I ca tre månader har jag pratat med Er och fått många goda råd och tips. MEN VEM ÅR NI ???
jag har
en bild av er, personerna som ofta återkommer , som kanske inte stämmer. Kan ni inte ( ni som vill ) berätta lite kort om vad ni gör när ni inte flänger runt i skogen.
Själv var jag nästan först ut blandd 40-talisterna när jag fick pension den 2/1 -05-
Har alltid tyck om naturen, bär som svamp-plockning och söker lugn och harmoni i att ströva omkring i skogen.
Har för det mesta jobbat med hantverk. Vävning, sömnad och olika målningstekniker. Det fortsätter jag med! Men sedan några år tillbaka är det silversmide som gäller. Jättekul !
Bor i ett gammalt hus på landet, stor, oskött tomt p.g.a att skogen lockar. två gamla katter o.s.v.
Vad har detta med svamp att göra ???
INGENTING
Är bara lite nyfiken på er, när vi snart skall skiljas för att höst och vinter står för dörren Lena
P.S Snäla ni , berätta lte om vilka ni är, ni som är så trevliga. roliga, kunnande. D.S
Jag är svampkonsulent sedan 1991, satt tidigare i styrelsen för Svampkonsulenternas Riksförbund i cirka 7 år, bosatt i Ljusdal i Hälsingland och har företaget Nore Svamp & Media som du hittar på http://www.svamp.nu (en sajt som jag borde se till att uppdatera men det får väl bli under kommande vinter). I övrigt - redaktör/journalist i tidningarna Byggkontakt, Livets Goda, VillaFakta samt Villabladet SydVäst. Åker varje år utomlands med cirka 120 likasinnade på Cortinarius-kongressen.
Kul inlägg!
Jag är uppvuxen med två mycket svampkunniga föräldrar, mamma kom från Litauen och lärde mig mycket om den svamp man plockar där. Har plockat och ätit svamp så länge jag minns. Jag tycker det är roligt att laga mat och då hellst av det jag plockat eller jagat själv. Trivs med att vara ensam i skogen då jag har ett mycket intensivt och instängt arbete, som behandlingsassistent med tvångsomhändertagna vuxna missbrukare på ett låst behandlingshem. Jag använder tystnaden och friheten som andningshål och batteriladdare. Har sambo som även han jagar och en 12-årig son som vägrar att gå ut där det finns barr och kottar, samt två duktiga jakthundar som lever för tillfällena i skogen. Bor i ett litet gruvsamhälle som heter Garpenberg i Södra Dalarna. Detta var lite om mig.
Hej Lena och alla andra! Jag är rätt ny här på svampforumet, men kan ju kosta på mig en presentation ändå :-)
Jag är Fia, 27 år från Stockholm. Jag bor tyvärr i närförort och har ingen bil, så jag måste förlita mig på snälla vänner för att kunna ta mig ut i skogen. Medans jag väntar och längtar brukar jag läsa allt som skrivs här, en av mina absoluta favoritsidor!
Till vardags är jag kostekonom med eget företag inom livsmedelshygien, på fritiden letar jag gärna kantareller eller fiskar.
Och vilka är alla andra??
Hej! Jag heter Susann och detta är mitt favoritforum. Sedan jag upptäckte svamparnas underbara värld har hösten blivit min favoritårstid förr var den bara deppig tyckte jag. Jag är 35 år pluggar till sjuksköterska bor i Orsa norra Dalarna. Vi har fått mycket varg och björn i skogarna idag hade jag en beväpnad jägare med mig ut i skogen, annars har jag gått ensam med min bästa vän Teddy som är en tollare (en hund) men nu är jag lite skraj i skogen.Men min absolut största skräck är fortfarande huggorm. Trevligt det här med lite presentationer tycker jag vi ses…..
Jag heter Eva och bor i Botkyrka mellan Södertälje och Stockholm. Har nära till svampskogen. Förskollärare, hundägare, mor farmor, maka.
(oj, nu flög ett gås-sträck..(heter det så?) precis över här, såg jag genom fönstret..har ju inte med saken att göra men ändå...:-)
Jag har en hemsida och där kan den som vill läsa lite mer om mig.
http://www.evaslekstuga.se
(handlar mest om mitt andra stora intresse: Pelargoner)
Tycker också att detta svampforum är toppen.
