0 6307 visningar

10 svar

Karl-Johan går att odla!

Rune Andersson

3 aug 2002 kl. 02:27

Läste att man har lyckats med att odla denna ädla svamp (Boletus Edulis) i Nya Zeeland i sådan omfattning att man tror att “vildväxande” KJ kommer att bli ointressant som handelsvara. Bland de stora fördelarna tycks vara att svampen är helt fri från larvangrepp. Allt enligt Roam Mushroom News nr 3 -02. Om detta är fallet kan man undra hur länge det dröjer innan odling påbörjas i Sverige.

0

Bengt Sandh

3 aug 2002 kl. 20:53

Att Karl-Johan går att odla är ingen nyhet! Enl. Bo Nyléns “Svampar i skog och mark” sid. 119, sista stycket: “Soppen, vilken har fått sitt namn efter Karl XIV Johan, som lät odla den, förekommer allmänt…”
Så det är väl bara att sätta igång att odla, problemet är bara HUR?

0

Sivojna Ojlebak

14 aug 2002 kl. 01:28

Hej Rune.
Lyckades genom svampvänner i Nya Zeeland läsa artikeln du nämnde i RMN (Roam Mushroom News). Eftersom exporten tydligen kommer att vara inriktad på den europeiska marknaden kommer med all säkerhet denna verksamhet att skaka om rejält inom marknader som till en del har sitt fäste i Sverige. Det mest imponerande med satsningen i NZ tycker jag är den oerhört stora volym som det handlar om. Intressant att notera är också att den i artikeln ofta omnämnde James C. Tasman har lyckats med att mörklägga sina framsteg i 11 år utan att bli uppmärksammad förrän nu. Tänk vilka möjligheter som kommer att öppnas.

0

Tobbe

3 sep 2002 kl. 15:15

Jag läste mycket om odlingsförsök av vilda svampar för några år sedan, och har för mig att jag nånstans hittade lite info om försök med Karl Johan redan då. Men hittills har ju inget hänt och min tro är att det kommer dröja länge än. I Sundsvall kan man hitta fyra odlade svampar i butikerna: champinjoner, shiitake, portabello och ostronmussling. Mer har det inte blivit trots alla experiment och lovande rapporter. I USA skröts det med lyckade toppmurkelförsök, men resultatet av dessa har minst sagt låtit vänta på sig. Och var har den där omskrivna kantarellforskaren från Uppsala tagit vägen, där var det ju företag inblandat och allt? Jag håller mig nog till skogarna och ängarna ännu en tid ...

0

Fru Kantarell

9 sep 2002 kl. 11:48

Till Tobbe som undrade om kantarellforskaren i Uppsala. För några år sedan skrevs det mycket om kantarellodling. Jag tror dock inte att de lyckades fullt ut. Möjligen pågår ännu viss forskning på området. Kolla med mykologiska institutionen på SLU i Uppsala.

0

Anders Lindgren

9 sep 2002 kl. 12:55

Har nu besökt forskarens hemsida.

Tycker det verkar som att man försökte sälja skinnet innan björnen var skjuten.

0

Eva

18 sep 2002 kl. 14:30

Foskarens hemsida -vilken adress är det?

0

Herr Kantarell

18 sep 2002 kl. 15:35

Info. om kantarellodlingen finns på följande länk.

http://www.mykopat.slu.se

Sök sedan på forskning, välj kantarell.

0

Ulf Söderström

20 sep 2002 kl. 12:39

Bifogar en del av en text som handlar om frilandsodling av kantarell. Tydligen startade försöket 1998, så nu borde väl svampen ha kunnat titta upp, någon som hört nåt?

Hela texten finns på denna sida.

http://www.slu.se/aktuellt/press/press98/press980625kant.html

“En annan fråga Danell söker svar på är hur lång tid det tar från det att mycelet fått fäste i jorden till dess att de gula fruktkropparna visar sig ovan jord. I växthus tog detta ett år. På friland räknar han med att det kommer att ta två eller tre år.”

0

Sessana

17 feb 2025 kl. 00:32 –

Gör som Ryssarna och Ukrainarna, plocka mogna och övermogna karljohan svampar. Mixa hattarna blanda dem i ljummet vatten och strö i lite socker och lite jäst. Låt stå i ett par veckor. Spä och häll ut sörjan på lämpliga platser för svampen att växa på.
Vänta och se om du lyckades!

Svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan

OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.
Du är inte inloggad, men kan svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan ändå genom att fylla i formuläret nedan. Är du regelbunden besökare på svampguiden kan du skapa ett konto för att slippa fylla i namn och säkerhetsfrågor varje gång du postar ett nytt inlägg. Välkommen att logga in eller skapa nytt konto. Det är gratis!
Välj bild…
Ladda hem Svampguiden till din telefon!
Available in Google Play
Rekommenderat Svampguiden rekommenderar Kaffe.se för dig som vill ha riktigt gott kaffe med dig ut i svampskogen
Ny Version! Svampguiden+ är en ny och uppdaterad app för iPhone och iPad som nu äntligen också finns tillgänglig för dig som har Android!
Svamptork finns att köpa på svamp.se
Identifiera arter med hjälp av kameran i din iPhone