Hej på er. Såg att det var en del tjafs på tråden, tråkigt. Kollade oxå in tråden Naturväsen och den är lika trevlig som när jag for iväg men den börjar bli lång. Så då startar jag en 2a. nu. Hoppas ni tycker att det är ok. Jag börjar med en liten gynnare som hade slunkit förbi mina sinnen innan, konstigt den är klar som korvspad.
Ja, det var en märklig konstruktion som det trädet hade utvecklat.
Det gick tydligen att se väldigt mycket i det.
Nu får du friska upp minnet på mig JAS, det där med att titta genom hål. Jag har inte min gamla Etnologi så färsk:(
Jag vet att man förr kunde hålla på med “träddragning” (genom stora hål i träd) för att bota sjukdommar. Men jag kommer inte ihåg något om att kika.
?
För att inte tala om “tandvärksträd”, det är minst sagt ruggigt.
Om jag inte minns fel så är det lite magiskt med hål, nyckelhål mfl. kikar man genom hålet så får man se saker från andra sidan eller in i framtiden, döden sin kommande make/maka och så är det ju det du nämner med att dra saker genom hålet för att sätta sjukdommar/ eller det onda vid hålet m.m.
Det låter lite bekant det där. Jag började kolla i lite gamla böcker men insåg att jag inte hann fördjupa mig i det ikväll.
Jag tycker att det är spännade med gammal folktro, botekonst m.m.
Att se hur männiksor försökte klara sin vardagr när man inte kunde ringa Vårdcentralen;)
Robban och Dieter:
Med så pass kvinliga förtecken så råder det knappast någon tvekan om vem ni två har stött på.
http://www.skogsfrun.se/nympha.htm
OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.