0 3015 visningar

7 svar

Förvälla torkad svamp?

HåKå

24 sep 2005 kl. 16:50

Måste man förvälla torkad svamp, ex trattkantareller, Karl-Johan. Hur är det med torkade stenmurklor?

0

HåKå

25 sep 2005 kl. 10:02

...ingen som vet?

0

Annika Eriksson

25 sep 2005 kl. 10:22

..förvälla och avkoka (se ordlistan)...såväl färska som torkade stenmurklor ska avkokas innan anrättning. Förvälla svamp gör man innan nedfrysning/tillagning. Tips för alla er med undermåliga svampkunskaper - köp Nya Svampboken (Holmberg/Marklund).

0

HåKå

25 sep 2005 kl. 10:29

Hej Annika!

Behöver man då inte göta annat än lägga tex torkade Karl-Johan i blöt innan tillagning? Man behöver i regel alltså inte avkoka eller förvälla den svampen innan tillagning?

0

HåKå

25 sep 2005 kl. 10:31

Det behövs alltså ingen avkokning av torkad, blötlagd svamp?

0

Annika Eriksson

25 sep 2005 kl. 10:34

...kj behöver bara blötläggas…stenmurklor avkokas, så även en del riskor som innehåller skarpa ämnen..köp en bra svampbok och lär dig mer om respektive art..over and out..

0

Inger

30 sep 2005 kl. 20:01

jag har bara torkat trattkantareller och trumpetsvampar.De brukar jag tex smula ned i såser, grytor mm som smaksättning.Jag har även lagt de precis som de är, som ett eller flera lager, i gratäng, grytor mm. Om man vill göra svampmacka mm, hela svampar, så blötlägger jag dem ett tag så att de mjuknar och steker allt.Det sägs att man ska blötlägga och hälla bort vattnet och sen använda.Jag tycker att då slänger man ju bort mycket smak.Jag föredrar att smaken dras in i svampen igen, precis som vid förvällning.

0

Marita

30 sep 2005 kl. 21:44

Det är endast svampar som AV-kokas som man behöver skölja eller hälla bort vattnet. Ex stenmurkla. Vanliga matsvampar ex trattisar behöver du bara blötlägga och använda direkt.

Svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan

OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.
Du är inte inloggad, men kan svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan ändå genom att fylla i formuläret nedan. Är du regelbunden besökare på svampguiden kan du skapa ett konto för att slippa fylla i namn och säkerhetsfrågor varje gång du postar ett nytt inlägg. Välkommen att logga in eller skapa nytt konto. Det är gratis!
Välj bild…
Ladda hem Svampguiden till din telefon!
Available in Google Play
Rekommenderat Svampguiden rekommenderar Kaffe.se för dig som vill ha riktigt gott kaffe med dig ut i svampskogen
Ny Version! Svampguiden+ är en ny och uppdaterad app för iPhone och iPad som nu äntligen också finns tillgänglig för dig som har Android!
Svamptork finns att köpa på svamp.se
Identifiera arter med hjälp av kameran i din iPhone