Godmorgon !
I hästhagen har fällts en del träd i vinter och på en liggande tall fanns de här som jag vill ha till något krös men hittar inget i böckerna. Någon som kan tala om vad det är, geleaktig konsistens ?
Och på en död gren på rödvinbärsbuske fanns mörkt bruna , också geleartade svampar påminnande om murklor med sina vindlade hattar eller hur jag skall uttrycka det. Tyvärr så är det svårt att få en bra bild på dem och det närmaste jag kan komma är “vårtkrös”. Rätt eller fel ?
Julesnö faller över nejden f.n
Ja nog liknar det krös alltid, Kan det första kanske vara Broskboll? Så det andra på grenen, jag har något liknande och det är Ekkrös men det kanske inte finns på dina breddgrader men å andra sidan så verkar gränserna töja på sig i takt med kunskapen om svamparna. Mitt krös finns på en Bokgren, se bilden.
OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.