0 625 visningar

40 svar

Apropå Miljödebatten!

"JAS" Helsingborg

15 mar 2008 kl. 09:08

Ett inlägg om miljöpåverkan. Nu har politikerna hittat ännu en stor källa till växthusgaserna, Köttproduktionen!?. Som ni vet så äter jag inte kött men tycker ändå att det krävs en mer genomtänkt debatt. Det verkar hela tiden som om lobbyisterna försöker få oss och politikerna att vända oss bort från det verkliga problemet. MILJÖGIFTERNA det måste vara dessa kemikalier och tungmetaller som är det stora hotet mot livet på jorden, att/om de stora isarna smälter och vattennivån höjs, det överlever vi ju fatiskt även om det kommer att innebära enorma folkvandringar, uttorkade floder med allt vad det innebär av kaos. Men gifterna som gör oss sterila, gör fisk oätlig, ja listan kan göras hur lång som helst. Var förs denna debatt varför är det så tyst, se på Bete kemi, de jordmassor som schaktas upp där är så giftiga att INGEN vill eller kan ta hand om dem! Och när det gäller växthusgasutsläpp i vår atmosfär så borde man nog ta en titt på TERMITERNA om man vill göra något ordentligt men så klart det går ju inte att utrota en hel djurgrupp men man skall veta att det går uppskattningar kan det finnas 700 kg termiter för varje person på jorden och de konsumerar en 4del av allt som konsumeras på vår jord!(detta är väl känt sedan minst 15år då jag läste om det för första gången) Så sluta tjafsa om småsaker och sluta försök förvrida våra blickar bort från det verkliga problemet. Så en liten undran som någon av snilleblixtarna på forumet kanske kan lösa åt mig. Om bilindustrin nu kommer att kunna utveckla en bra ELBIL viket man verkar vara på god väg att lyckas med och politikerna dansar i ring och klappar händerna. Med dagens teknik tar det 10 tim att ladda en bil som har en körsträcka på ca: 20 mil. VAR SKALL VI FÅ ALL EL IFRÅN OM ALLA SKALL HA VARSIN ELBIL? Mer kärnkraft eller, är det däråt det lutar?

0

"JAS" Helsingborg

15 mar 2008 kl. 10:11

Och så kom det som på beställning, larm om miljögifter i vår mat och nu alltså i ris, så nu är det bara att slänga. EU förbjuder inte färgämnen i godis och läsk fast vi vet att de påverkar våra barn men tydligen inte tillräckligt för att införa ett förbud, jag bara säger, VAD???.

0

buffy

15 mar 2008 kl. 13:02

Jag instämmer! Det är t ex numera så mkt fluor i te (tebusken är särskilt bra på att ta upp fluor ur luften och jorden), att man kan få i sig riskabelt stor mängd bara gm att dricka en enda kopp.

Men giftet i riset är ingen kemikalie, det är ett naturligt förekommande mögelgift som beror på olämplig förvaring.

0

Bo E

15 mar 2008 kl. 16:08

Håller med era inlägg!

För min del så tänker jag fortsätta äta naturbeteskött från friströvande svenska kossor, i alla fall så länge det finns en kotte på denna jord som nyttjar fossila bränslen.

Sen tycker jag att det är berömvärt med karaktärsfasta människor som kan avstå från kött av ideella skäl.
Hoppas att det finns de som avstår från motortrafik och slöseri med elström oxå!

0

Robban

15 mar 2008 kl. 20:42

Hittar tyvärr inte bilden men artikeln talar sitt. är kopierad rakt av.

