snart dags att bojkotta danskt svinkøtt ??!!
hur man i sverige ? någon som vet ?
http://ekstrabladet.dk/nyheder/samfund/article984051.ece
proceduren verkar ju vara exakt som med de australiensiska lammen !!
tydligen lika illa i sverige som i danmark !
“Operativa ingrepp m.m.
25 § Det är tillåtet att kastrera husdjur och avhorna nötkreatur och getter även om det inte finns veterinärmedicinska skäl.
Handjur av ren får kastreras utan att veterinär anlitas. Handjur av svin får kastreras utan att veterinär anlitas under förutsättning att kastreringen sker innan djuret uppnått sju dagars ålder. Vid kastrering av svin som uppnått sju dagars ålder skall ingreppet göras under bedövning.”
http://www.notisum.se/rnp/sls/lag/19880539.htm
helt otroligt att uppdrag granskning på tv4 missat att æven svinkøtt från danmark, sverige och hela eu skall bojkottas likvæl som ull från australien !!!
Det är bra att detta uppmärksammas.
Det är vetenskapligt bevisat att s.k. högre stånde däggdjur (t.ex. kor, grisar, hundar etc.) har exakt samma fysiska smärtupplevelser som vi människor.
Tänk dig själv att bli utsatt för detta.
Det brukar påpekas att det saknas källhänvisning till det som debatteras här men tyvärr så minns jag inte namnen på de två oberoende veterinärer som har uttalat det här.
Nässlor kan vara luriga.
En kompis såg mig stå och mumsa på några små fina godbitar och tog sig själv för med att pröva. Fast han fick en lite för stor opch brände sig ordentligt på tungan!
Gissa om han blev sur…fast han hade ju bara härmat mig så jag fick inte så dåligt samvete!
Nässlorna är väl på gång hos er söderöver liksom murklorna!
Vad tycks om nässelsoppa till förrätt och murkelsås till vildsvinet?
Skölj ned med nåt gott rödvin i lämplig prisklass!
Ekologiskt shiraz-vin kanske går bra till grisen?
Sen mår ni väl gott och slutar gnabbas hoppas vi…
Nu har jag läst lite fler inlägg under denna rubrik…och joooo…jag bojkottar gärna allt kött som framställts på onaturliga vägar med onödiga lidanden för djuren!
Kor och får ska skutta fritt i hagarna och vad gäller grisar håller jag mig till vildsvin….om och när det erbjuds!
Kanske man skulle våga sig på ett inlägg i den hätska tråden .“Ull från Australien”.
Idag avslutas namninsamlingen för bättre villkor på Australiens fårfarmar och i morse var det 1306 namnunderskrifter.
Men listan kan göras lång som sagt, för på flera håll i världen råder stora missförhållanden ang. djurhållningen.
Alldeles som sammanhållningen på svampguiden som återigen är infekterad, tråkigt.
OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.