0 258 visningar

9 svar

3 Vadå ?

"JAS" Helsingborg

14 mar 2008 kl. 11:54

Tickan på 1an, vet jag inte. 2an kanske Stubbdyna eller? 3an kanske Cinnobergömming eller?

0

"JAS" Helsingborg

14 mar 2008 kl. 18:18

Ingen som vet eller kan bekräfta?

0

Irene A

14 mar 2008 kl. 19:00

Den första vet jag inte, den andra ser ut som en vårtkrös som håller på att kollapsa (men jag vet förstås inte vad det har för konsistens), den tredje är väl cinnobergömming om bilden är tagen på riktigt nära håll.

0

"JAS" Helsingborg

14 mar 2008 kl. 21:17

Hej Irene A*. Bild 3 är tagen på nära håll, så nära jag kan med D80 utan mackro objektiv. kröset är som “slagg” från kolgruvor sprött men hårt.

0

Enelie, Linköping

15 mar 2008 kl. 19:45

Jag blir inte klok på tickan, bild nr.1.

Gissning med Jättestort G:
Harticka eller Hartsticka??????

0

"JAS" Helsingborg

16 mar 2008 kl. 00:32

Om vädret tillåter och om de finns kvar så ska jag ta fler bilder på dem i morgon, så får vi se vad det kan ge. De är ju rätt så tunna hattar. Jag hoppas att jag kan hitta dem igen det är en sjuhelsikes massa lågor i området. En liten skog (En dunge)(Väla skog ett litet naturskyddsområde i Hbg) skulle man nog kalla det egentligen, man går runt den hela på 3 kvart men skall man inventera alla lågår tar det flera dagar minst.

0

GretheF Skåne

16 mar 2008 kl. 15:47

Man hittar också svampguide bekande i Väla skog jag träffade på Jas. kände igen honom från guiden.  vi(min mand och jag) knyckte hans ostronmusling

0

Irene A

17 mar 2008 kl. 18:20

2:an är säkert stubbdyna som du föreslog. Jag har ingen egen erfarenhet av arten, men den ska vara vanlig i södra delen av landet på bok och ask.

0

Irene A*

"JAS" Helsingborg

17 mar 2008 kl. 19:52

Hej Irene A*. Jag har stött på den lite över allt både på Bok, Ask men mest på Ek. De på bilden är på Ek, Pålsjöskog HBg. De är som ihåliga hårt skal som kollapsar när man trycker lite “hårt” på det.

0

Första bilden

"JAS" Helsingborg

17 mar 2008 kl. 20:08

Var där igår och det fanns inte ett spår av svampen, ändstocken var ren och som vi säger i Skåne då. Vau vau dé? (Vilken Ticka)

Svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan

OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.
Du är inte inloggad, men kan svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan ändå genom att fylla i formuläret nedan. Är du regelbunden besökare på svampguiden kan du skapa ett konto för att slippa fylla i namn och säkerhetsfrågor varje gång du postar ett nytt inlägg. Välkommen att logga in eller skapa nytt konto. Det är gratis!
Välj bild…
Ladda hem Svampguiden till din telefon!
Available in Google Play
Rekommenderat Svampguiden rekommenderar Kaffe.se för dig som vill ha riktigt gott kaffe med dig ut i svampskogen
Ny Version! Svampguiden+ är en ny och uppdaterad app för iPhone och iPad som nu äntligen också finns tillgänglig för dig som har Android!
Svamptork finns att köpa på svamp.se
Identifiera arter med hjälp av kameran i din iPhone