Med tanke på Jans önskan i SNÖÖÖ tråden, så kör jag väl igång. Vädret har slagit om helt idag det har varit uppåt en 6-8 +g. och det tösar men det ligger fortfarande en del kvar och just nu ätr tempen nere på
+-0g. så det blir nog lite kallt i natt. En bild från i morse och 2 från nu.
Med tanke på Bo R:s önskan såg det ut så här i Kåtaviken idag på eftermiddagen:
http://trafikinfo.vv.se/CamPics/4265_296.jpg
Skärtorsdag, bra sikt men kallt för blåkullaresenärerna. Min.temp i natt -7, kl. 07.15 bara -4.6. Bilderna visar utspåren i går morse kl 9, inspåren kl 15.30 och läget idag! Mindre vitt än i går morse - men kallare. Krokus, vintergäck och snödroppar tittar fram igen! Jobb till fram på em.
Eftersom Linderödsåsen hade -14 i morse så är VINTERNS HITTILLS lägsta temperatur här, lite väster om Uppsala, inte mycket att skryta med; -15,5. Det känns bara så GRYMT när det börjat växa och blomma.
Det är barmark i den sydvettande ädellövhagen men lite snöfläckar hod. (Bild 1)
Åkrarna är dock tunt snötäckta. Den rosa Chionodoxan (2) blommar snart vid södervägg under vinranka. Kejsarkronor och tulpaner vid östervägg (3).
Pensionärskuvösen var varm och skön när solen sken. Nu snöar det igen så skogen får nog vara idag…
Eftersom det var första april i går lämnade jag ingen rapport då! Idag vågar jag. I går morse hade vi bl.a. 12 bofinkhanar och en d:o bergfink vid fodret. I sälgriket i ‘Röda skogen’ sjöng bofinkar, rödhakar och den “hemliga” gråspetten i det ljuvliga vädret. Och svamp, mest tickor, öron och skinn och sånt var det gott om!
Bilden inget aprilskämt — o nej då,, jag ODLAR maskrosor - men inte vilka som helst, utan ‘italienska salladsmaskrosor’, helt “obeska” och bara jättegoda! Äter upp även knoppar och blommor då de nog inte är trogna nog att få sätta frö!
Idag är det tyvärr tråkväder!
Kul att du odla ädlare sallater men finns det verkligen en växt som heter “italiensk salladsmaskros”? Den heter väl vild rucola eller roquette d v s senapskål och är enligt mitt vetande ursprunget till de odlade sorterna. Rätta mig gärna om jag ha fel.
Vad jag säger är som vanligt alldeles sant. Det är en förädlad maskros ur gruppen T. vulgaria, ogräsmaskrosor. Har fått den för länge sen via en botanisk trädgård, kanske Göteborg. Vill du ha en rot?
Har sett den också i “grönsaksavdelningen” i Botan i U-a.
Rucola är nåt helt annat, i Sverige “vildväxande” och synnerligen obesläktat, som det tyvärr blir för mycket ohyra hos mig.
http://linnaeus.nrm.se/flora/di/brassica/eruca/erucves.html
Har du provat ryssgubbe (Türkische Rauke) Bunias orientalis?
Har sett att den finns att köpa som “grönsaksplanta” i åtm .några tyska plantskolor. Den är riktigt god som ung, men känns lite “motsträvig” i halsen!
På bilden en annan favrit som nu börjar bli skördefärdig - innan gräslöken är stor nog - piplöken.
Tack Jan för ditt upplysande svar och erbjudande av roten. Måste tyvärr tacka nej till den då jag inte har sådan odlarintressen. Kanske någon annan här på guiden är intresserat.
Jag blev bara nyfiken på själva namnet av din maskros p g a att jag i min profession som kock använd de flesta av de odlade örter och sallater som finns i handeln men aldrig stött på italiensk sallatsmaskros.
Nu är det hög tid för nya läderv. förlåt! det ska naturligtvis stå väderleksrapporter. Här i Sala är det nu en minusgrad och eftermiddagens regn börjar alltmer övergå till snö. Under eftermidagens promenad kände jag mig lite dement, då jag plötsligt glömt vad jag skulle ta med mig hem till frugan. Var det vita kalsippor eller kalla vitsippor? Det hela löste sig när jag kom hem med bådadera.
Ha en bra aprildag!
Här i Skåne är det väl åxå rätt normalt, kanske har det varit lite väl häftiga svängningar åtminstone när det gäller temperaturen de sista veckorna. Lite snö och blask är normalt men från + 10-12g till - 8-10g och så igår + 10-12 g igen, jag satt i T-skirt (koårtärmadspårtskjoårta, Halländska =) och fikade i solen och kollade in kopulerande Tordyvlar i det nya saftiga gräset. Idag blåsigt och + 5g lite regn. (Kolla in tråden “Vår och färgklickar, Skåne idag”.
OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.