0 313 visningar

12 svar

Vad är detta?

anithaumeå

9 mar 2008 kl. 07:29

Nu kanske jag törs fråga om de här två. Har en aning, men är inte riktigt säker.
Tacksam för tips.

0

gunhild

9 mar 2008 kl. 10:34

Gomorron Anitha, morgontidig som vanligt. Sammetsöra på tvåan. Ettan är svårare den har jag visat flera gånger på forumet och fått olika förslag slingerticka och svedticka, visst växer den på gammal asp? Den är ju lite förvanskad av ålder snö och is.óch porerna har ju blivit lite utdragna. Vi kanske måste skicka en bit för granskning.

0

anithau

9 mar 2008 kl. 10:41

Hej Gunhild!
Den första är den tickan som du visade mig och jag har för mig att du sade svedticka.
Det är så svårt att få en bra bild av denna ticka. Jag tror att det var asp.
Sammetsöra,på andra, tack.

0

Vad är detta?- Gunhild

NadaL, Umeå

9 mar 2008 kl. 11:32

Visst menade du Sammetsskinn när du skrev Sammetsöra?
Det har varit heta diskutioner, i vårat lilla safari gänget om tickan på aspen.Jag tror inte att den är en Svedticka.

0

NadaL

Hans v E

9 mar 2008 kl. 12:05

Sammetsskinnet har hetat både sammetsöra och alskinn. Det bästa namnet tycker jag borde vara alöra eftersom det är pileat (ej tilltryckt underlaget = resupinat) och växer på al.

0

NadaL

gunhild

9 mar 2008 kl. 12:15

http://svampguiden.com/forum_visa.asp?inr=87841&fnr=1&sok=&Start=&Offset=&ipos=10
håller med Irene om namnet. Dom ser ju ut som färgglada öron där dom sticker upp.
Förresten vågar du ut i snöstormen i dag jag måste nog snart ut har väntat förgäves på att det skulle sluta snöa, man blir så blöt.

0

Vad är detta?- Nada

anithaumeå

9 mar 2008 kl. 12:24

Nada, vad tror du att det är om inte svedticka?

Kan vi få fler åsikter.

0

Vad är detta?- Nada

NadaL, Umeå

9 mar 2008 kl. 12:31

För mig,lutar det mot Slingerticka,men jag är inte helt säker.

0

Irene A

9 mar 2008 kl. 13:28

Kan det inte vara ovanligt bleka zontickor då?

0

Vad är detta-Irene

anithaumeå

9 mar 2008 kl. 13:54

Det är möjligt.¨
Ska gå tillbaka och försöka få ännu bättre bilder. Bara vädret blir ok.
Tack så länge

0

gunhild

9 mar 2008 kl. 14:16

Vad tror ni om dom här det är samma sort med lite mer färg på och blöta?

0

al

9 mar 2008 kl. 14:18

Vacker bild, men vet ej.

0

Irene A

9 mar 2008 kl. 15:36

Gunhild, det var de vackraste slingertickor jag någonsin har sett! Menar du att det är samma art som anithas? Inte omöjligt..

Svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan

OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.
Du är inte inloggad, men kan svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan ändå genom att fylla i formuläret nedan. Är du regelbunden besökare på svampguiden kan du skapa ett konto för att slippa fylla i namn och säkerhetsfrågor varje gång du postar ett nytt inlägg. Välkommen att logga in eller skapa nytt konto. Det är gratis!
Välj bild…
Ladda hem Svampguiden till din telefon!
Available in Google Play
Rekommenderat Svampguiden rekommenderar Kaffe.se för dig som vill ha riktigt gott kaffe med dig ut i svampskogen
Ny Version! Svampguiden+ är en ny och uppdaterad app för iPhone och iPad som nu äntligen också finns tillgänglig för dig som har Android!
Svamptork finns att köpa på svamp.se
Identifiera arter med hjälp av kameran i din iPhone