De senaste dagarna har vi hittat denna svamp på ett tiotal lokaler såväl i gammal granskog som i ren, 50 år ung tallskog och inne under hassel i granskog i börje och Jumkils socknar. Den är inte så lätt att få syn på då hatten bara är 2 till drygt 2½ cm och minst av allt färggrann. Men det är verkar vara med den som med annan svamp; får man bara syn på de första så finns det många.
Bild 1 Under hassel i “Röda skogen”, 2 granskog och 3 i “ren” 50-årig tallskog.
En liten fråga till Irene; har mykologerna funderat som entomologerna gjort då man ändrat “stor” till “större” och “liten” till “mindre”?
Nej, jag har aldrig funderat på att äta den. Trattskivlingar har blivit mycket “farligare” sedan jag var liten och jag tittar nu bara på dem. Tidigare år har mängderna dessutom varit otrooooligt SMÅ. I år finns det dock här fler kilo vårtrattskivling än det fanns K-J förra året. Men jag är nöjd med att se andra svampar än hårda, sega, tunna på gamla/döda träd!
Jag har googlat för att försöka hitta en förklaring, och den fanns här:
http://www.artdata.slu.se/svenskaartprojektet/artnamn.asp
“Använd hellre större och mindre än stor och liten; fast undvik helst dessa epitet helt och hållet.
Stor och liten är kontextberoende – jfr stor rödmyra med liten skrikörn.”
(Min kommentar: Större rödmyra och mindre skrikörn är förstås inget bättre alternativ i det sammanhanget)
Men:
“Det är svårt att tala om flera ”liten ekbock”, och namnet går inte att ha i bestämd form (utan att böja – den “lilla ekbocken”). Det finns också större risk för missförstånd huruvida adjektivet tillhör artnamn eller inte om stor och liten används.)”
Dessa argument kan jag köpa även när det gäller svampar, trots ett inbyggt motstånd mot förändringar av de invanda namnen…
Av bara farten hittade jag en annan kul och tänkvärd artikel om svenska artnamn här:
http://www2.snf.se/sveriges-natur/artikel.cfm?CFID=13635278&CFTOKEN=30710888&id=916
OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.