0 679 visningar

41 svar

VÄDERLEKSRAPPORT

"JAS" Helsingborg

18 mar 2008 kl. 16:57

Med tanke på Jans önskan i SNÖÖÖ tråden, så kör jag väl igång. Vädret har slagit om helt idag det har varit uppåt en 6-8 +g. och det tösar men det ligger fortfarande en del kvar och just nu ätr tempen nere på
+-0g. så det blir nog lite kallt i natt. En bild från i morse och 2 från nu.

0

Jan A, Uppsala

18 mar 2008 kl. 17:11

Nej du JAS, jag är oskyldig!  Och det är just ingen mening att jag skickar en bild som föreställer GRÖN barmarksvår. Idag var det som varmast +3,5 och sol. Nu +0,8—och SOL. Återkommer när det blivit väder…

0

Irene A

18 mar 2008 kl. 17:13

Med tanke på Bo R:s önskan såg det ut så här i Kåtaviken idag på eftermiddagen:
http://trafikinfo.vv.se/CamPics/4265_296.jpg

0

gunhild Västanfjället

18 mar 2008 kl. 19:09

Vi har just nu -4 grader. Bilden visar den översnöade granlada där mina rosentickor växer. Mina skidor t.h.

0

Bo Reyer

18 mar 2008 kl. 19:47

Tack Gunhild för den vackra vinterbilden. Vädret intresserar de flesta som vistas utomhus mycket så jag vill ännu en gång säga att jag hoppas att detta ämne ständigt finns på forumet.

0

Bo Reyer

"JAS" Helsingborg

18 mar 2008 kl. 19:52

Ber om ursäkt Bo, jag är lite snurrig i dag, skrev Jan men menade ju Bo, sorry. Nu skall jag vial i 2 veckor och återkommer med friska tag någon gång i vecka 15 skall iväg på jobb direkt när jag återkommer till vårt land.

0

Jan A, Uppsala

19 mar 2008 kl. 08:22

Idag har vi väder, 0-gradigt, 7 cm snö på biltaket kl. 07.45.  Men en blek sol finns där och blå partier - och jag ska jobba till kl. 14. Sen…

0

Lena M

19 mar 2008 kl. 08:50

Härlig bild på fröställningarna !

Här i Gästrikland är det mindre snö, men 4 minus tidigt i morse och en blek sol försöker lysa igenom molnsjoken.

0

Geraldine Vällingby

19 mar 2008 kl. 16:00

..och så här ser det ut i Västerort, Sthlm, för 5 min sedan. Det första kortet är från köksfönstret och det andra från balkongen. Solen skiner 2,1 plusgrader.

0

NadaL, Umeå

19 mar 2008 kl. 17:44

I Umeå är det snö förstås och idag blåste nordvind och -2,5 grader.Men trio “La campanella” ger sig inte så lätt,så vi åkte till Nydala och vi fick en vacker bild på Talltickan.

0

gunhild

19 mar 2008 kl. 17:54

Grattis Nada det var en fin bild.

0

gunhild

19 mar 2008 kl. 22:34

Här har vi ett strålande väder , minus 15 grader och nästan fullmåne. Vi har fått gädda på krok i dag.

0

Jan A, Uppsala

20 mar 2008 kl. 07:42

Skärtorsdag, bra sikt men kallt för blåkullaresenärerna. Min.temp i natt -7,  kl. 07.15 bara -4.6.  Bilderna visar utspåren i går morse kl 9, inspåren kl 15.30 och läget idag! Mindre vitt än i går morse - men kallare.  Krokus, vintergäck och snödroppar tittar fram igen! Jobb till fram på em.

0

anitha

20 mar 2008 kl. 07:57

I Umeå är det strålande sol och en blå himmel. Just nu 10 minus.
I morse kl 6.00 var det 12 minus.
Så det blir en kall dag men vacker dag.

0

gunhild

20 mar 2008 kl. 08:00

Gomorron på er alla påskkäringar.
Kall färd till Blåkulla i dag. Vi har minus 17 här, men strålande sol.

0

gunhild Västanfjället

24 mar 2008 kl. 08:50

Minus 23 kl 07.00 i morse. Solen strålar från en klarblå himmel och har nu efter 2 timmar höjt temperaturen till minus 15. Våren är på väg och man kanske snart törs ut en promenad.

0

Britt-Marie

24 mar 2008 kl. 09:23

Bilder från i går morse då vi hade -14 grader här på toppen av Linderödsåsen (Skåne) i dag -5.

Var det någon som tyckte det blev lite mycket katter, men dom är i snön.

