I samband med dagens fynd av vårskålen träffade jag en äldre man ( hitflyttad ifrån V-botten ) och b.l.a sa han att vänner till honom plockade ALL sorts svamp, flugsvamp o.s.v. (men jag förmodar att det var årtioende sedan).
Svampen saltades ner i hinkar med en tallrik över som tyngd och fick stå så i månader. Sedan lakades saltet ur i vatten och han sa sig hört att all svamp är ätlig efter den proceduren.
Jag har svårt att tro på de och sa att jag skulle kolla upp med expertisen här på guiden, för mig låter de osannolikt???
Visserligen läste jag i Bengt Cortins svambok att han ansåg att brandgul flugsvamp var ” efter förbehandlingen rätt god “, men då kommer en fråga till.
Är det den som vi i dag kallar ” röd flugsvamp ” ? Hittar ingenting med namnet brandgul.
Trevlig kväll, nu skall jag på middag hoppas att jag fått svar senare.
Hej på dig och ni andra oxå för den delen. Det är inte första gången och antagligen inte sista heller som jag rekommenderar er att införskaffa den förträffligt intressanta boken ” FLUGSVAMPEN OCH MÄNNISKAN” Av Ole Högberg. I den kan man läsa om folk som äter just flugsvamp av olika anledningar och mycket annat intressant om flugsvampen och dess påverkan på vår kultur. Ni får troligen leta på antikvariat för att få tag på den. (Röda rummet i Uppsala är ett tips) Jan A, Uppsala är bra på att tipsa om bra böcker.
Jag vet inte vilka vänner den här västerbottningen hade, men det låter som om de kom från Finland (inte så långt dit från Umeå). De har säkert berättat för honom hur man plockar och saltar ner riskor. Sen kan de säkert ha tagit i i överkant när de har påstått att man plockade ALL sorts svamp. Men eftersom de brukar koka ur svamparna före insaltning, fungerar det med röd flugsvamp också (däremot *inte* vit flugsvamp!).
Det där var väl ett onödigt inlägg.
Det är klart att det är viktigt att man här på forumet vet att den som svara har en * eller inte, eftersom en * är en verifierat svampkunnig person.
Ta dig du en stund och läs igenom div. information om forumet och regler m.m. som gäller här.
tjära undrande, ifall jag loggar in på internet explorer så har jag en stjärna, jag kan naturligtvis logga ut från det och logga in på firefox, men jag ids inte göra det, och när jag inte vill göra det så kan jag inte logga in på mitt eget namn, för att det är upptaget å då har jag valt detta mamnet, ibland funkar mitt internet explorer å då kan jag vara där med mitt namn me stjärna, så se till att jag alltid kan vara med på internet explorer så får du se mitt namn me stjärna jämmt
OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.