Trevlig svamphelg
Hej! Vilket bra inslag…Jag är rätt så ny som svampplockare i Skåne. Har varit med ett par gånger med “Puggehattarna” och fick en blodad svamptand. Annars är jag en konsthantverkare i halm, silver och fusing ( glaskonst). Vår hemsidan http://home.swipnet.se/byslojdsboden så ser ni hur vi ser ut.Eftersom jag idagarna skall bli mormor för tredje gången, så är jag ofta inne på svamp forum, och skingrar tankarna, och lär mig något nytt.
Hej tjejer/kvinnor.
Kul att höra utav er, männen verkar mer reserverade.
Eller ???
Susanne, vi har stuga i Orsa finnmark, myggsjön, men där växer bara kremlor.
Birgitt, skall gå i på din hemsida i helgen, nyfiken eftersom jag också jobbar med hantverk.
Men först, en sista gång kantarellskogen Lena
Jag får väl fortsätta att fantisera om vilka Ni är som döljer sig under namn och signaturer. Vad ni gör i vardagen , vad ni bor i vårt avlånga land ?
Hur som helst kommer jag att sakna detta forum, nu när plocksäsongen snart är slut. Det har varit trevligt och givande. Tack till alla. Lena
Birgitta.
Tack för raderna i min gästbok.
Du är välkommen att visa/återkomma med din mans fasters pelargon i vår….MEN och åter MEN,
det är mycket svårare, om ens möjligt, att artbestämma “gamla fastrars “pelargoner än att artbestämma svampar.
Men du, mig behöver du inte vara nyfiken på...jag finns ju till allmän beskådan i min “Lekstuga”.
Men vem är du då Birgitta..varför vänta till senare med närmare presentation?...smid medans järnet är varmt.
Hälsar en Evus med ryggskott.
Hej alla glada skogsmänniskor.
Jag heter Micke, och är tydligen första “gubbe” i denna lilla presentation. Jag är en typisk vildmarksmänniska som trivs bäst i dom skånska gammelskogarna. Jag och min släkt har plockat svamp i alla tider (generationsupplärning). Förutom svampplockning, så är fiske, guldvaskning, MC, golf mina största intressen. Jag bor på en avstyckad gård utanför Löberöd, tillsammans med min fru, två barn, tre hundar, tre katter, en orm. Jag jobbar med tekniska frågor på Tetra Pak i Lund.
Ha det bra
Micke
Jag blir väl andra gubben då! Född och uppväxt i Hälsingland (Alfta), numera bosatt i Örebro. Lärt mig svamp av intresserade föräldrar. Det har berättats för mig att jag som treåring kunde gå hur långt som helst när det var svampplockning på gång. Om det gällde bär så gick jag inte många meter. Jag är lite speciell så till vida att jag inte lagar så mycket svamp. Det är jakten/plockningen som är intressant!
Favoriter: murklor, karl johan
En Lena M till. Från Strömstad i N:a Bohuslän. Jobbar sittande med papper o dator hela dagarna så det här med skogspromenader är nästan ett måste. Men ett kul måste.
Familjen, huset, trädgården, bridge, måleri, båtliv är annat som upptar min tid.
Tidigare enbart kantarellplockare. Är nu uppe i ca 10 sorter. Ska ägna nästa säsong åt att lära mig kremlor och riskor.
Goddag jag heter Bengt.
Jag har 2-10 barn och är uppväxt i musikmiljö. Därför gillar jag trumpetsvamp, framför allt som basföda. Jag älskar att plocka svamp i alla dess former men föredrar korta och tjocka med hatt och fot, gärna i glada färger.
Favvosvamp: Karl-Göran. Jag bor i Sörmland och äger en liten gård med kor, hästar, fruar, och getter. Har även hönsgård med tupp och övervakningskamera.
Mina intressen är: svamp, musik, fotboll, matlagning, staketlagning och sammanslagning.
Favoritmat: dokusoppa och ärtsoppa med lingon och mjölk.
Körkort: Ja, har sjungit i kör och tog mitt körkort efter 8 slitsamma år i Kjell Lönnås berömda kör.
Det roligaste jag vet: Att se på när min fru målar sig.
Det värsta jag vet: Att inte hitta tillbaks till bilarna när jag har med en massa folk på mina svampkurser.
Mål i livet: att vara mer seriös.
TACK OCH HEJ!
