Jag blev hänförd första gången som jag såg dem och det var här på forumet i höstas, då fick jag oxå reda på att de inte finns i mina trakter. Jag skulle så gärna vilja se dem i verkligheten så jag hoppas verkligen på en svamptur till norr i höst. För mig får du tjata på hur mycket som helst jag tjatar ju lite om mina Hättor.
Tack för att du delar med dig av så fina bilder och fynd till oss andra!
Jag skulle jättegärna vilja hitta den här så det måste varit en härlig känsla att få syn på dem.
Speciellt på den första bilden så får man nästan lust att gå fram och klappa på den. (Är den lite finluden?)
Enl. Ryman så är den dessutom sällsynt.
Men det konstiga är att enl. utbredningskartan så skulle den ju egentligen inte finnas uppe hos dig. (??)
Tack JAS.
Det har ju flera gånger snackats om att göra resor till södern och resor till norr. Nog skulle vi väl kunna arrangera detta och inte bara snacka.
Ni har ju en hel del som inte vi har och tvärtom. Alla är vi ju lika galna. Tänk va trevligt det skulle kunna bli.
I morgon börjar ekologikursen, så nu får Nada och jag “sitta inne” i tre dagar.
Dom är inte så stora och häftiga som dom ser ut på bild, men kul är det att ha hittat dem på tre olika lokaler. Först fann jag dem i Trehörningsjö när jag var där på en färgkurs och nu har jag hittat dem på två olika ställen här hemma i Kåddis. Jättekul! Hoppas bara dom får vara i fred och kanske växa till sig lite. Jag undrar varför dom trivs så bra med kantöra? Den här växer dessutom på en grankvist.
Till Enelie, Linköping vill jag bara säga att självklart kommer jag ihåg och jag har inte ändrat mig, du “är” välkommen både till V-Vik och Hbg och det gäller även Norrlandsmaffian så klart. Jag har oxå förstått att ni gör gemensamma utflykter och tipsar varandra om fynd och det syns ju oxå på en del bilder ibland och då blandar man ihop er och bilderna men det gör inget för ni verkar ha en fin gemenskap så fortsätt med det. Men vad säger *orna om utbredningsområdet för Trollhanden, förskjuts den norr ut eller sker det en generell utbredning och i så fall varför?
Trollhand finns faktiskt också i Skåne, fast nu är det snart 10 år sedan jag såg den ihop med kantöra på hassel i en svårgången snårskog på västra sidan av Krankesjön. Jag tror att den alltid förekommer ihop med kantöra. Jag har tyvärr ingen bild på den.
Här kan man läsa att trollhand är en följeslagare till kantöra.
http://www.ymparisto.fi/default.asp?contentid=184949&lan=SV
Vilka fina bilder ni har fått till på de små rackarna, anitha och Nada!
Och gunhild, kul att se att du har rapporterat den och lagt in bildbevisen på Artportalen!
Den kända utbredningsbilden av olika svampar är ofta en funktion av hur många svampkunniga det har funnits i olika regioner som har letat efter dem, och så kan nog vara fallet när det gäller trollhand också - men det ÄR en svårfunnen art.
När jag började leta efter den och gick efter bilder som jag hade sett, trodde jag att den skulle vara mycket större. Hade dessa bilder gett intrycket att svamparnas storlek var ungefär som fötterna på duvor, hade jag ställt in siktet annorlunda..
OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.