0 85 visningar

8 svar

Svamptorka

Lena M

21 sep 2005 kl. 18:11

I dubbel bemärkelse.
Hittade efter mycket letande ca två liter trattisar idag. Det blir väl som tidigare år, att de kommer lagomt till älgjakten. Och då är det bäst att man håller sig innomhus! Övrig svamp lyste också med sin frånvaro. Ett sista försök görs på lördag om vädrets makter vill.
Sparat detta till sist, för det är långt att gå, kallar det ” himlabacken”, för det bär bara uppåt i ca tre kilometer.
Den som lever får se! Lena

0

Bo E-son

21 sep 2005 kl. 18:18

Är du möjligen från Närke?
Här har det i alla fall varit rejält glest med svamp på mina vanliga ställen, och därav har jag sökt mig till lite nya skogar där jag faktiskt hittat ett och annat.
Det har varit torrt i markerna här, och det verkar som om man får gå till platser som man vanligen undviker därför att de är så sanka.
Men med lite mer regn och en mild höst kan det bli bra när trattkanterellerna sätter fart.
Apropå älgjakten, är det inte vid gryningspassen det skjuts hej vilt? Eller skjuter dom dygnet runt i dina skogar?

0

Bo Reyer

21 sep 2005 kl. 19:16

Skit i älgjakten!!
Ge dig ut i skogen som vanligt!
Klä dig i färgglada kläder! -Den jägare som inte ser skillnad på dig och en älg är förhoppningsvis inte född ännu.

0

Fia A

21 sep 2005 kl. 19:19

Håller med angående svamptorkan. Efter en tur i Uppsalatrakten blev det endast fyllning till en paj, kantareller utblandade med blek taggis.

0

Paula

21 sep 2005 kl. 19:31

Lika illa här i Södra Dalarna. På bombsäkra ställen har vi fått ihop ett par liter trattisar, allt övrigt lyser med sin frånvaro, utom krypen förstås!

0

Helena

21 sep 2005 kl. 20:59

Här i mina skogar (Sörmland) så är det väldigt olika. Var ute härom dagen och plockade mängder med trattisar och mandelriskor bland annat. Kollade en snabbis på ett annat ställe idag. Dött!!!!! Några få torra trattisar och några kantareller.

0

Birgit

21 sep 2005 kl. 22:09

Jag hoppas varje gång de sänder vädret i tv, att det skall falla lite ( gärna mycket) regn över mellan Skåne. Men det lyser i sin frånvaro, lika dan´t med svampen (kantarell, gula och trattis). Det är torrt, mycket torrt. Men den som väntar på ......osv.

0

Affe

22 sep 2005 kl. 00:01

Var uppe på söderåsen i dag, torrare än i knäckebrödpaketet…

0

Lena M

22 sep 2005 kl. 07:11

Hej och tack för alla inlågg ! Jag bor i Gästrikland och tillgången har tidigare varit god på allt utom Karl-Johan. Kanske trattisarna kommer om regnet gör det ?
Älgjägarna ja ! Litar inte på att de skall se om det är djur eller människa och första veckan sitter de på pass från tidig morgon till skymmning. Gillar inte jakt, men det sägs att det är nödvändigt-
Ha det bra i svampskogen. Lena

Svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan

OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.
Du är inte inloggad, men kan svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan ändå genom att fylla i formuläret nedan. Är du regelbunden besökare på svampguiden kan du skapa ett konto för att slippa fylla i namn och säkerhetsfrågor varje gång du postar ett nytt inlägg. Välkommen att logga in eller skapa nytt konto. Det är gratis!
Välj bild…
Ladda hem Svampguiden till din telefon!
Available in Google Play
Rekommenderat Svampguiden rekommenderar Kaffe.se för dig som vill ha riktigt gott kaffe med dig ut i svampskogen
Ny Version! Svampguiden+ är en ny och uppdaterad app för iPhone och iPad som nu äntligen också finns tillgänglig för dig som har Android!
Svamptork finns att köpa på svamp.se
Identifiera arter med hjälp av kameran i din iPhone