0 309 visningar

15 svar

Dagens kvistfynd

gunhild

10 mar 2008 kl. 12:59

Nu töar det och krös och sånt blir vackra igen.
Vad är det jag har på bilderna?

0

gunhild

10 mar 2008 kl. 13:06

Den första vet jag är en lav men kan detta vara kantöra, det såg nästan så ut på den utstickande färgglada kanten längst upp på stubben?

0

Irene A

10 mar 2008 kl. 18:18

Den sista är väl styvskinn.
Jag blev nyfiken på “spricklingarna” på bild 2.
Hur stora är de, och vad är det för träd de växer på?

0

gunhild

10 mar 2008 kl. 19:45

Irene jag återkommer med mer information i morgon.

0

Hans v E

10 mar 2008 kl. 22:28

Jag är ochså mycket nyfiken på spricklingarna. Skulle alltså kunna vara någon för mig okänd phacidiacé. Ser ut som hamburgare.

0

Gunhild

11 mar 2008 kl. 11:23

Tyvärr Irene och Hans jag hittade ingen namnlapp vid träet eller om man ska kalla den buske. Skickar några förtydligande bilder. Det skulle kanske kunna vara nån slags syren vi får väl se till våren. Snön har farit illa med den i vinter.

0

anithaumeå

11 mar 2008 kl. 12:30

Det där var ju också en festlig bild. Du får hålla koll på dem.

0

Hans v E

11 mar 2008 kl. 13:03

De är faktiskt lika munsprickling - Ostropa barbara, men den är betydligt mindre.

0

Jan A, Uppsala

11 mar 2008 kl. 16:56

Gunhild, Om du kan ta en (när)bild med kvistförgrening och KNOPPAR, så är det mindre “omöjligt”. Annars ger det sig till våren… Och det kan, som du säger, vara ngn syren. Den verkar iaf ha motsatta knoppar/kvistar men mycket klena. (Har förstorat din bild, men det blev inte bra.)

0

Irene A

11 mar 2008 kl. 18:11

Ska bli intressant att höra framöver vad det där är för buskage..

Barkporer, så kallade lenticeller, förekommer på många slags träd, men ser väldigt olika ut beroende på trädslag. Dessa påminner om sådana som finns på fläder.

Nu har jag läst på lite om dem, och de förekommer rikligast på träd som växer i områden som översvämmas emellanåt. Genom dessa porer kan trädet “andas” och klarar att ha rötterna stående i vatten under längre perioder.

0

Jan A, Uppsala

11 mar 2008 kl. 19:01

Jag hajade till när Gunhild talar om syren och du Irene om fläder.  På 60-talet korrekturläste jag nämligen en översättning/bearbetning från tyska till svenska gjord av en mycket känd, svensk trdgm.
Till min förvåning såg jag flera växter som felaktigt uppgavs ha fläderfärgade blommor.  Översättaren hade inte hajat att tyskans “Flieder” är vår “svenska”! syren!

0

Irene A

11 mar 2008 kl. 19:18

Ja, det var ett lustigt sammanträffande. Kanske bäst att hålla sig till latinet på växterna också..?

0

gunhild

11 mar 2008 kl. 20:39

Kvarnängen heter det område i Arboretet där jag tagit mina bilder Här kan ni läsa om vad som växer där. http://www.njv.slu.se/Arboretum/

0

gunhild

12 mar 2008 kl. 12:41

I dag upptäckte jag att det växte nåt sorts skinn på samma träd/buske. Det påminde om sammetsskinn.

0

gunhild

12 mar 2008 kl. 12:53

När jag tittar närmare på mina bilder ser det nästan ut som raggskinn, kan det vara det?

0

gunhild

2 apr 2008 kl. 12:07

Nu har skylten töat fram på busken med spricklingar. Det var en syren som ni ser.

Svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan

OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.
Du är inte inloggad, men kan svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan ändå genom att fylla i formuläret nedan. Är du regelbunden besökare på svampguiden kan du skapa ett konto för att slippa fylla i namn och säkerhetsfrågor varje gång du postar ett nytt inlägg. Välkommen att logga in eller skapa nytt konto. Det är gratis!
Välj bild…
Ladda hem Svampguiden till din telefon!
Available in Google Play
Rekommenderat Svampguiden rekommenderar Kaffe.se för dig som vill ha riktigt gott kaffe med dig ut i svampskogen
Ny Version! Svampguiden+ är en ny och uppdaterad app för iPhone och iPad som nu äntligen också finns tillgänglig för dig som har Android!
Svamptork finns att köpa på svamp.se
Identifiera arter med hjälp av kameran i din iPhone