Instämmer med Lena nr 2!
Jag jobbar för ett företag som bl a bedriver restaurang och café och arrangerar konferenser och servar andra sammankomster från bröllop och dop till begravningskaffe mm mm.
Naturen är ett vilorum efter en vecka med datorer, viruskontroller, ekonomiska kalkyler, nätverk, bredband, rockband, gummiband, kopiator, sammanträdesprotokoll, kaffebryggare, sopsäckar, kassaapparat, ringande telefoner, förvirrade cafégäster och allt som ska in i diskmaskinen….
Igår var jag ute på skogsvandring med min chef, våra praktikanter och lite annat löst folk som gillade svamp, kul avbrott i rutinerna!
Var lite “svampguide” på amatörnivå!
Rapporterade givetvis våra fynd till Svampguiden!
Har även musicerat sedan tidiga tonåren, så jag har intressen både för inom- och utomhusbruk kan man gott säga!
Har gillat svamp sen jag var i tioårsåldern och faktiskt lärde jag upp mina föräldrar att plocka lite andra sorter än de vanliga kantarellerna.
Favoritsvampar är dock ändå kantareller samt trattar och trumpeter! Champinjoner är jag också mycket förtjust i!
Sen är det ju så spännande med alla dessa ströfynd av nya arter som ständigt poppar upp i ens väg när man är i skogen…
Hittade Svampguiden för ca ett år sen och har på den tiden lärt mig en väldigt massa nytt, tycker jag!
Kul att den finns och samlar så många svampintresserade!
Jag vet egentligen inte vad “hanzzon” menar med att “den var riktigt bra”
Troligtvis var det väl något av det som Bengt skrev.
Det där med att inte hitta tillbaka till bilarna efter svampkurserna blev jag nyfiken på.
Har du svampkurser Bengt!? En så´n skulle jag vilja gå på i så fall. Jag bor också i sörmland. Jag kan ta med mig GPS:en :-)
Tycker också att Bengt Sandh får till det väldigt bra ibland.
Fusk eller inte?
Man tar det väl som man vill och tror på vad man vill tro på...
Hoppsan, glömde presentera mig…
Cobran är giftig i debatter och hugger snabbt.
På svampguiden ganska snäll och gillar att kräla omkring i de mellansvenska skogarna.
mej hittar du här
http://www.jaederfeldt.com/klas/index.htm
Helena heter jag 47 år bor på den sörmländska landsbygden. Min svampkarriär inledde jag som tre fyraåring när jag “tvingade” min mamma att lära sej nya sorter så hon kunde lära mej. Frånsett svampen så har jag överhuvudtaget ett stort naturintresse. Är bland annat etappansvarig för en etapp av Sörmlandsleden. Så finns det givetvis ett drös med andra intressen också. Även jag har en hemsida för ev intresserade. http://www.geocities.com/skogsraets är adressen. Just nu halvtaskigt uppdaterad men det är på g.
Jaha, Tanja heter jag, med finska föräldrar som INTE plockat svamp (inte ens riskor). Jag har kommit in på detta intresse som vuxen. Har gått lite utbildningar o är svampkonsulent. Bor i det vackra skogrika Dalarna med man o katter. Gillar förutom svampplockning hantverk, mc, böcker mm mm. Favoritsvamp? Just nu Sotvaxing!
Jag tänker ungefär som dig Lena M, men skulle vilja gå ett steg längre. När man under flera år sett ständigt återkommande namn och signaturer blir åtminstone jag nyfiken på människan bakom. Man bygger succesivt upp en bild av en människa man aldrig träffat. -lägg in ett foto på dig själv!!! Bengt S, Klas J samt Micke K kan bespara oss era bilder, då vi redan vet hur ni ser ut.
???
