0 268 visningar

8 svar

lite larvigt

Lena M

12 mar 2008 kl. 12:15

Såg den här gynnaren på sidan om grusgången på fm. Vad är det för larv som finns nu fastän det fortfarande finns snöfläckar kvar?
Kunskapen är ju bred på forumet så någon vet säkert svaret.

0

Gula

12 mar 2008 kl. 12:51

0

Lena M

12 mar 2008 kl. 13:19

Nej jag kunde inte se att den fanns med, men oj så många arter det finns, den ena färggladare än den andra.

0

Hans v E

12 mar 2008 kl. 13:29

Jag tittade igenom “Svenska fjärilar” och den larv som jag mest tyckte liknade din var larven till björkgullhornspinnare - Aphomia sociella.

0

Hans v E

12 mar 2008 kl. 13:36

Nej förlåt, björkgullhornspinnaren heter Achlya flavicornis.

0

Lena M

12 mar 2008 kl. 16:25

Jag har sökt på ditt förslag Hans men hittar inte mer än en bild på larv av den arten och den är gulvit den här var ju grön.
Fjärilen var mycket diskret i sina färger men oj vad många vackra de finns, nu måste man börja kolla på dem också.

0

Bo E

12 mar 2008 kl. 17:51

Jag är inte bra på att artbestämma larver, men har nyligen sett en mörk hårig rackare (jag gissar nässelfjäril, men vet ej) som var ute och kröp på en asfalterad cykelväg i skogsterräng.

Tyckte synd om den, med tanke på att det fortfarande kan vara risk för nattfrost.
Hur mycket tål de?

0

Frida

15 apr 2009 kl. 06:54

Hej

om du inte redan löst larvproblemet så tror jag att det är allmänt bandfly. Deras larver brukar vara så tidiga och teckningen stämmer.

Svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan

OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.
Du är inte inloggad, men kan svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan ändå genom att fylla i formuläret nedan. Är du regelbunden besökare på svampguiden kan du skapa ett konto för att slippa fylla i namn och säkerhetsfrågor varje gång du postar ett nytt inlägg. Välkommen att logga in eller skapa nytt konto. Det är gratis!
Välj bild…
Ladda hem Svampguiden till din telefon!
Available in Google Play
Rekommenderat Svampguiden rekommenderar Kaffe.se för dig som vill ha riktigt gott kaffe med dig ut i svampskogen
Ny Version! Svampguiden+ är en ny och uppdaterad app för iPhone och iPad som nu äntligen också finns tillgänglig för dig som har Android!
Svamptork finns att köpa på svamp.se
Identifiera arter med hjälp av kameran i din iPhone