0 315 visningar

9 svar

På gran och asp

gunhild Västanfjället

18 mar 2008 kl. 11:58

Jag har just återkommit från en skidtur runt sjön. Det mesta var översnöat, men en stående död gran och en bäverfälld asp hade tickor och skinn värda att avbilda.

0

Irene A

18 mar 2008 kl. 19:53

Gunhild, jag såg något vackert på din första bild, så jag förstorade upp en del av den lite…

0

På gran och asp Irene

Gunhild

18 mar 2008 kl. 21:35

Ja vilken stjärna!
Tror du att det är pappersgröppa jag har på en av bilderna den som växer på asplågan.

0

På gran och asp Irene

Hans v E

18 mar 2008 kl. 21:47

Nej, men kanske vinterskinn - Erythricium laetum.

0

Irene A

18 mar 2008 kl. 22:46

Jag skulle nog föreslå rosenskinn, Corticium roseum, på asplågan.

För vinterskinnet som Hans nämner, har jag en känsla av att Jan A:s bild ligger bättre till:

http://mycena.net/svampguiden_forum_images_org/2008/2008-03-16_3zgd1yn.jpg

0

Tack för svar

gunhild Västanfjället

19 mar 2008 kl. 08:27

Jag köper rosenskinnet ett passande namn eftersom jag var ute för att kolla rosentickorna som tyvärr var översnöade och istället hittade detta vackert lysande.

0

Irene A

19 mar 2008 kl. 10:15

Tänkte lägga till en bild av pappersgröppa (hittad i söndags på asp). Där finns en närbild av hymeniet också.

0

gunhild

19 mar 2008 kl. 13:25

Tack Irene nu vet jag hur den ska se ut.

0

På gran och asp Irene

gunhild

22 mar 2008 kl. 20:45

Vad är det för stjärna är det iskristaller eller nåt annat?

0

På gran och asp Irene

Irene A

22 mar 2008 kl. 22:18

Snöflingor, ja, det är väl en typ av iskristaller.
De är tydligen en hel vetenskap, med klassifikationssystem och allt:
http://www.bentley.sciencebuff.org/collection.asp

Svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan

OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.
Du är inte inloggad, men kan svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan ändå genom att fylla i formuläret nedan. Är du regelbunden besökare på svampguiden kan du skapa ett konto för att slippa fylla i namn och säkerhetsfrågor varje gång du postar ett nytt inlägg. Välkommen att logga in eller skapa nytt konto. Det är gratis!
Välj bild…
Ladda hem Svampguiden till din telefon!
Available in Google Play
Rekommenderat Svampguiden rekommenderar Kaffe.se för dig som vill ha riktigt gott kaffe med dig ut i svampskogen
Ny Version! Svampguiden+ är en ny och uppdaterad app för iPhone och iPad som nu äntligen också finns tillgänglig för dig som har Android!
Svamptork finns att köpa på svamp.se
Identifiera arter med hjälp av kameran i din iPhone