Gunhild, Om du kan ta en (när)bild med kvistförgrening och KNOPPAR, så är det mindre “omöjligt”. Annars ger det sig till våren… Och det kan, som du säger, vara ngn syren. Den verkar iaf ha motsatta knoppar/kvistar men mycket klena. (Har förstorat din bild, men det blev inte bra.)
Ska bli intressant att höra framöver vad det där är för buskage..
Barkporer, så kallade lenticeller, förekommer på många slags träd, men ser väldigt olika ut beroende på trädslag. Dessa påminner om sådana som finns på fläder.
Nu har jag läst på lite om dem, och de förekommer rikligast på träd som växer i områden som översvämmas emellanåt. Genom dessa porer kan trädet “andas” och klarar att ha rötterna stående i vatten under längre perioder.
Jag hajade till när Gunhild talar om syren och du Irene om fläder. På 60-talet korrekturläste jag nämligen en översättning/bearbetning från tyska till svenska gjord av en mycket känd, svensk trdgm.
Till min förvåning såg jag flera växter som felaktigt uppgavs ha fläderfärgade blommor. Översättaren hade inte hajat att tyskans “Flieder” är vår “svenska”! syren!
Kvarnängen heter det område i Arboretet där jag tagit mina bilder Här kan ni läsa om vad som växer där. http://www.njv.slu.se/Arboretum/
OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.