0 214 visningar

4 svar

Bättre bild på svampen

Lina Gotland

16 mar 2008 kl. 20:18

Den här bilden kom inte med först tydligen.
Jag såg svampen i en bokskog i september, tog några bilder och trodde att jag lätt skulle hitta den i svampboken när jag kom hem, men icke. Jag skulle bli glad om någon kan tala om vad det är för svamp. Nyfiken!

0

Irene A

17 mar 2008 kl. 18:29

Jag skulle tippa på lundspindling, Cortinarius nemorensis.
Nu är jag nyfiken på ifall det var på Gotland - finns det något man kan kalla bokskog där, var i så fall..?

0

Lina Gotland

18 mar 2008 kl. 11:33

Bokskogen där jag hittade svampen planterades i början av 1900-talet. Furulundskogen, av Gotlänningar även kännd som Skolbetningen, ligger SO om Visby.

Tack för ditt svar! Jag har inventerat skogen för att göra en naturstig samt undervisningsunderlag till Gråboskolan, låg och mellanstadium. Kan jag med med säkerhet skriva att det är en spindling?

0

Hans v E

18 mar 2008 kl. 11:37

Fantastisk bild. Svampen ser helt overklig ut. “En karljohan med blåa skivor i stället för vita rör”! Men det är säkert, som Irene säger, en spindling i undersläktet Phlegmacium, en s. k. “phlegg”.

0

Irene A

18 mar 2008 kl. 12:52

Tack för info om Skolbetningen, den måste besökas vid tillfälle..!

Det är ingen tvekan om att det är en spindling.

Arten är jag mindre säker på. Det ser ut att finnas eller ha funnits gran i närheten, så det kan också vara violettkantad spindling (Cortinarius variecolor), en förväxlingsart till lundspindlingen (C. nemorensis/C. largus) som växer i lövskog. En annan snarlik art är ekspindling (C. balteatocumatilis), men den saknar blå färg i skivorna redan som ung.

Svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan

OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.
Du är inte inloggad, men kan svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan ändå genom att fylla i formuläret nedan. Är du regelbunden besökare på svampguiden kan du skapa ett konto för att slippa fylla i namn och säkerhetsfrågor varje gång du postar ett nytt inlägg. Välkommen att logga in eller skapa nytt konto. Det är gratis!
Välj bild…
Ladda hem Svampguiden till din telefon!
Available in Google Play
Rekommenderat Svampguiden rekommenderar Kaffe.se för dig som vill ha riktigt gott kaffe med dig ut i svampskogen
Ny Version! Svampguiden+ är en ny och uppdaterad app för iPhone och iPad som nu äntligen också finns tillgänglig för dig som har Android!
Svamptork finns att köpa på svamp.se
Identifiera arter med hjälp av kameran i din iPhone