Till Annika.
Jag har sett att du gillar att hänvisa till böcker.
Jag håller med om att böcker ger kunskap.
Men jag tycker nog at det finns plats att disskutera innehållet och dessutom är det trevligt att få se andras syn på saker och ting då vi upplever allting olika.
Jag ser Forumet som ett koplement till böckerna.
Jag tror inte heller alla läser böckern utan tar hellre upp frågan här.
Vi som är utbildade och har lång erfarenhet av pedagogiken glädjs verkligen åt att intresset för svampplockning stadigt ökar. Det är i all välgärning som jag hänvisar till faktalitteraturen för det är precis som du skriver - vi upplever allting olika och däri ligger även farorna. Det finns inga genvägar till att bli 100 % säker. En bra faktabok skriven av de främsta folkbildarna i Sverige är en billig investering så även att kosta på sig en grundläggande kurs. Att ha någon med dokumenterade kunskaper vid sin sida uti skogen är ett plus. Forum kan vara ett komplement, lite beroende på vilka kunskaper dialogdeltagarna har, vilket inte alltid framgår. Lycka till med fläckkantarellerna, skulle vara roligt att höra vad du tycker sen.
Här är en till som gillar fläckkantarellen. Den är liten och god. Litteratur är bra att ha, men det är lika bra att gå ut i skogen och se svampen i sin naturliga miljö.
Det är många som inte känner till fläckkantarellen.
Jag rekommenderar alla att testa, det är en mild variant av trattisen i smaken.
Jag tycker att svampen är söt (till utseendet).
OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.