0 135 visningar

22 svar

Tråkigaste svampen?

Jygge

21 sep 2005 kl. 20:57

Jag skulle vilja kora Sveriges tråkigaste svamp.

Jag lägger min röst på laktitsriskan. En svamp helt utan egenskaper och grace. dessutom gifitg.

0

Michael Krikorev

21 sep 2005 kl. 22:16

Nja… den luktar åtminstone gott. Och på färska exemplar sipprar vackert vattenklara droppar om man ristar lite över skivorna. Då tycker jag nog att pluggskivling är tråkigare. Stinkkremlan är inte heller speciellt kul.

0

Erik Ekholm

21 sep 2005 kl. 23:00

Ha, jag hade också tänk att föreslå just pluggskivlingen. Att den tycks trivas med att växa där folk har urinerat gör den knappast charmigare.

0

Evus

21 sep 2005 kl. 23:05

Tråkigaste svampen är helt klart:
FOTsvampen.

0

Jygge

22 sep 2005 kl. 07:27

Lakritsriskan är den tråkisgaste svampen också för dom vedermödor man utsätter sig för att hitta den. Pluggskivlingen växer ju åtminstone där man tar sig fram utan att få ett kilo spindelväv i ansiktet. Man måste ta hänsyn till sådan i omröstningen, annars kan jag hålla med om allmän pluggskivling är en sparksvamp.

0

Bo E-son

22 sep 2005 kl. 17:11

Näst fotsvampen tycker jag att stinkkremlor, svartriskor och vitriskor samt de oätliga spindelskivlingarna är tråkiga därför att de ofta finns i stor mängd medan de arter man söker bara blir ett och annat ströfynd!

0

Karin

22 sep 2005 kl. 19:51

Fy för nagelsvampen, ser ful ut, luktar, fula färger på den och är absolut inte ätbar!!

0

Annika Eriksson

22 sep 2005 kl. 19:51

Björksopp Leccinum Scabrum. Trist i färg form och utan egen utpräglad god smak. Dessutom ofta angripen och ofta “svampig” i hatten. Nä usch och fy - men -  trots detta så hör jag mig själv säga varje år inför grupper: att det är en “såå bra nybörjarsvamp att börja lära sig…”..

0

Jygge

22 sep 2005 kl. 21:26

Björksopp var ett kreativt svar. Björksoppen vill nog egentligen inte stå där under sin björk, det är därför den så ofta ser härjad och likblek ut. Den hade nog hellre mykorrhizat i en hassellund med trumpetsvampen.

0

Gunilla L

22 sep 2005 kl. 21:42

Hej!’
Tråkigaste svampen? det måste väl vara svampsnyltingen. Den förstör så många Karl Johan. Och luktar illa gör den också.

0

H-G

22 sep 2005 kl. 23:28

Ekriskan är tråkigast för den är så talrik.

Överallt så fort där finns minsta ek-tillstymelse, står den där oangripen och ståtlig, gäckandes en. 
Yttermera, är de legio, inte ens någon mening att sparka till dem.

Värst är deras totala likgiltighet inför ens irritation, de bara stinker lite till svar.

0

hanzzon

23 sep 2005 kl. 13:14

disksvampen luktar inte så gott. ser inge vidare ut och smakar ...
/med lustiga hälsningar

0

Jygge

23 sep 2005 kl. 17:06

Nu börjar det spåra ur. Disksvamp, nagelsvamp osv. kan väl knappast kallas tråkiga!?

0

Fia A

23 sep 2005 kl. 18:14

Jag röstar på falsk kantarell. Eller den där jäkla laven som ser ut som en svart trumpetsvamp. Då blir man ju riktigt besviken!

0

Fia A

23 sep 2005 kl. 18:16

Tillägg: Narkantarell är nog det rätta namnet på den jag kallar “falsk”. :-)

0

H-G

24 sep 2005 kl. 01:31

Narrkantarell är nog så falsk, och visst sjutton Fia är du på rätt spår. Sådant irriterar något hemskt. Narrkantarell är helt klart upp där i ligan av tråkiga svampar och tävlar, tillsammans med gallsopp och skarp kremla. Och varför inte burkar med folköl…
Naturligtvis inte svamp, men nog så irriterande…
narröl. Eller tofu istället för kött. Men nu har jag nog helt lämnat ämnet.

0

Karin

25 sep 2005 kl. 15:10

JO nagelsvampen är tråkig!Den sitter längst ner på FOTEN och man kan dölja det med en STRUMPA.Fast vill man vara fin och vara utan strumpa och ha en tå“RING” då ser det för trååkigt ut

0

Inger

30 sep 2005 kl. 00:24

Den tyckte jag va bra!
Fniss

0

Inger/Stockholm

30 sep 2005 kl. 00:27

Det är väl bra att det finns såna oxå!Men det är många som är i skogen ovetande vad de sparkar omkull.Många svampar eller många gommar blir lidande.Iallafall min.mmm

0

Inger

30 sep 2005 kl. 00:28

Den kliar oxå!!:)

0

Inger/Stockholm

30 sep 2005 kl. 00:35

Diska den 2-3 grr i diskmasin om du har en och/eller släng den och köp en ny:)

0

Rauli S

3 okt 2005 kl. 12:17

SK Champigonen som “växer” i miljöer som Konsum och Ica har viserligen smak av wellpapp för dom som gillar det.

0

Bodil

3 okt 2005 kl. 13:33

Jag fick svamp i munnen efter en antibiotikakur. Lagom till jul dessutom. Det var inte kul.

Svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan

OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.
Du är inte inloggad, men kan svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan ändå genom att fylla i formuläret nedan. Är du regelbunden besökare på svampguiden kan du skapa ett konto för att slippa fylla i namn och säkerhetsfrågor varje gång du postar ett nytt inlägg. Välkommen att logga in eller skapa nytt konto. Det är gratis!
Välj bild…
Ladda hem Svampguiden till din telefon!
Available in Google Play
Rekommenderat Svampguiden rekommenderar Kaffe.se för dig som vill ha riktigt gott kaffe med dig ut i svampskogen
Ny Version! Svampguiden+ är en ny och uppdaterad app för iPhone och iPad som nu äntligen också finns tillgänglig för dig som har Android!
Svamptork finns att köpa på svamp.se
Identifiera arter med hjälp av kameran i din iPhone