Nu går det tydligen att boka “goliatresor” i norra Sverige. Bifogar länk.
http://goliatmusseron.blogspot.com/2008/03/matsutaketurism-i-sverige.html
Ahaa så jag kan åka till västerbotten….får man fråga lite mer ingående hehehe vart??? ;)
Jag har funderingar på att åka någonstans till hösten för att se hur Goliat växer men vet inte riktigt vart…men samtidigt vet jag att man inte gärna talar om sina ställen men jag bor ju inte så nära så att säga….en lite minisvampresa hade varit trevligt….
En trevlig kombination för turisten kan ju vara sportfiske och goliatletning - längs Vindelälven t.ex.
Goliatmusseronen kan visserligen hittas här och var i hällmarker, men framför allt i de sandstråk som följer älvarna och de större vattendragen. Det ska vara lavtallhedar med lång skogskontinuitet, men som inte har fått växa igen med mossa. Det finns två saker som håller mossan borta: bränder och renbete.
Specifika fyndlokaler går att söka i Artportalen, men risken finns att andra redan har varit där och plockat.. Att hitta egna platser är väl också en del av tjusningen med svampletning?
OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.