Jag är en medelåders tjej, dam, kvinna, käring (stryk det som ej önskas) som bor i Västra Götaland (gamla Skaraborg). Jag är för tillfället arbetslös pga att min arbetsplats har lagts ned. Det finns det alltså massor av tid för svampplockning, men här är det tyvärr väldigt torrt och - just nu - dåligt med svamp. Vi har plockat mycket svamp tidigare i sommar så man får väl känna sig nöjd även om det inte blir mer. Mina intressen är framför allt djur, natur och trädgård. Har hållt på lite med orientering (kan alltså karta och kompass) så jag har en massa kartor över många bra svampmarker. Jag har en labbe och en gubbe, som jag umgås med i nämnd ordning. Hundar har en förmåga att fylla ens liv. Jag har inga meriter inom svampvärlden förutom att jag hade med en “strövarkurs” och deras föräldrar ut till skogen för något år sedan. Jag kan i och för sig bara de vanligaste svamparna såsom några riskor, de flesta sopparna, de vanligaste kantarellsorterna och några till, men de var jättenöjda och fick ihop en hel del. Det märks att att det räcker med lite stöd om man själv inte kan något alls. Mellan varven brukar jag släpa ut grannar och goda vänner i skogen och det är mycket populärt.
Det tycks vara många duktiga mykologer och andra mycket svampkunniga som rör sig på den här sidan - jag kan säga att jag är mycket imponerad av alla kunskaper. Jag gillar även den form av humor som förkommer här och där på forumet.
Hej!
Jag heter Marita Collin-Lindgren. Bor i Kallax utanför Luleå. Sjuksköterska sen många år och svampoman…
Har haft kurser sen 1986 men har bestämt mig för en förkovring (svampI, SvampII, Toxicologi) som jag har nästan avslutat 2004-05 i Umeå. Svamp är det roligaste jag vet. Det enda jag har och klaga på är klimatet i Norrbotten. Tyvärr slutar svampsäsongen alldeles för tidigt, vanligtvis. Då åker jag söderut till goda vänner som har godheten att ta emot mig, bara för att få plocka ett tag till. I år verkar Gud(run) vara god och det blir en längre säsong än vanligt.
Hälsningar till alla svampvänner och lärare, ...
Fyrtio år, fantastisk fru och en helt underbar liten son på ett och ett halvt som inte har förstått tjusningen med en dag i skogen.
Har haft honom med mig i bärstol på ryggen några gånger, men antingen somnar eller gråter han.
Bor i Vänersborg, men är från början från Trollhättan (ca två mil söderut). Den flytten är lite känslig under bandysäsong, men jag håller fast vid Gripen, trots att vi åkte ur allsvenskan i vintras.
Har plockat svamp sedan ganska späd ålder, men då bara kantareller och blek taggsvamp, efterhand även Carl Johan och smörsopp. Trattisar kom till i sortimentet för ca tjugo år sedan, och efterhand har man utökat med lite fler soppar och på senare år har det exploderat sedan jag släppte min skivlingfobi. Sotvaxing blir jag glad när jag hittar, likaså rimskivling. Citronslemmisar brukar inte vara någon bristvara, inte heller strävsoppar av allehanda slag. Rödgul trumpetsvamp finns här, men jag hittar sällan några större mängder. Blodriska är en favorit som ofta kan fylla korgen. Fårticka är också en favorit, och så även den underskattade brödtickan. Inte är den så besk?
Öronmussling har jag undvikit i år, men stoppade i mig ganska friskt av den innan Japanrapporterna. Gillar brunsopp. Ingen kremleentusiast.
Hittade i år min första mandelriska och blev frälst, men sen hittade jag inga fler.
Drömmer fortfarande om att hitta svart trumpetsvamp, blomkålssvamp och toppmurkla.
Tryffel är gott, men det får väl räknas till köpesvampar. Eller kanske rentav till kategorin “större investeringar”... Tuber melanosporum ska det vara, Tuber Aestivum är fjantig!
Vad finns det mer att säga? Jobbar på ett större västvenskt företag som tillverkar motorer till bl.a. flygplan och rymdraketer. Gammal chalmerist. Spelar gitarr och bas. Har sjungit i kör. Ganska rund om magen. Pratar ungefär som Roy och Roger i Macken. Har en litten vovve (en Bichon Havanais) som heter Hanna. Två undulater. Tycker om bl.a. Bach, Povel Ramel, Sven Arefeldt, Beatles, Sex Pistols och Jävlaranamma. Tycker inte om Christer Sjögren. Särskilt inte när han sjunger julsånger.
Men julen gillar jag.