TT kultur 2008-03-07

En bild på en etanolfabrik i Brasilien gav den gotländske frilansfotografen Karl Melander priset Årets bild när tävlingen med samma namn avgjordes på China Teatern i Stockholm under fredagen. Bilden publicerades i Svenska Dagbladet.
“I en skakande bildruta slår fotografen hål på tron att etanol ska kunna frälsa oss från oljeberoendet och samtidigt ge oss en grönare och renare värld”, lyder delar av motiveringen.
Frilansaren Åke Ericson vann den andra av tävlingens två prestigeklasser, årets pressfotograf.
Jimmy Wixtröm på Aftonbladet belönades i klassen svenska nyhetsbild för pussbilden på TV 4:s politiske reporter Anders Pihlblad och den dåvarande moderata statssekreteraren Ulrica Schenström.
Fotopriset Årets bild fyller 65 år i år och inför tävlingen var antalet inskickade bidrag rekordstort - 4 251 stycken. Sammanlagt 469 fotografer, varav 130 kvinnor, hade skickat in sina bilder. När nomineringarna presenterades var tre av de 28 fotograferna kvinnor. (TT Spektra)

0

Bilden

buffy

15 mar 2008 kl. 21:48

0

Trompette des Morts

15 mar 2008 kl. 21:52

här har du bilden och mycket annat intressant som avslöjar politikernas lögner i miljödebatten och som får al gore att framstå som århundradets bluff !!!

http://www.moderna-myter.se/Archive/2008_03_01_archive.html

0

"JAS" Helsingborg

15 mar 2008 kl. 22:28

Tro det eller ej men med beräkningar gjorda på avverkningen av regnskog konstgödsel, besprutningar av sockerrören, transporter, andra utsläpp pga., produktionen m.m. så tar det upp till 430 år innan man har fått en miljövinst med etanoltillverkning i Brasilien. Hupp!! Blir man lite galen eller tappar man bara tron på politikerna men egentligen borde man slå någon en rak höger på näsan så det gjorde ont, och det kom från en pacifist!!

0

Trompette des Morts

15 mar 2008 kl. 22:40

helt riktigt JAS !!

tyvärr är det nog så att väldigt många invaggats i tron att om man kör en etanolbil så är man en hjälte i miljöfrågan !!
än mer skandalöst är ju med de subventioner som betalas ut till köpare av etanolbilar !!
ett problem är att vi har alltför många totalt ovetandes riksdagsmänn och kvinnor !!

3 dubbla deras löner och minska antalet i riksdagen till 121 st så vi kan få kvalificerat folk där !!

0

"JAS" Helsingborg

15 mar 2008 kl. 23:57

Hej Trompette des Morts. Eller ta bort dem helt och tillsätt en konsultfirma och låt folket säga sin mening i frågorna genom mail eller sms, fram för en ren demokrati det är ju faktisk nu och först nu som det finns möjlighet till det. Eller?

0

Trompette des Morts

16 mar 2008 kl. 00:03

JAS ! ingen dum ide, jag skulle då i vart fall inte sakna dessa dryga och sjælvgoda riksdagsmänn som ju egentligen bara är en relik sedan perioden med adel, präster borgare och bönder !
samtidigt som vi slopar dessa nickedockor kan vi även göra oss av med kungahuset !
vi har ju i vart fall kvar karl johan svampen som ett hedervärt minne av bernadotterna !!

0

"JAS" Helsingborg

16 mar 2008 kl. 00:08

BRA!

0

robban

16 mar 2008 kl. 07:45

Äter du fisk JAS, har skrivit några artiklar på http://www.sk-al.se gå in under artiklar och läs en före detta yrkesfiskares tankar. Skrev dom för ca: 5 år sedan men dom håller än enligt mitt sätt att tänka.

0

buffy

16 mar 2008 kl. 08:44

Apropå moderna myter-bloggen, det må vara att februari i år var en kall månad globalt sett, men lokalt har den varit väldigans mild. Jag läste någonstans att det inte regnade mer än normalt i Sverige 2007, men det beror ju på att man tar ett medelvärde över hela landet, och Sverige är så stort och avlångt. I Danmark regnade det rekordmkt 2007, men om Danmark vore större så hade det kanske rentav varit torka där =/

0

"JAS" Helsingborg

16 mar 2008 kl. 09:59

Läste i HD. att det hade kommit över 1700mm. regn någonstans på hallandsås undet 2007. Hupp!

