För ngn vecka sen såg jag ffg den här kantarellfärgade “saken” (1) växande upp mellan död bark och död ved på en död, klen sälgstam. Storleken, c. 8-9 mm framgår också av tallbarret.
Vid nytt besök (2) hade den murkna stammen gått av, tursamt nog med sån mm-precision att saken var oskadad! Den sitter fortfarande kvar och växer förhoppningsvis vidare. Har aldrig sett nåt liknande…
Ska kollas igen om några dar.
Bild 3 tickor på grov sälg.
Tack för svaren NadaL och JAS. Sälgticka är min idé också. Men JAS, ditt förslag tror jag inte riktigt på. Den “sammetsfotade vinternagelsivlingen” är en favorit ända sen barndomen. Den här verkar hård-/torr-/fastköttig, hattskadan/skalperingen är givetvis äkta och jag har ingen aning om tillkomsten, kanske gnag av ngn. Om vi (den och jag) överlever får vi kanske se! ;))
OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.