0 586 visningar

10 svar

Är fjällig bläcksvamp något att ha?

Jygge

24 sep 2005 kl. 09:04

Vad tycker ni egentligen om Fjällig bläcksvamp? har det något egentligt matvärde och vågar man plocka från gräsmattan, med tanke på hundpiss, konstgödsel osv.

Hur ser man på svampen i andra länder?

0

Cobran

24 sep 2005 kl. 10:31

Helt OK matsvamp när den är ung och inte blivit “bläckig”.
De måste vara helt vita, sen blir de unkna!

Hundpiss? Är det värre än om räven pissat på kantarellerna?

0

Jygge

24 sep 2005 kl. 11:12

En räv äter väl inte mycket annat än “naturliga” råvaror. En hund däremot sätter väl i sig både det ena och det andra.

Hur som helst så skulle jag vilja ha kommentarer kring bläcksvampen

0

Paula

24 sep 2005 kl. 15:54

Jag har skrivit inlägg tidigare om bläcksvampen, vars fötter jag anser vara en delikatess. Jag vrider loss foten o kokar i lättsaltat vatten ca 5min. Servera som grönsak med citronsmör till en god biff t.ex Påminner om sparris

0

LENA m

24 sep 2005 kl. 20:24

Jättebra att färga garn med- Lena

0

Jygge

24 sep 2005 kl. 20:27

Vilken färg blir det?

0

ullis

24 sep 2005 kl. 22:20

Jag tycker att den är en helt ok svamp att ha i blandsvampsrätter. Ensam smakar den inte så mkt

0

Lena M

25 sep 2005 kl. 08:30

Blå, om den växer vid tall annars gulbrun, tror jag ?
Lena

0

Michael Krikorev

25 sep 2005 kl. 09:33

Lena menar nog fjällig taggsvamp. Fjällig bläcksvamp är riktigt god om man tar små knoppar och friterar efter att man doppat dem i en frityrsmet.

0

Jygge

25 sep 2005 kl. 10:14

..skulle kunnat lura mig. Färga med svamp är inte riktigt med grej.

Den bläckar ju ymnigt, så varför inte..?

0

Lena M

25 sep 2005 kl. 11:13

Ja visst tänkte jag fel Lena

Svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan

OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.
Du är inte inloggad, men kan svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan ändå genom att fylla i formuläret nedan. Är du regelbunden besökare på svampguiden kan du skapa ett konto för att slippa fylla i namn och säkerhetsfrågor varje gång du postar ett nytt inlägg. Välkommen att logga in eller skapa nytt konto. Det är gratis!
Välj bild…
Ladda hem Svampguiden till din telefon!
Available in Google Play
Rekommenderat Svampguiden rekommenderar Kaffe.se för dig som vill ha riktigt gott kaffe med dig ut i svampskogen
Ny Version! Svampguiden+ är en ny och uppdaterad app för iPhone och iPad som nu äntligen också finns tillgänglig för dig som har Android!
Svamptork finns att köpa på svamp.se
Identifiera arter med hjälp av kameran i din iPhone