0 929 visningar

14 svar

Gult, torrt & dyrt

Göran H

15 mar 2008 kl. 12:16

Hos Ica-handlaren kunde jag igår
finna torkad Fungi Gallinachi Gialli. För att undvika rabalder utelämnar jag den svenska texten på påsen. Men priset, 34:90 för 30g, över 1000 spänn kilot och jag som inte torkar så´n svamp.

0

Gult, torrt

buffy

15 mar 2008 kl. 12:45

Vad är det för sorts svamp? Eller du kanske skojar, jag googlade men fick inga träffar =/

0

Gult, torrt

Ann-Britt

15 mar 2008 kl. 13:22

Jag har också sett torkad svamp på Maxi. 999.00 kr kilot. Det var gul kantarell, trumpetsvamp och en till. Kunde vara Karl johan. De kom från Italien och de sålde inte så dåligt. Framför allt nu på vårkanten.
Men blir inte kantarellen besk när den torkas?

0

Gult, torrt

Bo E

15 mar 2008 kl. 16:03

Har vi inte rett ut detta på forumet förra säsongen?

Det de kallar “gul kantarell” är trumpetsvamp!

Säkert helt ok att torka, men lite dyrt som sagt…

0

Gult, torrt

Trompette des Morts

15 mar 2008 kl. 16:21

600 kr kg för torkad svart trumpet svamp från frankrike i salling tycker jag är ett fynd.

annars tycker jag synd om alla som köper alla möjliga och omöjliga torkade svampar till hutlösa priser.

0

Gult, torrt

Bo E

15 mar 2008 kl. 16:24

Tja..jag väntar hellre påå tider då jag kan torka mina självplockade…

0

Torkad svamp.

Charina, Halland

15 mar 2008 kl. 19:16

Såg i göteborg idag, torkad svamp för över 3000kr/kg. Hyllan var välfylld så det verkar inte ha varit nån åt gång.

0

Torkad svamp.

Johan G

15 mar 2008 kl. 20:07

Charina: Vilken affär var du?

0

Gult, torrt Bo E

Göran H

15 mar 2008 kl. 20:46

Det stod på påsen förutom det jag skrev: (fingerli) från Kalabrien.
Dessutom stod det Gul Kantarell.

0

Torkad svamp.

Trompette des Morts

15 mar 2008 kl. 21:11

“Hyllan var välfylld så det verkar inte ha varit nån åt gång.

/Charina, Halland “

charina, hyllorna brukar vara väldigt välfyllda på systembolaget också..........

0

Torkad svamp. JohanG

Charina, Halland

16 mar 2008 kl. 07:33

Ica bredvid mässan.

0

Torkad svamp

buffy

16 mar 2008 kl. 09:00

Väldigt många svenskar är livrädda för svamp och äter bara kantareller och möjligen odlade champinjoner. Så det är väl positivt att utbudet i butikerna breddas? Det kanske medför att intresset för och kunskapen om svamp som livsmedel ökar?

0

Torkad svamp

Trompette des Morts

16 mar 2008 kl. 10:29

buffy ! här i danmark är rädslan för svamp än mer utpräglad än i sverige !

men ärligt talat är det väl bara något som vi svampplockare skall vara glada för ärligt talat !!

låt oss hoppas att de räddhågsna håller sig till “delikatessen” kinesiska burkchampinjoner.

0

Gult, torrt

Bo Reyer

16 mar 2008 kl. 16:19

Det är minst tre gånger så dyrt att handla saffran!

0

Gult, torrt Bo E

Bo E

20 mar 2008 kl. 19:43

Jovisst, men det visade sig ju vara en felöversättning av gulröd trumpetsvamp som lämpar sig bättre för torkning än vanlig kantarell.

Svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan

OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.
Du är inte inloggad, men kan svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan ändå genom att fylla i formuläret nedan. Är du regelbunden besökare på svampguiden kan du skapa ett konto för att slippa fylla i namn och säkerhetsfrågor varje gång du postar ett nytt inlägg. Välkommen att logga in eller skapa nytt konto. Det är gratis!
Välj bild…
Ladda hem Svampguiden till din telefon!
Available in Google Play
Rekommenderat Svampguiden rekommenderar Kaffe.se för dig som vill ha riktigt gott kaffe med dig ut i svampskogen
Ny Version! Svampguiden+ är en ny och uppdaterad app för iPhone och iPad som nu äntligen också finns tillgänglig för dig som har Android!
Svamptork finns att köpa på svamp.se
Identifiera arter med hjälp av kameran i din iPhone