma bruna och blågrå färgtoner, men jag kan för lite om lavarna - har med andra ord inget bra knep att kunna skilja den från de andra arterna.

Svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan

OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.
Du är inte inloggad, men kan svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan ändå genom att fylla i formuläret nedan. Är du regelbunden besökare på svampguiden kan du skapa ett konto för att slippa fylla i namn och säkerhetsfrågor varje gång du postar ett nytt inlägg. Välkommen att logga in eller skapa nytt konto. Det är gratis!
Välj bild…
Ladda hem Svampguiden till din telefon!
Available in Google Play
Rekommenderat Svampguiden rekommenderar Kaffe.se för dig som vill ha riktigt gott kaffe med dig ut i svampskogen
Ny Version! Svampguiden+ är en ny och uppdaterad app för iPhone och iPad som nu äntligen också finns tillgänglig för dig som har Android!
Svamptork finns att köpa på svamp.se
Identifiera arter med hjälp av kameran i din iPhone