Förtjust i gamla pilsnerfilmer med Thor Modéen och Åke Söderblom. Ännu mer förtjust i kombinationen roquefortost och sauternesvin! Fast Bullens Pilsnerkorv slinker också ner…
Född i Värmland uppvuxen i Medelpad. Har plockat svamp sedan jag kunde gå tror jag. Min barndoms favorit var alldelens egna plockade och rensade fårtickor. För övrigt har jag ätit massor med honungsskivlingshattar stekta i smör. Min mamma fick njurproblem och dog vid 65 års ålder. Jag har inte plockat några själv på ca 20 år. Trattkantareller däremot har endast plockat i 15 år. Mina föräldrar plockade dom aldrig, finns det inga i Medelpad?
Hur i all världen får ni andra plats med så mycket i rutan? Min tog bara slut. Numera bor jag i Tranås och har som sagt plockat mycket svamp och många olika sorter men jag lär mig fler och fler tack vare svampguiden. Nu ska jag försöka lära mig musseroner vilket jag aldrig har plockat förut. Någon berättade att blåmusseroner ofta växer i närheten av pudrad trattskivling. Har urdåligt lokalsinne så därför släpar jag med min man ut i skogen så ofta som möjligt. Tar även med andra ibland som inte vågar gå ut i skogen själva eller får med sig sina män. Hoppas att de inte vågar gå tillbaka till “mina” ställen själva. Hittade för övrigt en knall knall orange jacka för 50 kr på en utförsäljning i sommras så jag ska nog våga mig ut även nästa vecka. Tack alla för trevliga inlägg, kunskap och humor.
Varför är alla så rädda för älgjägare? Om man tror att det är större risk att bli beskjuten av en jägare i skogen än att bli utsatt för en rattfyllerist på våra gator och vägar så tycker jag att varenda människa ska hålla sig borta från dessa dygnet runt, året runt! I skogen är du säkrare, jag lovar!
Den enda allvarliga olycka i älgskogen som jag känner till inträffade 1962 när min nära vän Elsa Silverstolpe-Johansson, numera omgift Silverstolpe-Jonsson blev beskjuten av en lomhörd älgjägare. När hon gick omkring i skogen och plockade trattkantareller ropade hon då och då: “jag är ingen älg, jag är ingen älg”! Ändå small det öronbedövande och Elsa kände plötsligt hur hela svampkorgen liksom försvann upp i atomer med innehåll och allt. När hon chockad men i övrigt oskadd på darrande ben sakta reste sig upp kom älgjägaren fram och betraktade förödelsen. Elsa frågade honom: “hörde du inte att jag ropade att jag inte är någon älg? Jägaren svarade: Jo, att du ropade hörde jag tydligt, men jag hörde inte vad det var som du gapade om!
Ute i skog och mark så ofta jag hinner, 34 år ung med 3 töser från 8 månader till 6 år.
Skånepåg bosatt i NV delen av detta underbara landskap.
Svamp har väl alltid varit ett inresse, mer eller mindre. Plockade mina första kantareller för ungefär 18 år sen och lät det vara det enda jag plockade tills för ett par år sedan då jag vidareutvecklade och plockade lite soppar också.
Försöker mej på att lära mej något nytt varje säsong vilket går bra.
Favoritsvamp har jag nog ingen men högst önskade svamp är troligen blomkålssvamp.
Här kommer en rad från en något vidbränd tant boendes vid vägens ände i dom milsvida Säfsenskogarna i södra Dalarna. En samlare är jag, på våren blir det ätliga örter, på sommaren bär och på hösten svamp! Jag har jobbat med ekonomi, o varit egenföretagare inom turist- o restaurangnäringen. Älskar djur, har några stycken, tenderar bli flera… Fick ärva en gammal dator från dotra i augusti, så jag är ny här i cyberrymden! Uppväxt i Finland, men började inte plocka svamp förrän på 80-talet då jag bodde i Stockholm. Självlärd, försöker lära mig en ny art varje säsong, uppe i kanske 15-talet. Mycket road av matlagning, försöker ständigt hitta nya möjligheter att använda svamp i maträtter.Kan inte sluta gå in på forumet fast säsongen snart är slut… kommer att lida av svår abstinens, hälsar Paula
Hej alla.
Bra att vara försiktig förståss, jag har försökt några gånger med att etablera kontakt här men inte lyckas mail har kommit som jag svarat på med telefon nr. Men sen har det varit tyst.
