Får jag också komma med en ickesvampfråga?: I morse satt ringduvan på en belysningsstolpe hos oss och hoade “Å jänta å ja” som den brukar hos oss. Men var detta också c:a två månader tidigare än normalt som alla andra vårtecken?
P.S. Gröngölingen har vi hört ett par veckor. Jag bor i Upplands Väsby. D.S.
Nejdå, Hans,flyttfåglarna har inte påverkats så mycket av den tidiga våren. Inte alla ringduvor flyttar längre än en liten bit söderut, t.ex. till Skåne. Ringduvan börjar lägga de första äggen om en dryg månad och brukar därför komma vid snösmältningen, för födans skull. Gröngölingarna och andra hackspettar påverkas inte mycket. Hos oss är däremot koltrastarna på gång med häckningsbestyr och även en del andra stannfåglar verkar “påverkade”.
Hej Hans v E och Jan A m.fl.
Det var längesen jag var inne på guiden. Fick se din lilla ramsa
om ringduvan, Hans.
Om du går in på http://www.sofnet.org
så kan du skicka in “å jänta,å ja”.
Titta i vänsterspalten på hemsidan, där står fågelramsor.Klicka dig vidare därifrån.
Jag har samlat ihop ramsor från vårt avlånga land och jag och SOF(Sveriges ornitologiska förening) tar gärna emot fler.
Det finns fler från Svampguiden som är representerade på listan. Tina och Klaes och Bengt m.fl….
OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.