Gick idag genom ett några ha stort, tidigare betat hässle med björk och grovasppartier, igenväxande med ngt klenare asp. Skogs- och ringduvorna “sjöng” där liksom gröngölingen. Solen bländade och det var varmt och skönt.
På hassel fanns de sex första; den sjunde på en tvåtums furuplanka på högkant “i” markytan, och på en GROV fälld björk de två sista, på snittytan resp. grenverket (skägglaven). Tacksam för förslag på de åtta första!
1-3
Tack för det EG! Kantöronen var så olika tyckte jag och kuddticka har jag haft myriader av, men bara på sälg och då har de varit STORA och suttit högt upp - och på avstånd ser de annorlunda ut. Hoppas någon kompletterar med de återstående - och det finns säkert mycket mer att hämta i hässlet, men inte i dagens ruggiga snöyra!
Opalkröset är då något så när porträttlikt. Har det hittats på hassel? Den ev. plätten kan kanske ha trott att den var i barrskog när den hittade furuplankan nergrävd i marken… Jag vet inte, men tack för tipsen - och jag vill ha så konstiga arter som möjligt i den fantastiskt trevliga men tyvärr oskyddade biotopen!
Nej, här är det barmark men frostigt/riktigt halt. Kom just hem från vattenårsmöte som vi brukar gå till, men de gamla benen är inte riktigt så “halksäkra” som förr, så det blev 500 m bilresa x2.
Ska kolla krös och annat och hoppas på mera hjälp…
Ha det så trevligt på semestern!
OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.