0 710 visningar

14 svar

Rådgivning önskas..

anithaumeå

22 mar 2008 kl. 09:55

Jag blir tacksam om jag kan få tips om var jag kan köpa mig en liten kikare, bra ha med sig ut i skogen samt en bra lupp, när jag vill kolla lite närmare.

Tack på förhand

0

gunhild

22 mar 2008 kl. 11:24

Joo du Anitha det är mycket grejer man ska ha med sig ut på safari. En lupp bör man alltid ha i ett snöre runt halsen. Bra om man ska kolla ticka tagging eller mussling.

0

Jan A, Uppsala

22 mar 2008 kl. 11:55

anitha, visserligen skriver du liten kikare, men HUR liten vill du ha; i fickformat eller lite större.  Har en del tips, också på riktigt SMÅ.  Ska bort och “jobba” på eftermiddan men ska titta lite mera i kväll.
Titta på
http://www.gofoto.se/
Klicka på:
Minikikare
Pentax
Titta på Papilio, med 50 cm närgräns!
Och där hos GO finns Sveriges kanske största urval av “vanliga kikare också.

0

anithaumeå

22 mar 2008 kl. 11:57

Jan!
Jag vill ha en liten, helst i fickformat, men som är bra ändå.´

Kan du tipsa på lupp också?

Du är en pärla.

0

Jan A, Uppsala

22 mar 2008 kl. 12:30

Svampexperterna bör bättre kunna tipsa dig om lupp Anitha.
Cyberfoto i Umeå har också bl.a. Pentax Papilio…
Nu ska jag åka!

0

klas Jaederfeldt

22 mar 2008 kl. 15:07

jag tror att du bara skall gå in i en glasögonaffär och be dem ta hem en lupp . för svamp tycker jag att bra förstoringar är 8 eller 10 ggr

0

anithaumeå

22 mar 2008 kl. 16:16

Tack för tipset Klas. Det ska jag göra.

0

Totte Gbg

22 mar 2008 kl. 16:24

Jag köpte min lupp hos en optiker för många årsedan. Då blev det en Eschenbach x12. Finns en del att välja på både billigare och dyrare det ser man när man sökte på lupp.
Här finns några….
http://www.naturbokhandeln.se/artikellista.asp?page=lupp&rubrik=Luppar%20och%20inspelningsutrustning&a1=&a2=&k=&a=34&kf=&kt=

0

anithaumeå

22 mar 2008 kl. 17:31

Totte!
Är du nöjd med din lupp? Det står i beskrivningen att det kan uppstå en svag färgaberation. Hur mycket påverkar det verkligheten och bedömningen i aktuellt läge.

0

Totte Gbg

22 mar 2008 kl. 17:42

Ja jag är nöjd med min lupp.

0

klas jaederfeldt2

22 mar 2008 kl. 17:49

dunkanke hittar en billig lupp på clas ohlsson också,vad man bahöver for att titta på svamp är egentligen bara ett förstoringsglas, och jag ycker inte du behöver mer förstoring vad det gäller svamp än 8 -10 ggr. jag köpte en gång en lupp som förstorade 20 ggr, den fick jag skämka till en kille som höll på med mossor och som behövde se på mindre saker än mej

0

Enelie, Linköping

22 mar 2008 kl. 18:07

Det här finns på Clas Ohlson.
Jag tycker att den som kallas trådräknare verkar rätt smart.

http://www.clasohlson.se/Product/Category.aspx?id=251501#34-273

0

Irene A

22 mar 2008 kl. 18:19

Ja, Enelie, trådräknare är jättesmart om man vill räkna antalet porer/mm på en ticka.

0

anithaumeå

22 mar 2008 kl. 18:57

Tack alla för alla luppråd.
Nu vet jag vad jag ska tänka på.

Inköpet av kikare löser sig också.

Tack för de tipsen också.

0

Jan A, Uppsala

22 mar 2008 kl. 19:21

En ganska avancerad svampmänniska sa för inte länge sen att de billiga lupparna (ofta från det stora landet i öster) på tradera (“lupp*”) är ‘minst’ lika bra som de dyra statuslupparna. Jag vet inget, bara att jag köpt flera såna billiga att ha i bilen och i skogskläderna m.m. (Jag är så slarvig att jag måste ha flera för att hitta nån!)

Svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan

OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.
Du är inte inloggad, men kan svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan ändå genom att fylla i formuläret nedan. Är du regelbunden besökare på svampguiden kan du skapa ett konto för att slippa fylla i namn och säkerhetsfrågor varje gång du postar ett nytt inlägg. Välkommen att logga in eller skapa nytt konto. Det är gratis!
Välj bild…
Ladda hem Svampguiden till din telefon!
Available in Google Play
Rekommenderat Svampguiden rekommenderar Kaffe.se för dig som vill ha riktigt gott kaffe med dig ut i svampskogen
Ny Version! Svampguiden+ är en ny och uppdaterad app för iPhone och iPad som nu äntligen också finns tillgänglig för dig som har Android!
Svamptork finns att köpa på svamp.se
Identifiera arter med hjälp av kameran i din iPhone