0 376 visningar

12 svar

Hur gör jag?

gunhild Västanfjället

22 mar 2008 kl. 14:10

Hur tar jag bäst tillvara denna fisk? Gärna tillbehör som svamp.
Kolla också in färgklicken på bild 2, delvis en svamp.

0

Geraldine

22 mar 2008 kl. 14:25

Gör gäddgratäng med kantareller!

0

Geraldine

22 mar 2008 kl. 14:33

Rökt gädda är ochså gott!

0

Robban

22 mar 2008 kl. 16:02

Fillea gäddan och stek ha stuvad svamp till, med kokt pressad potatis.
Gärna kokta gröna ärtor ochså.

0

cicki T Belgien

22 mar 2008 kl. 16:08

Om du orkar gör gäddfärsbullar, stor gädda kan bli lite träig annars,och servera med svampstuvning. Oj vad hungrig jag blev!

0

gunhild

22 mar 2008 kl. 18:13

Tack för tipsen. Min dotter (hon på bilden) har utmanat sin kille att laga till nånting, ni ska få veta vad det blev.

0

BaWa

22 mar 2008 kl. 18:41

Det ska bli spännande att höra vad han gör med den. Jag vet iaf vad jag skulle ha gjort. Vad väger den? 5 kilo? Kameran luras när man håller upp fisken emot den ;-)

0

gunhild

22 mar 2008 kl. 20:43

BaWa den vägde 3,9 kg väl värd att filitera som min syster i Norge säger.

0

BaWa

22 mar 2008 kl. 22:03

Då återstår bara att reda ut vad filitera betyder?  Kan det vara filéa så håller jag med.

0

gunhild

25 mar 2008 kl. 16:16

Nu är gäddan uppäten. Den ena filen ugnstektes med goda tillbehör, den andra röktes dan därpå och efter frysning blev det kaviar av rommen som åts på en tunnbrödmacka. Jag fanns inte på plats för att smaka men enligt uppgifter så var det gott.

0

cobran

25 mar 2008 kl. 17:08

Gädda är mums!

Inte så träig som den fallna aspen på andra bilden, va?

Ser ingen svamp på den men det kanske är nån ticka som undgått min hastiga blick.
Ser ut som nåt brunt ungefär mitt i bilden…?

0

Tina Nordberg Kolsva

25 mar 2008 kl. 21:28

Kokt vintergädda med pepparotssås

går inte av för hackor.

0

BaWa

25 mar 2008 kl. 21:30

Det låter som en utmärkt fördelning. Rökt gädda blir utmärkt även om det är en s.k. gammelgädda. Jag har tagit tillvara gäddor på 11 kilo som smakat utmärkt när man rökt dem. Gäddrom har jag däremot aldrig testat.

Svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan

OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.
Du är inte inloggad, men kan svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan ändå genom att fylla i formuläret nedan. Är du regelbunden besökare på svampguiden kan du skapa ett konto för att slippa fylla i namn och säkerhetsfrågor varje gång du postar ett nytt inlägg. Välkommen att logga in eller skapa nytt konto. Det är gratis!
Välj bild…
Ladda hem Svampguiden till din telefon!
Available in Google Play
Rekommenderat Svampguiden rekommenderar Kaffe.se för dig som vill ha riktigt gott kaffe med dig ut i svampskogen
Ny Version! Svampguiden+ är en ny och uppdaterad app för iPhone och iPad som nu äntligen också finns tillgänglig för dig som har Android!
Svamptork finns att köpa på svamp.se
Identifiera arter med hjälp av kameran i din iPhone