Fredagen veks för svampletning (liksom tors- och lördagen och alla kommande).
En gammal, för länge sen betad granskog i Börje s:n med hassel och ek var fredagsmålet.
Bild 1 visar platsen med döda (och en del döende) granar och med ffa harsyra (och blåsippor) på marken. På det område som ses på bilden, fanns så många hundratal kottehättor (nästan omöjligt att gå där utan att trampa på dem) att jag ville säga “tusentals” men hustrun hindrade mig! De fanns också annorstädes, men inte i så överväldigande mängder. Tidigare år har vi bara sett några enstaka, förra året bl.a. i Fiby urskog. Bild 2 och 3 visar några kottehättor.
Vad fint! jag som har blivigt lite svag för dessa spröda och som jag tycker vackra svampar såg i boken att dina kottehättor till min besvikelse inte finns i sydligaste delen av vårt land. Jag skulle haft lite mer tid när jag åkte hem från norrland förra veckan och stannat till i Uppsalatrakten, jag hade faktiskt mina tankar på dig då men jag hade ingen dator med mig och jag har ju inte ditt telnr. heller så det fick vara, synd. Fina Bilder.
Synd Jas, jag mailar dig inom kort så tragedin inte upprepas! Ja, det var en upplevelse med alla de små. Att kottehättorna inte finns i Skåne (bl.a.) kan möjligen bero på att vår RIKTIGA gran ännu inte hunnit dit, på egen “hand” s.a.s.
Men du har en del som jag inte har, judasöra t.ex. Fläder har jag…
OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.