0 1626 visningar

13 svar

Svedticka?

NadaL, Umeå

10 mar 2008 kl. 19:20

Jag tror vi har(Anitha och jag) hittat den omtalade Svedtickan, äntligen. Hoppas vi får bekräftelse.

0

NadaL, Umeå

10 mar 2008 kl. 19:21

Jag glömde bilderna:

0

NadaL, Umeå

10 mar 2008 kl. 19:28

En bild till på övansida:

0

gunhild

10 mar 2008 kl. 19:41

Vad växer den på?

0

NadaL, Umeå

10 mar 2008 kl. 20:02

Det var svårt att se vilken träslag det var,barken var helt borta, men jag tror att det kan vara asp(platt-ticka fanns där också).

0

Irene A

10 mar 2008 kl. 21:33

Ja, jag tror på svedticka med den sotsvarta hatten och ljusa kanten. Den kan växa på många trädslag. Hos oss är den vanligast på björk och asp.

0

Enelie, Linköping

10 mar 2008 kl. 22:32

Det är bara att gratulera till er två “stigfinnare”.
En nyfunnen art är alltid rolig och ni har ju sökt länge.
Grattis!

0

NadaL, Umeå

10 mar 2008 kl. 23:47

Tack Enelie.För några dagar sedan såg jag den,men det var för mycket snö omkring för att kunna fota den.
Anitha och jag är tappra. Vi ger oss inte så lätt.

0

Enelie, Linköping

11 mar 2008 kl. 00:08

Jag har förstått att ni är ett envist och glatt gäng. Och ni verkar ha jättekul på era fotosafaris.
:)

0

Svedticka?-Irene

NadaL, Umeå

11 mar 2008 kl. 07:40

Kan du vara snäll och titta på dom här bilderna(missnöjd med dom,måste vänta att snön är borta och gå till Häsningsberget igen) och säga vad du tycker? Tickan växer på asp troligen,barken var borta.

0

Irene A

11 mar 2008 kl. 19:13

Det är mycket som talar för svedticka här också trots att den är så blek på hatten - kanske påverkad av väder och vind.
Det översta exemplaret på första bilden har zoneringar i porlagret som verkar vara typiska för den arten. Jag har i alla fall inget bättre förslag.

0

NadaL, Umeå

11 mar 2008 kl. 19:22

Tackar så mycket.
Idag har Anitha och jag hittat en stor lönn med Svedtickor på en hel sida av trädet.

0

gunhild

11 mar 2008 kl. 20:30

Nada, hade du ingen kamera med dig? Skulle vara kul att se en bild av dessa svedtickor.

0

Gurli

30 sep 2022 kl. 11:09

Hittad i blandskog och växte i mossan.
Södra Västmanland.

Svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan

OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.
Du är inte inloggad, men kan svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan ändå genom att fylla i formuläret nedan. Är du regelbunden besökare på svampguiden kan du skapa ett konto för att slippa fylla i namn och säkerhetsfrågor varje gång du postar ett nytt inlägg. Välkommen att logga in eller skapa nytt konto. Det är gratis!
Välj bild…
Ladda hem Svampguiden till din telefon!
Available in Google Play
Rekommenderat Svampguiden rekommenderar Kaffe.se för dig som vill ha riktigt gott kaffe med dig ut i svampskogen
Ny Version! Svampguiden+ är en ny och uppdaterad app för iPhone och iPad som nu äntligen också finns tillgänglig för dig som har Android!
Svamptork finns att köpa på svamp.se
Identifiera arter med hjälp av kameran i din iPhone