0 714 visningar

6 svar

Krös ???

Lena M

15 mar 2008 kl. 08:25

Godmorgon !
I hästhagen har fällts en del träd i vinter och på en liggande tall fanns de här som jag vill ha till något krös men hittar inget i böckerna. Någon som kan tala om vad det är, geleaktig konsistens ?

Och på en död gren på rödvinbärsbuske fanns mörkt bruna , också geleartade svampar påminnande om murklor med sina vindlade hattar eller hur jag skall uttrycka det. Tyvärr så är det svårt att få en bra bild på dem och det närmaste jag kan komma är “vårtkrös”. Rätt eller fel ?

Julesnö faller över nejden f.n

0

"JAS" Helsingborg

15 mar 2008 kl. 09:17

Ja nog liknar det krös alltid, Kan det första kanske vara Broskboll? Så det andra på grenen, jag har något liknande och det är Ekkrös men det kanske inte finns på dina breddgrader men å andra sidan så verkar gränserna töja på sig i takt med kunskapen om svamparna. Mitt krös finns på en Bokgren, se bilden.

0

Lena M

15 mar 2008 kl. 09:39

Jag har sökt på broskboll och visst ser det ut att vara den.

Nej det växer inte ek eller bok här med undantag av planterad i parker o.dyl. men visst liknar de varandra.
Tack Jas

0

Lena M

15 mar 2008 kl. 16:24

Ett till krös eller vad det är för något såg jag idag på en annan gammal bärbuske efter vägen. Färg gråvitt och geleartat , någon som vet vad det är ?
Inga fler förslag på de andra, hade Jas rätt ?

0

Bo E

15 mar 2008 kl. 16:43

Har själv bara sett brunkrös och gullkrös.

Ingen aning vad de grå varianterna är.

Gråkrös vore väl logiskt.

Eller kanske finns det mer eller mindre poetiska dialektala namn på dem…
snorkrös ligger nära till att gissa på...

0

Lena M

15 mar 2008 kl. 17:00

Kan vara ett tänkvärt namn Bo fast som sagt, jag hoppas på något mer tilltalande.
Frågade tidigare om du är återställd nu och känner dig redo för nya utmaningar i svampskogen ?

0

"JAS" Helsingborg

15 mar 2008 kl. 19:07

Jag har något liknande som jag inte har fått något bra svar på men det finns ju några att välja på. Opalkrös, Kärnkrös och kanske Blek Geleskål. Vi får hooppas på att någon *na tittar in på tråden.

Svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan

OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.
Du är inte inloggad, men kan svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan ändå genom att fylla i formuläret nedan. Är du regelbunden besökare på svampguiden kan du skapa ett konto för att slippa fylla i namn och säkerhetsfrågor varje gång du postar ett nytt inlägg. Välkommen att logga in eller skapa nytt konto. Det är gratis!
Välj bild…
Ladda hem Svampguiden till din telefon!
Available in Google Play
Rekommenderat Svampguiden rekommenderar Kaffe.se för dig som vill ha riktigt gott kaffe med dig ut i svampskogen
Ny Version! Svampguiden+ är en ny och uppdaterad app för iPhone och iPad som nu äntligen också finns tillgänglig för dig som har Android!
Svamptork finns att köpa på svamp.se
Identifiera arter med hjälp av kameran i din iPhone