0

Jan A, Uppsala

24 mar 2008 kl. 11:29

Eftersom Linderödsåsen hade -14 i morse så är VINTERNS HITTILLS lägsta temperatur här, lite väster om Uppsala, inte mycket att skryta med; -15,5.  Det känns bara så GRYMT när det börjat växa och blomma.
Det är barmark i den sydvettande ädellövhagen men lite snöfläckar hod. (Bild 1)
Åkrarna är dock tunt snötäckta.  Den rosa Chionodoxan (2) blommar snart vid södervägg under vinranka.  Kejsarkronor och tulpaner vid östervägg (3).
Pensionärskuvösen var varm och skön när solen sken.  Nu snöar det igen så skogen får nog vara idag…

0

Joachim Krumlinde

24 mar 2008 kl. 13:47

Här var det ett par plusgrader i morse, men nu börjar det snöa igen.

0

Jan A, Uppsala

25 mar 2008 kl. 09:18

I natt var det bara -7,5. Bara lite pudersnö har kommit sen bilden i går 24/3 (samma “motiv”, kl.08.45). Temp. nu på plussidan men skogen får vänta…

0

Enelie, Linköping

25 mar 2008 kl. 09:36

Idag fick snöskyffeln åka fram för första gången i vinter. (Ca. 1½ dm snö inatt.)
Inatt har det varit -3,6 som kallast och nu är det lite på plus.

Här är en bild på mina krokusar:(

0

A-M

26 mar 2008 kl. 09:00

25 mars -08 i Gällivare.
Sotvaxing-backarna är fyllda av annat just nu.

0

anithaumeå fd malmbergs/gällivarebo

26 mar 2008 kl. 09:30

Helt ljuvliga bilder.
Jag får hemlängtan.

0

Britt-Marie

26 mar 2008 kl. 20:51

Ja så här ser det ut hos oss sol och tö på dagarna och två nätter med -8 grader. Konstigt att rosen och lupinen har klarat sig.

0

buffy

27 mar 2008 kl. 09:25

Här är en bild från Klåveröd (Söderåsen, Skåne) igår. Här i Hbg är snön borta i morgon skall det bli regn och +10 grader.

0

Geraldine Vällingby

27 mar 2008 kl. 16:46

Dessa bilder är tagna vid Munkbron 1, Gamla Stan, Sthlm, igår em. Ingen snö inne i stan kvar, men här ute i förorten finns några “fläckar” fortfarande kvar. Idag skiner solen igen 4+.

0

Bo E

27 mar 2008 kl. 17:45

Hoppsan…det kände man igen fast det var länge sen jag besökte huvudstaden!

Här i Örebro börjar det oxå tina upp så sakteliga men igår e.m. var det närmast livsfarligt att hasa fram på gator och torg här!

0

Dieter Endom

27 mar 2008 kl. 19:15

Solna ca kl 18:00,
det är 2 grader plus och en vacker solnedgång mot nordväst (åt Vällingby-Hässelbyhållet)
Det finns lite snö kvar men i morgon är den borta.

0

Geraldine

2 apr 2008 kl. 09:43

Strålande sol, knappt någon blåst, vi satt och fika vid Prästvik, Lovön, igår em, 12 + kl 17.30.
Sista bilden är från min kompis trädgård i Bromma även den tagen igår.

0

Jan A., Uppsala

2 apr 2008 kl. 10:52

Eftersom det var första april i går lämnade jag ingen rapport då!  Idag vågar jag.  I går morse hade vi bl.a. 12 bofinkhanar och en d:o bergfink vid fodret.  I sälgriket i ‘Röda skogen’ sjöng bofinkar, rödhakar och den “hemliga” gråspetten i det ljuvliga vädret. Och svamp, mest tickor, öron och skinn och sånt var det gott om!
Bilden inget aprilskämt — o nej då,, jag ODLAR maskrosor - men inte vilka som helst, utan ‘italienska salladsmaskrosor’, helt “obeska” och bara jättegoda! Äter upp även knoppar och blommor då de nog inte är trogna nog att få sätta frö!
Idag är det tyvärr tråkväder!

0

buffy

2 apr 2008 kl. 11:38

Igår var det soligt och varmt här i NV Skåne, vi for till Kullaberg på utflykt. Där var det gott om vitsippor och svalört.

0

Jan A/VÄDERLEKSRAPPORT

Dieter Endom

2 apr 2008 kl. 11:50

Kul att du odla ädlare sallater men finns det verkligen en växt som heter “italiensk salladsmaskros”? Den heter väl vild rucola eller roquette d v s senapskål och är enligt mitt vetande ursprunget till de odlade sorterna. Rätta mig gärna om jag ha fel.

