0 626 visningar

8 svar

Trattkantareller

Therese

24 sep 2005 kl. 13:04

Jag och min mor tillhör kategorin småplockare vad gäller kantareller men har först i år fått upp ögonen för trattkantareller. Igår var vi ute för att få ihop till varsin smörgås men det slutade med att vi gick hem med 3-4 liter. Allt är rensat och klart så nu undrar jag hur man kan gå tillväga med de svampar man inte äter just nu.
Kan man torka dem och i så fall hur och hur ska de sedan bevaras? Eller frysa dem och i så fall hur länge?

0

Jygge

24 sep 2005 kl. 14:09

Oftast kan sådana här frågor få svar genom att man använder ‘Sök-funktionen’ här på forumet och fötrslagsvis skriver trattkantareller. Kanske en sökning på torka, förvälla eller bevara kan ge något.

Som svar på din fråga så kan sägas att trattkantareller går utmärkt att torka eller förvällas för att sedan frysas. Håller för evigt vill jag säga. Torkade bevaras bäst i glasburk.

0

Jygge

24 sep 2005 kl. 14:11

...blev lite syftningsfel där: torka och lägg i glasburk. Förväll och frys ner i lite av sitt eget spad. Torkade är nog ingen bra ide att frysa…

0

Therese

24 sep 2005 kl. 14:57

Hittade en sökfunktion här men fann det inte till ngn hjälp då detta forum alltid kom upp som alternativ och jag hade inte riktigt tid att sitta kvar och gå igenom alla inlägg om trattisar för att finna det jag undrade över. Men tackar dock så mkt för ditt svar.

0

Evus

24 sep 2005 kl. 17:09

Jygge.
Du skriver att de håller för evigt..du menar de torkade då, eller hur?
Frysta håller väl inte för evigt? Det är väl bara nå´t år?
Jag kanske har fel.
Någon som vet hur det förhåller sig?

Det här kan jag säkert ta reda på under sökfunktionen men jag frågar i alla fall här och nu. Så får fler som undrar ett aktuellt svar.

0

Jygge

24 sep 2005 kl. 18:21

Allmänt är det väl så att fryst fet mat har kortare hållbarhet. Fläskkött några månader, medan svamp torde ha en väldigt lång hållbarhet…

0

Fia A

24 sep 2005 kl. 18:25

Fryst mat har olika hållbahet. Svamp utan tillsatt matfett brukar smaka bra efter ca två år vet jag av erfarenhet. Tillsätter man matfett börjar fettet långsamt att härskna efter ca 3 månader.

0

Inger

30 sep 2005 kl. 21:39

Jag tror att om man äter upp det man fryst in tills nästa år, har man fryst in tillräckligt.Har man svamp över har man fryst inför mycket.Plockar du väldigt mycket svamp, torka det som passar att torka.Har du haft fett i medan du förväller-3 månader.Men ät så mycket du kan medan det är färskt!

0

Erik Ekholm

2 okt 2005 kl. 14:45

Inger: “Jag tror att om man äter upp det man fryst in tills nästa år, har man fryst in tillräckligt.”

Men tänk om nästa år blir ett oår! Jag minns med sorg i hjärtat åren 1994-6 (tror jag det var) då det var hemskt ont om svamp. Då kan det vara fint att ha i lager. Jag försöker dock torka så mycket som möjligt, men all svamp passar ju inte att torka - beroende på sort eller skick.

Svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan

OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.
Du är inte inloggad, men kan svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan ändå genom att fylla i formuläret nedan. Är du regelbunden besökare på svampguiden kan du skapa ett konto för att slippa fylla i namn och säkerhetsfrågor varje gång du postar ett nytt inlägg. Välkommen att logga in eller skapa nytt konto. Det är gratis!
Välj bild…
Ladda hem Svampguiden till din telefon!
Available in Google Play
Rekommenderat Svampguiden rekommenderar Kaffe.se för dig som vill ha riktigt gott kaffe med dig ut i svampskogen
Ny Version! Svampguiden+ är en ny och uppdaterad app för iPhone och iPad som nu äntligen också finns tillgänglig för dig som har Android!
Svamptork finns att köpa på svamp.se
Identifiera arter med hjälp av kameran i din iPhone