0

Trompette des Morts

16 mar 2008 kl. 10:35

buffy med det resonemanget kan man ju utifrån den extrema kylan i kina i vinter sæga att hade den koncentrerats till danmark så hade medeltemperaturen i danmark i vinter kanske varit mellan minus 50 till minus 70 grader.

som du førstår kan man ju inte resonera så !

0

"JAS" Helsingborg

16 mar 2008 kl. 10:42

Hej! Bra robban! Jag har läst alla dina artiklar och som miljövän och rötter i Gamleby/Västervik med fiskande förfäder och så fiskar jag en del själv. Så jag blir lite förvånad över att fisket inte bedrivs på det sättet som du förespråkar. Jag har generellt alltid sagt att om en trädgårdsmästare skötte sina odlingar som yrkesfiskarna sköter sina skördeområden så skulle trädgårdsmästaren inte ha något arbete mer än i några få säsonger. Jag tycker oxå att de stora trålarna från Tjörn kan hålla sig på den sidan, såg ett program om de “kristna” storfiskaren som hävdade på fullt allvar att maskstorleken och trålstorleken inte hade någon betydelse utan det var Gud som bestämde storleken på fångsten. Jaha nu klev jag kanske någon på tårna men jag citerade bara vad skepparen sa i Tv. Och ja jag äter fisk och är nu i det dilemmat att vilken fisk skall jag äta, vildfångad, odlad i Norden, importerad från Asien men så klart helst egen fångad. Jag har också skrivit någon insändare i HD angående Torskfestivalen i Öresund som jag tycker är jäkligt onödig även om den inte påverkar torskbeståndet så rent moraliskt tycker jag att man inte skall ha denna festival mitt i leksäsongen.

0

Apropå Miljödebatten!/TdM

buffy

16 mar 2008 kl. 11:49

Jag tycker att man kan räkna så, eftersom det har betydelse VAR det regnar, inte bara hur mkt. Öknen breder ut sig nära ekvatorn t ex i Sudan, medan det har blivit allt fuktigare i norra Europa. Men om man räknar fram medelnederbörden för hela jordens yta skulle man knappt se ngn förändring.
  Varför detta händer är diskuterbart, jag är mkt skeptisk till den antropocentriska CO2-teorin, men ATT det händer märker man i alla fall på lokalplanet.

0

Trompette des Morts

16 mar 2008 kl. 12:52

Danmark regnade det rekordmkt 2007, men om Danmark vore större så hade det kanske rentav varit torka där =/

/buffy 2008-03-16 08:44:28

buffy du motsøger ju dig sjælv fullstændigt. du kunde lika gørna ha sagt hade danmark varit mindre kanske hela landet stått under vatten !! eller hur ??
nån ordning får det væl ændå vara på logiken, eller ??

0

Robban

16 mar 2008 kl. 15:38

Jag tycker att man skall fortsätta äta vildfångad fisk, För att odla fram 1 kg fisk måste man fånga 10 kg fisk och göra till pellets, för att sedan mata den odlade med. Galet.
Men det är nog så att det är bra med allternativ. Konstiga öbor har jag träffat många, dom finns dom med.
Öresund har även jag varit och fikat en del i då svärfar bor i Bjuv. Alldrig under Torskfestivalen men Flundrorna blir ju gigantiska där nere. Ja jag skrev Flundra och inte Skrubba.

0

Apropå Miljödebatten!/TdM

buffy

17 mar 2008 kl. 09:47

Jag tänkte på de sydsvenska bönder som begärde katastrofbistånd för sina förstörda skördar, men som fick avslag eftersom det inte regnat onormalt mkt. Det regnade alltså katastrofmycket i Danmark, men i Skåne var nederbördsmängderna normala, eftersom Skåne är en del av Sverige. DET tycker jag är märklig logik! (Alldeles oavsett vad man sedan tycker om ekonomiskt stöd till bönder.)

