0 1191 visningar

12 svar

Violtagging?

Enelie, Linköping

20 mar 2008 kl. 21:29

Jag försöker kolla för att lära mig se skillnad på Violticka och Violtagging.

Idag tror jag att jag har hittat Violtagging.
Växer v.tagging på tall och v.ticka på gran?

3 bilder. Tallved
Storleksex.: Bild nr. 1, de två längst till vänster är ca. 2x1 cm.

0

Alf Pallin

20 mar 2008 kl. 21:57

Ser ut som violtagging. Violticka växer både på gran och tall, enl Dan Olofsson 89% på gran och 11% på tall, för violtagging är förhållandet 97% på tall och 3% på gran. Bil bild på violtagging på gran.

0

gunhild

20 mar 2008 kl. 22:08

Violerna är spännande meb svåra.
Vi hade detta uppe i februari i fjol också.
http://svampguiden.com/forum_visa.asp?inr=48081&fnr=1&sok=ticka&Start=&Offset=&ipos=0

0

Irene A

20 mar 2008 kl. 22:09

Ja, det där kan man nog kalla violtagging. En hel del forskning kring släktet har pågått, men att försöka reda ut artbegreppen här blir för svårt för mig.

Violtagging hör hemma på tall och violticka på gran, så långt kan man i alla fall sträcka sig - men det finns flera former av violticka, och dessa kan tydligen också hybridisera, både med varandra och med violtagging, och vilka trädslag dyker de upp på då, månntro? Kanske på al?

En tredje art i släktet, violmussling, ska normalt förekomma på gamla granar, men en form av den, som inte alls verkar ovanlig på tall i Norrland, har ganska mycket drag av violtagging, och ibland är det omöjligt att avgöra vilken art det är (se Alfs bilder, som jag hellre skulle kalla violmussling..).

Det här skriver jag inte för att räta ut några frågetecken, utan för att visa att det ibland är svårt att säga något bestämt om en svampart…

0

Enelie, Linköping

20 mar 2008 kl. 22:15

Tack!
Vad glad jag blir att få lite hjälp med det här.
Jag har letat och undersökt ett flertal ett tag nu och jag blir inte riktigt klok på skillnaden.
(Jag tror/gissar att v.taggingen också blir lite större när den har växt sig färdig.)

Bra bilder.

0

Enelie, Linköping

20 mar 2008 kl. 22:24

En bild till som jag hittade för ett tag sedan.
Tyvärr blev det ingen bra närbild när jag försökte.
Den ser nästan ut som en blandning mellan taggar och porer.
Några “Taggar” är ju också tvågrenade i toppen. (Och platta.)

(Bara en illustration för att jag tycker att det är knepigt.)

0

Alf Pallin

20 mar 2008 kl. 22:29

Ursäkta, men jag har blandat ihop ticka, tagging och mussling. Det på min bild är artbestämd till violmussling. Du har så rätt Irene.

0

Irene A

21 mar 2008 kl. 11:00

Enelie, det som jag har lärt mig att känna igen violtaggingen på, syns bra på din senaste bild - ett oregelbundet, taggigt hymenium som är strimmigt av korta “lameller” närmast hattkanten. Hos violtickan är det små porer ända ut i kanten.

0

Enelie, Linköping

21 mar 2008 kl. 17:16

Tack Irene!
Jag får fortsätta och kolla undersidor på de jag hittar. Det borde vara lättare att skilja ut ju mer erfarenhet man får.

0

klas Jaederfeldt

21 mar 2008 kl. 23:29

violtaggingen har sedan födseln taggar som är runda, viotickan har porer som kan spricka upp och bli taggar, (dessa är inte runda) det är vad som gäller för tillfället, annars så tror jag att violticka, violtagging och den me skivor är samma art,

0

Enelie, Linköping

21 mar 2008 kl. 23:33

Klurigt värre.
Jag får ta fast på det där med runda och skaffa mig någon form av förstorningsglas, lupp ell.dyl
Tack för hjälpen!

0

krångla till det lite extra

klas Jaederfeldt

22 mar 2008 kl. 11:15

nu har jag läst på, och man har i laboratorieförsök försökt para violtickan med violtaggingen mebn det har visat sig inte gå, så tydligen är de 2 arter

0

krångla till det lite extra

Enelie, Linköping

22 mar 2008 kl. 17:09

Tack för informationen.
Jag fortsätter att undersöka de som jag hittar så får jag se om det blir lättare att skilja ut efterhand.

Svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan

OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.
Du är inte inloggad, men kan svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan ändå genom att fylla i formuläret nedan. Är du regelbunden besökare på svampguiden kan du skapa ett konto för att slippa fylla i namn och säkerhetsfrågor varje gång du postar ett nytt inlägg. Välkommen att logga in eller skapa nytt konto. Det är gratis!
Välj bild…
Ladda hem Svampguiden till din telefon!
Available in Google Play
Rekommenderat Svampguiden rekommenderar Kaffe.se för dig som vill ha riktigt gott kaffe med dig ut i svampskogen
Ny Version! Svampguiden+ är en ny och uppdaterad app för iPhone och iPad som nu äntligen också finns tillgänglig för dig som har Android!
Svamptork finns att köpa på svamp.se
Identifiera arter med hjälp av kameran i din iPhone