Jag försöker kolla för att lära mig se skillnad på Violticka och Violtagging.
Idag tror jag att jag har hittat Violtagging.
Växer v.tagging på tall och v.ticka på gran?
3 bilder. Tallved
Storleksex.: Bild nr. 1, de två längst till vänster är ca. 2x1 cm.
Violerna är spännande meb svåra.
Vi hade detta uppe i februari i fjol också.
http://svampguiden.com/forum_visa.asp?inr=48081&fnr=1&sok=ticka&Start=&Offset=&ipos=0
Ja, det där kan man nog kalla violtagging. En hel del forskning kring släktet har pågått, men att försöka reda ut artbegreppen här blir för svårt för mig.
Violtagging hör hemma på tall och violticka på gran, så långt kan man i alla fall sträcka sig - men det finns flera former av violticka, och dessa kan tydligen också hybridisera, både med varandra och med violtagging, och vilka trädslag dyker de upp på då, månntro? Kanske på al?
En tredje art i släktet, violmussling, ska normalt förekomma på gamla granar, men en form av den, som inte alls verkar ovanlig på tall i Norrland, har ganska mycket drag av violtagging, och ibland är det omöjligt att avgöra vilken art det är (se Alfs bilder, som jag hellre skulle kalla violmussling..).
Det här skriver jag inte för att räta ut några frågetecken, utan för att visa att det ibland är svårt att säga något bestämt om en svampart…
En bild till som jag hittade för ett tag sedan.
Tyvärr blev det ingen bra närbild när jag försökte.
Den ser nästan ut som en blandning mellan taggar och porer.
Några “Taggar” är ju också tvågrenade i toppen. (Och platta.)
(Bara en illustration för att jag tycker att det är knepigt.)
OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.