Så äntligen en dag med fint väder och en liten utflykt i skogen. Jag plockade för första gången Judasöron idag, det finns massor i de områden där jag brukar gå. Skall bli roligt att smaka dem men jag torkar nog det mesta för tillfället. Och så var det mer vår i skogen än jag trodde. Solen sken och det var minst + 10g.
Om det är ok väder i morgon so blir det Nässelsafari i stället för svamp, jag har ett kanon ställe i sydsluttning ner mot Öresund och där finns det massor av Judasöron oxå så det kan bli en fin blandning. Och misströsta inte våren är här så om några dagar är det din tur Charina.
Som vanligt Jan är du på allerten och har koll på floran, visst är det en Skogsbingel på bilden. Jag tog inga bilder på Druvfädern men det var stora knoppar och om vädret håller i sig så blommar de första innom en vecka. Sambucus nigra var oxå långt kommna med gröna skott men inga blommknoppar ännu förståss. Caprifolen har oxå långt gångna gröna skott, de tidiga “plommonen” blommar innom 2 dagar.
Nej jag har inte tillagat dem utan torkade alla, jag har ätit förr men alldrig plockat själv. De smakar inte så mycket men har en lite anorlunda konsistens lite broskaktig skulle man nog kunna säga. Jag torkade dem för att sedan koka upp ett smaksatt vatten typ med svampbuljong eller så och låta dem dra i det för att höja smakvärdet lite.
OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.