0 197 visningar

9 svar

Testa fläckkantareller

Annika Eriksson

24 sep 2005 kl. 00:27

Tips för entusiaster av matsvampar - testa fläckkantarellen. Just nu så har vi rätt gott om den här i Ljusdal, Hälsingland. En liten men trevlig, lättrensad och god men tyvärr av många förbisedd matsvamp. matsvamp.

0

Lena M

24 sep 2005 kl. 07:36

Hej Annika. Tittat på svampen, inte ser den aptitlig ut, men skenet kanske bedrar.
Stekt, stuvad, förväxlingssvamp?
Lena

0

Annika Eriksson

25 sep 2005 kl. 09:18

...efter att ha läst många av dina inlägg här på sajten; köp Nya Svampboken (Holmberg/Marklund), finns bl.a. hos AdLibris, Bokus m.fl..

0

Olle

25 sep 2005 kl. 11:16

Till Annika.

Jag har sett att du gillar att hänvisa till böcker.
Jag håller med om att böcker ger kunskap.

Men jag tycker nog at det finns plats att disskutera innehållet och dessutom är det trevligt att få se andras syn på saker och ting då vi upplever allting olika.

Jag ser Forumet som ett koplement till böckerna.
Jag tror inte heller alla läser böckern utan tar hellre upp frågan här.

0

Olle

25 sep 2005 kl. 11:21

Men jag ska testa fläckkantarellen om jag ser den…:o)

0

Annika Eriksson

25 sep 2005 kl. 12:01

Vi som är utbildade och har lång erfarenhet av pedagogiken glädjs verkligen åt att intresset för svampplockning stadigt ökar. Det är i all välgärning som jag hänvisar till faktalitteraturen för det är precis som du skriver - vi upplever allting olika och däri ligger även farorna. Det finns inga genvägar till att bli 100 % säker. En bra faktabok skriven av de främsta folkbildarna i Sverige är en billig investering så även att kosta på sig en grundläggande kurs. Att ha någon med dokumenterade kunskaper vid sin sida uti skogen är ett plus. Forum kan vara ett komplement, lite beroende på vilka kunskaper dialogdeltagarna har, vilket inte alltid framgår. Lycka till med fläckkantarellerna, skulle vara roligt att höra vad du tycker sen.

0

Marita

25 sep 2005 kl. 12:13

Jag håller med om att fläckkantarellen är förbisedd. Den är verkligen jättegod. Nackdelen med den är att den är liten och man får plocka massor om det ska bli något kvar efter stekning. Jag rekommenderar den ändå till alla som inte bekantat sig med den.

0

Anitha, Umeå

25 sep 2005 kl. 18:28

Här är en till som gillar fläckkantarellen. Den är liten och god. Litteratur är bra att ha, men det är lika bra att gå ut i skogen och se svampen i sin naturliga miljö.
Det är många som inte känner till fläckkantarellen.
Jag rekommenderar alla att testa, det är en mild variant av trattisen i smaken.

Jag tycker att svampen är söt (till utseendet).

0

Elisabeth Bååth

28 sep 2005 kl. 19:55

Håller med föregående. fläckkantarellen är underskattad och förbisedd.

0

Anitha i Umeå

29 sep 2005 kl. 18:31

Idag har jag börjat hitta fläckkantareller i skogen bakom mitt hus, även frostvaxingen har börjat komma. Dessa två svampar är också läckra.

Svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan

OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.
Du är inte inloggad, men kan svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan ändå genom att fylla i formuläret nedan. Är du regelbunden besökare på svampguiden kan du skapa ett konto för att slippa fylla i namn och säkerhetsfrågor varje gång du postar ett nytt inlägg. Välkommen att logga in eller skapa nytt konto. Det är gratis!
Välj bild…
Ladda hem Svampguiden till din telefon!
Available in Google Play
Rekommenderat Svampguiden rekommenderar Kaffe.se för dig som vill ha riktigt gott kaffe med dig ut i svampskogen
Ny Version! Svampguiden+ är en ny och uppdaterad app för iPhone och iPad som nu äntligen också finns tillgänglig för dig som har Android!
Svamptork finns att köpa på svamp.se
Identifiera arter med hjälp av kameran i din iPhone