0

Robban

"JAS" Helsingborg

17 mar 2008 kl. 15:14

Tjena Robban! Ja så är det ju hela tiden, morötter till 10 pers. eller kött till en pers. Så det är ju urdumt att fiska upp småfisk och mala till foder för att föda upp vad det än månde vara kyckling, fisk, katter, hundar m.fl. Och så det här med “Flundra” som jag tror är ett typiskt ostkusts uttryck, rätta mig om jag har fel men finns det verkligen en fisk som heter Flundra är det egentligen inte Skrubbskädda som avses
(Fjällflundra = Sandskädda) För här i sundet är det väl ändå Sand, Skrubb, Ler och Berskädda, Rödspätta, någon Tunga och Piggvar som gäller. (jag glömde kanske någon?) När jag är i Västervik eller gör ett besök på Öland eller Gottland så är det alltid en rökt “Flundra” som gäller, mums.

0

Robban

Robban

17 mar 2008 kl. 17:07

Helt rätt JAS,det heter Srubbskädda.
Så heter det Strömming eller Sill.

0

Robban

"JAS" Helsingborg

17 mar 2008 kl. 20:44

Tja Robban, Du som har fiskat i Kalmarsund har väl koll på läget? är det söder eller norr om bron den lille rackaren byter namn. Men hur är det, är det 2 sillar som inte träffar varandra eller träffar de varandra om jag inte minns fel så är väl de senaste rönen att de borde hänvisas till två olika arter, eller?

0

Elbilen

Irene A

17 mar 2008 kl. 21:07

För mig känns det självklart att man ska satsa helhjärtat på elbilar för att få fram miljövänligare transportmedel.
Det är inte konstigare att “tanka” bilen via två hål i väggen som alla har tillgång till hemma, än att åka till macken och tanka något annat. Det behöver inte alls betyda mer kärnkraft.

0

Elbilen

"JAS" Helsingborg

17 mar 2008 kl. 23:46

Jag är inte negativ till elbilar men som jag undrade tidigare, var skall elen komma ifrån. Vi har ju inte egen produktion så det räcker när det blir kallt och det behövs det där lilla extra utan importerar smutsig kolkraftsel från både Danmark och Polen så vida jag vet. Så om vi skall ladda några miljoner elbilar så hur kommer miljön då att må. Alternativet är ju att vi bygger ut vidkraften och att allt fler smådammar tas i bruk för elproduktion, för om inte det görs så kommer det helt klart att bli mer kärnkraft, den är ju på frammarsch i övriga världen och inte ens Ignalina skall ju stängas fast det var ett krav från EU. Nej jag är skeptisk (eller är jag realistisk?).

0

Elbilen

"JAS" Helsingborg

18 mar 2008 kl. 08:13

Jaha, nu skall politikerna lägga sig i igen. Man skall satsa 30 mil.skr. på information om att öka tillväxter i skogen och då föreslår man mer gödsling, bättre plantor och något sätt att minska viltskadorna. När ska de inse att det är “blandskog” som gäller och att en ökad gödsling ger ett sämre virke och mindre motståndskraftiga träd. Ex Snyltbaggen gillar ju inte lövskog så en blandskog ger betydligt mindre skador från den och så är det ju hela tiden. Stora arealer med samma gröda ger större negativa insektsangrepp och lättare för sjukdomar att sprida sig, och då krävs det mer gifter, det har väl alla lärt sig vid det här laget. Ändå ger man bidrag till “granplantager” som är så sårbara, varför?

0

Elbilen

Irene A

18 mar 2008 kl. 09:21

Det handlar om vad som är lönsammast att producera, hur vi fördelar användningen av el och andra energiformer, och hur den fördelas under året. Att vi importerar “skitel” när vi har extrema toppar i förbrukningen, beror väl bara på att det blir för dyrt att investera i en överkapacitet resten av tiden.

Det finns massor av outnyttjad energi i sol och luft. Det är lönsamheten och möjligheterna att lagra den som är begränsad. Det som händer vid en ökad efterfrågan på el som gör att den blir dyrare (men utan ännu högre skatter!), är att det också blir lönsammare att producera den. Då blir det fler solfångare och värmeväxlare, vindkraftverk, biobränsle- och sopkraftverk med ångturbiner o.s.v. Exempelvis skulle den energi som går åt till produktion av etanol, kunna användas till elproduktion istället.