Det har varit från en del av signaturerna här på forumet.Jag är har plockat svamp sen barnsben i de skånska skogarna. Men har nu ingen bil så tänkte att om vi var några stycken som kunde mötas och dela på bensin och matsäck hade det varit kul.Är pensionist sen länge har haft hund tidigare.Bodde tidigare på sydkusten då kunde man ju leta bärnsten det är nästan som att leta svamp fast den går ju inte att äta förståss. Ha det gott.
Ville ta upp Lena M’s inlägg ett år sen. Kul! Är ni med?
Jag börjar närma mig de 50, bor i Ardennerna i Belgien med man, en dotter i värsta tonåren, två lata katter = ett antal möss, två Berner Senner och en gammal kuse som gått i pension.
Min man jobbar med affärsutveckling, och reser en massa. Själv sitter jag hemma och översätter. Hur hamnade vi här? Via gubbens jobb flyttade vi 16 år sedan från Stockholm. Hittade av en slump en underbar slottsegendom (stopp! inte våran!!!!!!!) där vi kunde hyra en lägenhet. Mkt “svensk” natur på spottavstånd. Även om jag är en “söderböna” har jag insett att det är landet som gäller. Bl.a. har vi ljudkvalitet och slipper allt buller som finns överallt. Hjortbröl, rådjursskall räknas inte som buller!
Svampintresset tog fart när jag bokstavligen talat ramlade över en “äng” med trattkantareller 100m hemifrån.
Förutom språkintresset är det dagliga skogspromenader med vovvarna som gäller. Tycker också om att läsa, laga mat och sova(!).Humor är nog den viktigaste kryddan i mitt liv.
Hoppas verkligen att ni vill ta upp den här tråden.
Oj, vad det känns länge sedan ! Hur hittade du denna tråden ???
Och vad naiv jag var som trodde att folk skule berätta om sig själva. Om det var någon som gjorde det så var det kvinnorna. Inte vet jag var männen hade att dölja?
Men hur som helst, det har knallat på och många som varit med en längre tid, tycker jag att man lär känna. Man får en bild av personerna som skriver, som kanske inte stämmer alls om man skule se / träffa dem öga mot öga s.a.s. Huvudsken är väl att vi har trevlgt tillsammanans och det har vi mestadels.
Jag är 43 år och bor i Habo i Västergötland och är född i en svamptokig familj. Jag var nog bara ett par månader när jag första gången var med i svampskogen hängandes i en sele på Pappas mage. Älskar djur o natur, har hundar, guldfiskar o kanariefåglar just nu men har även haft hästar o katter. Trädgård och fotografering är även mina stora intressen. Ni kan se mer på min hemsida http://hem.passagen.se/lenasblommor
Tycker att detta är ett mycket trevligt och givande/lärorikt forum.
54 årig svampgalning som nyligen hamnat i den här fällan. Flyttade från Storstan till landet för fyra år sedan för att ändra ett häktiskt liv med mobiltelefon och karriärism. Idag arbetar jag med healing och producerar egna hantverk av tickor och björknäver.
Fiskar utan att fånga nåt. Har en son som flyr till stan varje helg.
Jag är inflyttad till åkersberga från Hjo i västergötland. 40 år, gift och två barn, 7 åch 1 1/2. Uppvuxen med svampen runt hörnet, men har aldrig plockat några “konstiga svampar” förrens i år…riskor, kremlor & musseroner :=) Är som besatt på hösten. Har i år slagit rekord i svart trumpetsvamp :=)Ridit mycket genom åren och då har jag hittat stora kantarellställen och massor av blomkålssvamp :=)
Jag är väldigt ny här….37 år och bor på nordsidan av Kinnekulle vid Vänern.
Springer jämt i skogen för att plocka svamp, ämnen till pilbågar, örter/bär, spana efter ödetomter eller på fornminnen.
Lyckas mest med att lokalisera fästingar och älgflugor….och har för tillfället en släng av borelia. :D
Annars tittar jag på film, gör vin, fiskar, bygger högtalare, läser eller skriver på nåt forum om paleolitisk kosthållning.
Är väldigt intresserad av kropp och psyke, hälsa, träning och mat men har massor av andra intressen oxå.
Om det finns nån annan på forumet som bor i närheten och gillar svampplockning - hör av er, vetja!
Jag är pensionerad sjuksköterska som har allt tid att ströva i skogen. Tyvärr blev min första hellediga höst ingen bra svampsäsong pga för torr sommar. Välkommen in på min hemsida för mer information. http://hem.passagen.se/nyergu
OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.