0 223 visningar

7 svar

Ett litet axplock från dagens safari

anithaumeå

19 mar 2008 kl. 15:45

I dag var vi tillbaka och kollade den sk grantickan. Det var en sådan. Mycket vacker.

Sedan for vi till Nydala.
Där hittade vi bla dessa godingar.

Bild nr 2, vet vi inte vad det är, det ser ut som en trasselsudd.
Mycket märkligt, men festligt.

0

NadaL, Umeå

19 mar 2008 kl. 17:13

Jag bidrar med några bilder.Det skulle vara roligt att veta,vad växer på granen.Vet någon?

0

Jan A, Uppsala

19 mar 2008 kl. 18:03

Anitha och Nada!  Vi hittade ochså trasselsuddar i en fallen, rutten gran. De suddarna bestod av olika skägglavar som vi ansåg ha tjänstgjort som bomaterial för fågel eller smågnagare. Era trasselsuddar SER UT att bestå av Sphagnum delar (vitmossa, torvmossa)

0

Irene A

19 mar 2008 kl. 18:05

Det ser ut som torkad mossa, och den har nog inte växt där. Det kan vara någon som har placerat den där, kanske för att förbrylla andra förbipasserande?

0

Irene A

19 mar 2008 kl. 18:10

Hoppsan! Nu kollade jag inte om någon annan hade svarat innan jag skickade mitt förslag..

Men jag funderade på om det kan vara ett bra initiativ - att hänga upp mossa så där för att hjälpa småfåglarna med bomaterial?

0

anitha och Nada

19 mar 2008 kl. 18:27

Tack för tipsen. Men det är bara det att “mossan” satt inte löst, vi fick rycka loss den. Jag tänker på Irene´s förslag att någon har placerat den där.

Jan, dina bilder är ju för härliga.¨
Det man ser av din mossa påminner om det vi hittade idag.
Det spelar egentligen inte någon roll vad det är. Det såg bara så festligt ut och vi har aldrig sett det förut.

0

Jan A, Uppsala

19 mar 2008 kl. 19:12

Jag tyckte att er trasselgran såg ut att ha en gl skada med en hålighet tillräcklig för nån liten att bo i. 
Men - här en annan möjlighet; i det praktiska skogsbruket använde vi på 50- och 60-talen (då jag fanns där) mossa av olika slag för att markera gränser, gränser mellan slagen (hur man gick fram) vid stämplingar, gränser mellan huggarskiften m.m.  Sen kom plastbanden :((.
Att mosstussen satt fast kan ha berott på att granens skada växt ihop.  Ni säger att “det spelar ingen roll”… Jodå! Allt spelar roll ;))

0

anaithaumeå

19 mar 2008 kl. 19:19

Hej och tack för tipsen.
Det är klart att allt spelar någon roll. Vi menade bara att namnet inte var livsnödvändigt om det inte gick att få fram.¨

Det låter spännande det du berättar, det finns alltid en historia bakom allt.

Svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan

OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.
Du är inte inloggad, men kan svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan ändå genom att fylla i formuläret nedan. Är du regelbunden besökare på svampguiden kan du skapa ett konto för att slippa fylla i namn och säkerhetsfrågor varje gång du postar ett nytt inlägg. Välkommen att logga in eller skapa nytt konto. Det är gratis!
Välj bild…
Ladda hem Svampguiden till din telefon!
Available in Google Play
Rekommenderat Svampguiden rekommenderar Kaffe.se för dig som vill ha riktigt gott kaffe med dig ut i svampskogen
Ny Version! Svampguiden+ är en ny och uppdaterad app för iPhone och iPad som nu äntligen också finns tillgänglig för dig som har Android!
Svamptork finns att köpa på svamp.se
Identifiera arter med hjälp av kameran i din iPhone