0

Elbilen

"JAS" Helsingborg

18 mar 2008 kl. 11:54

Vi får hoppas att det blir så Irene A*. Jag är bara lite pessimistisk när det gäller vad politikerna tar sig för.

0

Robban

Robban

18 mar 2008 kl. 19:02

Det där med sill och strömming är
hel snurrigt, Men dom pratar ju om olika arter av Torsk västerhavet
mot dom som finns i Östersjön.
Jag tycker dom smakar lika gott så
mig sppelar det inte så stor roll.

0

Elbilen

Robban

18 mar 2008 kl. 19:09

Öka gödsling i skogen!!!
Ger inte det mer gödning till haven.
Det är på både gott och ont som man i dag tar vara på stubbar o grenar efter en averkning. Kan inte dom exakta beräkningarna men det handlar om att ju mer man tar bort mer gödsel behövs,mycket av gödslet åker direkt med regnvattnet ut i vattendragen.

0

Elbilen

Robban

18 mar 2008 kl. 19:18

Var det inte ett inslag från Helsingborg för ett litet tag sedan
om att köra bil på skit!?
Det är nog inte så dummt att ta vara på gasen från reningsverkena runt om i landet. Ju mer vi stoppar i oss ju mer skit blir det och mer gas blir det. Synd bara att volvo stoppat tillverkning av deras gasbil.

0

Skogsgödsling

Irene A

18 mar 2008 kl. 19:27

Jag håller med dig, Robban (fast du borde ha bytt rubrik).
Övergödning av skog stressar träden och gör dem mindre motståndskraftiga mot sjukdomar så att de dör i förtid. De viktiga mykorrhizasvamparna, som hjälper till att binda näringen i marken, försvinner. Det orsakar en dubbel effekt med urlakning av mineraler och näringsämnen ut i vattendragen.

0

Elbilen

"JAS" Helsingborg

18 mar 2008 kl. 19:47

Bussarna i Hbg. går på gas från soptippen, det är bra, tror jag har ingen aning om vad de släpper ut för något. Jag tycker nog att “strömmingen” är godare än sillen men det kanske sitter i huvudet då jag är uppfödd på strömming från Gamlebyviken och
Gudingen. Ju mer uttag ju mer gödsel såvida man inte planterar blandskog då ger ju löven och svamparna det som behövs tror jag, eller?

0

Blandskog

Robban

18 mar 2008 kl. 20:06

Bäst att lyda tjejjerna och byta rubrik. Då jag själv arbetar i skogsindustrin så vet jag att en stor del av förädlingsföretagen i dag jobbar starkt för att skogsägarna skall plantera mera lövträd efter
en avärkning. Så vi kommer kanske dit om ett tag JAS. Strömming och Flundra
utifrån Jungfrun är inte dum den heller.

0

Strömming

"JAS" Helsingborg

18 mar 2008 kl. 20:17

Borde kanske ligga på receptlänken men kan inte låta bli.
Stekt strömmingsflundra med mycket persilja, kokt småpotatis lingonsylt och grädde. nu drunknar jag i snålvatten. Ha dé, vi hörs vecka 15, tjinixen! :)

0

FaktaFanny

19 mar 2008 kl. 19:54

Ni kan jämföra att istället för att producera ett kilo köttfärs, kan ni låta bilen stå på tomgång i ett dygn.

