0 326 visningar

11 svar

Fnösktickor och Radar?

Enelie, Linköping

22 mar 2008 kl. 18:46

Den här tvillingen tog jag med hem för några dagar sedan. Det borde väl vara Fnösktickor?

Jag är osäker på “ohyrebehandlingen” eftersom de är ganska stora.
Räcker det med 1 ggr. Radar (i plastkasse) eller bör man upprepa behandlingen efter en tid?

(Småtickor har jag bara torkat utan Radar-behandling.)

0

klas Jaederfeldt

22 mar 2008 kl. 21:07

det bör räck med en radarbehandling, men obs, det nya radar grön burk är inte så bra som det gamla, annat sätt är att stoppa i frysen en dag ta ut å tina, in igen, å så ut å in (låter nästan som något annat)  insäkterna klarar att bli nedkylda men inte att uppleva vinter sommar,vinter sommar vinter sommar osv, då stressas de ihjäl

0

Enelie, Linköping

22 mar 2008 kl. 21:26

...vem skulle inte bli ihjälstressad utav de´?:))
Jag börjar med den metoden så får jag se om jag kombinerar med Radar senare.

0

Enelie/Fnösktickor och Radar?

Dieter Endom

24 mar 2008 kl. 22:25

För mig låter det ganska cyniskt att stressa ihjäl små kryp. Liv är liv hur litet det må vara och det bör man har respekt för. Hur många dagar tar det att stressa ihjäl krypen med Klas Jaederfeldts “rekommendation”????
Klas som svampexpert borde känna till att starkare och mycket effektivare insektmedel än Radar finns att köpa hos Anticimex både som pulver och spray.
Enelie, du har ett Anticimexkontor i Linköping, Gottorpsgatan 51, tel 013-495 73 00

0

Enelie, Linköping

24 mar 2008 kl. 22:57

Tack för ditt svar.
Jag har inte påbörjat någon behandling än så det ska jag kolla upp.
(Jag tror att jag ev. har ett “konstigt pulver” från Anticimex står någonstans. Jag hyrde ett hus ett tag som vid inflyttningen visade sig ha några kontiga inneboende som Anticimex hjälpte mig med. Eller också har jag lämnat det till en Miljöstation, minns inte riktigt just nu.)

0

Dieter Endom

24 mar 2008 kl. 23:06

jag hade hästmyror i hela kåken på landet och anticimex kom för sanering. Jag fick ett spray som jag kunde ha som reserv men kom inte ihåg vad den kallades.

0

Enelie, Linköping

24 mar 2008 kl. 23:15

Min fasa, Hästmyror. Jag har hört så många skräckhistorier om dem.
Jag hoppas att du har klarat dig nu ifrån dem.
(Jag hade för 3 år sedan något som jag tror var svärmnade hästmyror runt huset. Jag fick ta fram flugsmällan och fara runt som en galning här ute.
Jag har inte sett några fler se´n…peppar, peppar.)

0

Lite stressad

Enelie, Linköping

24 mar 2008 kl. 23:22

Jag har vist lite bråttom ikväll när jag svara på inlägg. Det var ju svärmande Hästmyror förståss.
(Jag får väl skylla på att jag ska upp tidigt som sjutton imorgon och borde sova för länge sedan, därav brådskan.)

0

klas Jaederfeldt

25 mar 2008 kl. 00:14

visst kan man ta dö på kryp me starkare medel ,men jag vet inga.

att däremot frysa svampen i 35 -40 grader tar efektivt dö på dem, men en vanlig husållsfrys blir inte så kall därför måste man stressa ihjäl dem.

anledningen att man på museet fryser å inte använder gifter är , dels mår inte personalen bra av gifter, och sedan blir svampen i det närmaste värdelös vad det gäller DNA undersökning med gift

0

Klas/Fnösktickor och Radar?

Dieter Endom

25 mar 2008 kl. 08:14

Tack för svaret klas. Den förklaringen köper jag.

0

Dieter Endom

25 mar 2008 kl. 08:24

Anticimex jobbade mycket effektivt och visst blev vi av med hästmyrorna fort. Tyvärrr blev det rejäla ingrepp på bygnationen för att komma åt alla skrymslen i väggarna. Försäkringen var lika effektiv och täckte de stora kostnaderna (det blev även ett nytt kök på köpet utan försäkringsfusk).

0

Enelie, Linköping

25 mar 2008 kl. 09:29

Den låga temperaturen lär jag ju inte få ner frysen i men nu förstod jag metoden bättre.

Dieter:
Även om det blev en del ingrepp så hade du ju lite tur i oturen med försäkringen.  Jag hoppas att jag inte har några kvar som ligger och gnager någonstans.

Svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan

OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.
Du är inte inloggad, men kan svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan ändå genom att fylla i formuläret nedan. Är du regelbunden besökare på svampguiden kan du skapa ett konto för att slippa fylla i namn och säkerhetsfrågor varje gång du postar ett nytt inlägg. Välkommen att logga in eller skapa nytt konto. Det är gratis!
Välj bild…
Ladda hem Svampguiden till din telefon!
Available in Google Play
Rekommenderat Svampguiden rekommenderar Kaffe.se för dig som vill ha riktigt gott kaffe med dig ut i svampskogen
Ny Version! Svampguiden+ är en ny och uppdaterad app för iPhone och iPad som nu äntligen också finns tillgänglig för dig som har Android!
Svamptork finns att köpa på svamp.se
Identifiera arter med hjälp av kameran i din iPhone