0

Jan A/VÄDERLEKSRAPPORT

Jan A, Uppsala

2 apr 2008 kl. 12:25

Vad jag säger är som vanligt alldeles sant. Det är en förädlad maskros ur gruppen T. vulgaria, ogräsmaskrosor. Har fått den för länge sen via en botanisk trädgård, kanske Göteborg. Vill du ha en rot?
Har sett den också i “grönsaksavdelningen” i Botan i U-a.
Rucola är nåt helt annat, i Sverige “vildväxande” och synnerligen obesläktat, som det tyvärr blir för mycket ohyra hos mig.
http://linnaeus.nrm.se/flora/di/brassica/eruca/erucves.html

Har du provat ryssgubbe (Türkische Rauke) Bunias orientalis?
Har sett att den finns att köpa som “grönsaksplanta” i åtm .några tyska plantskolor. Den är riktigt god som ung, men känns lite “motsträvig” i halsen! 
På bilden en annan favrit som nu börjar bli skördefärdig - innan gräslöken är stor nog - piplöken.

0

Dieter/VÄDERLEKSRAPPORT

Jan A, Uppsala

2 apr 2008 kl. 17:28

Här kommer piplöken som skulle ha varit med i mitt förra inlägg som skulle varit adr. till dig!

0

Jan A/VÄDERLEKSRAPPORT

Dieter Endom

2 apr 2008 kl. 17:38

Tack Jan för ditt upplysande svar och erbjudande av roten. Måste tyvärr tacka nej till den då jag inte har sådan odlarintressen. Kanske någon annan här på guiden är intresserat.
Jag blev bara nyfiken på själva namnet av din maskros p g a att jag i min profession som kock använd de flesta av de odlade örter och sallater som finns i handeln men aldrig stött på italiensk sallatsmaskros.

0

Dieter/VÄDERLEKSRAPPORT

Dieter Endom

2 apr 2008 kl. 17:42

Fin Bild Jan, den känner jag till och vet att det finns flera benämningar för den i matbranschen.

0

Bo Reyer

8 apr 2008 kl. 17:52

Nu är det hög tid för nya läderv. förlåt! det ska naturligtvis stå väderleksrapporter. Här i Sala är det nu en minusgrad och eftermiddagens regn börjar alltmer övergå till snö. Under eftermidagens promenad kände jag mig lite dement, då jag plötsligt glömt vad jag skulle ta med mig hem till frugan. Var det vita kalsippor eller kalla vitsippor? Det hela löste sig när jag kom hem med bådadera.
Ha en bra aprildag!

0

cicki T Belgien

8 apr 2008 kl. 18:16

Asg! Trodde att det heter kalsipper (Stockholmare som jag är). Hoppas din fru blev nöjd med vitsippsbuketten ;).
Här i Belgien (Ardennerna) är vädret som det ska vara i april. Ömsom snö, ömsom sol och ömsom vatten.

0

"JAS" Helsingborg

8 apr 2008 kl. 19:41

Här i Skåne är det väl åxå rätt normalt, kanske har det varit lite väl häftiga svängningar åtminstone när det gäller temperaturen de sista veckorna. Lite snö och blask är normalt men från + 10-12g till - 8-10g och så igår + 10-12 g igen, jag satt i T-skirt (koårtärmadspårtskjoårta, Halländska =) och fikade i solen och kollade in kopulerande Tordyvlar i det nya saftiga gräset. Idag blåsigt och + 5g lite regn. (Kolla in tråden “Vår och färgklickar, Skåne idag”.

0

Jan A, Uppsala

9 apr 2008 kl. 08:32

Så här var läget före 07.45 i morse. Nån tiondedel under 0 i natt, nu +0,7!
APRIL-bilderna med text får tala:
1. Så här såg det inte ut i går!
2. Spårsnö.
3. Nej, tack, får allt låta häcken vara ifred idag!

Aprilsnö ska ju vara bra!

0

Lena M

9 apr 2008 kl. 08:50

Katterna ser lite bekymmrade ut !

0

Jan A, Uppsala

9 apr 2008 kl. 09:35

De ser ut, ja, men de är innekatter, så deras största bekymmer är att det är kallt ute på pensionärskuvösen!

Svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan

OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.
Du är inte inloggad, men kan svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan ändå genom att fylla i formuläret nedan. Är du regelbunden besökare på svampguiden kan du skapa ett konto för att slippa fylla i namn och säkerhetsfrågor varje gång du postar ett nytt inlägg. Välkommen att logga in eller skapa nytt konto. Det är gratis!
Välj bild…
Ladda hem Svampguiden till din telefon!
Available in Google Play
Rekommenderat Svampguiden rekommenderar Kaffe.se för dig som vill ha riktigt gott kaffe med dig ut i svampskogen
Ny Version! Svampguiden+ är en ny och uppdaterad app för iPhone och iPad som nu äntligen också finns tillgänglig för dig som har Android!
Svamptork finns att köpa på svamp.se
Identifiera arter med hjälp av kameran i din iPhone