0

FaktaNorma

20 mar 2008 kl. 06:10

#vi köttätare skiter o fiser mindre mängder än spannmålsätaren. Bra för luft och kommunens avloppssystem.
#Djur som betar behöver inga traktorer för att skörda sin mat = mindre CO2. Djur som äter sin naturliga föda och inte spannmål fjärtar betydligt mindre, och deras gödsel grävs ned på plats av maskar och insekter, vilket ger mindre metanutsläpp och mindre CO2 för att köra gödsel från djuret till spannmålsordlingen.
#Om vi inte äter kött och det inte finns några köttdjur så måste vi väl äta bönor/spannmål o dyl. Hur mycket gas skulle människorna på jorden släppa ut då? Kanske vi kommer på att vi måste minska ner mänskligheten då!?
#Gräset som förmultnar släpper också ut metangas….kan ses i sjöar och vattendrag hur det bubblar upp från botten. Hur mycket kan det tänkas bli när ingen äter gräset? Troligen släpper korna ut bara en bråkdel av våtmarkerna…dessa farliga marker som hållt på med detta i kanske en halv miljard år.
Hur mycket “växthusgas” motsvarar kossorna jämfört med en enda rejäl vulkan? ...betänk att Etna sipprar ut 25 milj ton per år och den är inte speciellt aktiv.

0

Nelly

20 mar 2008 kl. 11:23

Norma, är det inte rimligare att utsläppen från köttproduktionen jämförs med motsvarande produktion av vegetabilier?

18 procent av alla växthusgaser är inte lite, det är köttproduktionens bidrag till utsläppen:
http://www.fao.org/newsroom/en/news/2006/1000448/index.html

Hittade också en källa som påstår att vulkaner orsakar 3% av jordens alla koldioxidutsläpp och resten kommer från människors verksamheter:
http://volcano.und.edu/vwdocs/frequent_questions/top_101/Effects/Effects1.html

Om man räknar lite löst på det skulle det betyda att om alla köttätare åt vegetariskt en dag mer i veckan än vad de gör idag skulle det nästan motsvara jordens alla vulkanutsläpp?

0

Bengt Sandh

20 mar 2008 kl. 11:47

Det finns c:a 1,5 miljarder kor på jorden. Antalet människor är c:a 6,7 miljarder. Det går alltså c:a 4,5 människor på 1 ko.

Jag är rädd för att människofisarna är ett lika stort miljöhot som kofisarna. Därför föreslår jag följande:

För att minska ner fisandet ska människan tvingas att:

- välja ljust bröd, kvaring eller limpa i stället för fullkornsbröd

- välja cornflakes eller puffat ris i stället för musli

- undvika lök, ärter, bönor och kål

- äta tillagade grönsaker i stället för råa

- äta konserverad frukt och kräm i stället för färsk frukt

- undvika sorbitolsötade tabletter och tuggummi.

Ett annat sätt att få ner på det mänskliga fisandets skadeverkningar är att förse varje individ med katalysator.

Den sista och kanske mest drastiska åtgärden skulle vara att på skattsedeln införa någon sorts fisskatt som bygger på den individuella mängd gaser man avger. Detta skulle vara möjligt om var och en förses med en gasmätare som avläses en gång om året.

GLAD PÅSK ALLA!

0

Applåder till Bengt!

Daniel Persson

20 mar 2008 kl. 12:23

Ett enastående förslag som vi alla bör anamma.

Förutom sorbitol vill jag även framhålla aspartam… Efter att man ätit det så är det bara att vänta några timmar och sedan snöra på sig rullskridskorna och inta en lätt framåtlutande ställning. Sen blir det åka av!

Dessutom finns det redan framtagna kostymer som myndigheterna kan använda för att göra stickprovskontroller…

Svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan

OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.
Du är inte inloggad, men kan svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan ändå genom att fylla i formuläret nedan. Är du regelbunden besökare på svampguiden kan du skapa ett konto för att slippa fylla i namn och säkerhetsfrågor varje gång du postar ett nytt inlägg. Välkommen att logga in eller skapa nytt konto. Det är gratis!
Välj bild…
Ladda hem Svampguiden till din telefon!
Available in Google Play
Rekommenderat Svampguiden rekommenderar Kaffe.se för dig som vill ha riktigt gott kaffe med dig ut i svampskogen
Ny Version! Svampguiden+ är en ny och uppdaterad app för iPhone och iPad som nu äntligen också finns tillgänglig för dig som har Android!
Svamptork finns att köpa på svamp.se
Identifiera arter med hjälp av kameran i din iPhone