0 433 visningar

27 svar

NATURVÄSEN 2

"JAS" Helsingborg

9 mar 2008 kl. 11:09

Hej på er. Såg att det var en del tjafs på tråden, tråkigt. Kollade oxå in tråden Naturväsen och den är lika trevlig som när jag for iväg men den börjar bli lång. Så då startar jag en 2a. nu. Hoppas ni tycker att det är ok. Jag börjar med en liten gynnare som hade slunkit förbi mina sinnen innan, konstigt den är klar som korvspad.

0

anithaumeå

9 mar 2008 kl. 11:24

Hej JAS!
Välkommen tillbaka. Jag har verkligen saknat dig.
Vilken frän bild.
Jag ser en gubbe med skägg som sitter på kanten. Ena benet fram och det andra bakåt.
Det går nog att se vad som helst i denna bild.

0

"JAS" Helsingborg

9 mar 2008 kl. 11:41

Hej anithaumeå, ja just så gubbe med skägg, en svampväktare. Jag har saknat er och forumet, kul att vara tillbaka. Nu skall jag iväg på kalas med Leo och sedan skall jag lossa lastbilen. Nästa vecka blir det skogen och fler svampbilder hoppas jag, ha dé.

0

Hans v E

9 mar 2008 kl. 11:57

Jag såg genast en gråsparv på en korkmussling.

0

Jan A, Uppsala

9 mar 2008 kl. 12:06

Välkommen hem JAS!  Jag ser nåt helt annat på din bild; en vänstervänd varg/räv med stort skägg, en vanlig syn i skogarna här…

0

NadaL, Umeå

9 mar 2008 kl. 12:24

Välkommen hem Jas!
Har hemma hos mig flöder fantasi och gott skratt, tack vare din bild.
Jag såg svampväktare med skägg och Zelimir såg någon fågel som är korsning mellan sparv och tupp och försökte få mig att se samma sak.:)))
Vi saknade dig.

0

anitha umeå

9 mar 2008 kl. 12:36

Jag hänger på med mer figurer.

0

"JAS" Helsingborg

9 mar 2008 kl. 12:42

Ha! De var bra anitha, första lite grotesk den andra var en pigg liten uppstudsig rackare.

0

Svampe

9 mar 2008 kl. 18:31

Waow, stubbfiguren hur mysig som helst.

0

anithaumeå

9 mar 2008 kl. 18:54

Tack Svampe!
Jag hör av mig snart.

0

Enelie, Linköping

14 mar 2008 kl. 00:22

Visst är det väl någon form av djuransikte på övre delen av utväxten?

Jag tycker att det liknar “skrothandlaren” i Star Wars- filmerna men kommer inte på vad han heter.

0

anithaumeå

14 mar 2008 kl. 06:13

Hej Enelie!

Uppe till vänster ser jag ett stort öra. Sedan strax höger om örat lite nedåt ser jag ett ormhuvud med ett öga och en liten del av ormkroppen.
Den var klurig och fin denna bild.
Visst är det kul att försöka se olika figurer i naturen?

0

Tina Nordberg Kolsva

14 mar 2008 kl. 10:03

Enelie
härlig figur, den har nog råkat ut för otäck olycka.

0

"JAS" Helsingborg

14 mar 2008 kl. 11:23

Hej! jag tycker den stackars gubben verkar vädigt förkyld. Fin bild som får fantasin att skena, bra!

0

"JAS" Helsingborg

14 mar 2008 kl. 11:37

Kanske inte så mycket väsen men hålögda och magiskt är det. Ni känner förståss till folktron om det där med att kika in genom hål.

0

Enelie, Linköping

14 mar 2008 kl. 22:38

Ja, det var en märklig konstruktion som det trädet hade utvecklat.
Det gick tydligen att se väldigt mycket i det.

Nu får du friska upp minnet på mig JAS, det där med att titta genom hål. Jag har inte min gamla Etnologi så färsk:(

Jag vet att man förr kunde hålla på med “träddragning” (genom stora hål i träd) för att bota sjukdommar. Men jag kommer inte ihåg något om att kika.
?

För att inte tala om “tandvärksträd”, det är minst sagt ruggigt.

0

"JAS" Helsingborg

14 mar 2008 kl. 23:03

Om jag inte minns fel så är det lite magiskt med hål, nyckelhål mfl. kikar man genom hålet så får man se saker från andra sidan eller in i framtiden, döden sin kommande make/maka och så är det ju det du nämner med att dra saker genom hålet för att sätta sjukdommar/ eller det onda vid hålet m.m.

0

Enelie, Linköping

14 mar 2008 kl. 23:23

Det låter lite bekant det där. Jag började kolla i lite gamla böcker men insåg att jag inte hann fördjupa mig i det ikväll.
Jag tycker att det är spännade med gammal folktro, botekonst m.m.

Att se hur männiksor försökte klara sin vardagr när man inte kunde ringa Vårdcentralen;)

0

Jan A, Uppsala

20 mar 2008 kl. 08:00

Detta är Klas bild från tråden “bara ett så jävla vackert krös”, bara vänd uppochner!

0

Enelie, Linköping

25 mar 2008 kl. 20:07

Den här hjulbenta hydran stötte jag på härom dagen.
Någon tycker att det passar bra att börja bygga en koja i den också.

0

Dieter Endom

25 mar 2008 kl. 20:15

sådana mång- 0ch långbenta figurer ser ofta på stränderna både i Thailand och Indonesien men de är “nakna”.

0

Enelie, Linköping

25 mar 2008 kl. 20:26

Vilka roliga skapelser.
Dem första hade ovanligt många och långa tår.

0

Robban

25 mar 2008 kl. 20:56

Så här kan dom ochså bli.

Skogs fe ?

0

Robban/NATURVÄSEN 2

Dieter Endom

25 mar 2008 kl. 21:09

Eller så här.

0

Robban/NATURVÄSEN 2

Enelie, Linköping

25 mar 2008 kl. 21:24

Robban och Dieter:
Med så pass kvinliga förtecken så råder det knappast någon tvekan om vem ni två har stött på.
http://www.skogsfrun.se/nympha.htm

0

Enelie/NATURVÄSEN 2

Dieter Endom

25 mar 2008 kl. 21:40

Tack, nu vet jag var hon kommer ifrån. Gammelkolningen ligger bara några km från vårt lantställe
i Hållen på Hållnäset.

0

Enelie/NATURVÄSEN 2

Jan A, Uppsala

30 mar 2008 kl. 18:08

Den här anden/ängeln skulle just dra…

0

Enelie/NATURVÄSEN 2

"JAS" Helsingborg

8 apr 2008 kl. 21:12

2 Väsen från igår. Hundhuvudet kommer i en annan tråd åxå hittades i en röksvamp.

Svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan

OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.
Du är inte inloggad, men kan svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan ändå genom att fylla i formuläret nedan. Är du regelbunden besökare på svampguiden kan du skapa ett konto för att slippa fylla i namn och säkerhetsfrågor varje gång du postar ett nytt inlägg. Välkommen att logga in eller skapa nytt konto. Det är gratis!
Välj bild…
Ladda hem Svampguiden till din telefon!
Available in Google Play
Rekommenderat Svampguiden rekommenderar Kaffe.se för dig som vill ha riktigt gott kaffe med dig ut i svampskogen
Ny Version! Svampguiden+ är en ny och uppdaterad app för iPhone och iPad som nu äntligen också finns tillgänglig för dig som har Android!
Svamptork finns att köpa på svamp.se
Identifiera arter med hjälp av kameran i din iPhone