0 373 visningar

12 svar

Hjälp med taggsvamp

Birgitta

26 mar 2008 kl. 14:19

Jag undrar om någon vänlig själ skulle kunnage mig hjälp med artbestämmning av svamparna på bifogade bild? Att det handlar om taggsvampar vet jag. De växte på hällmark med äldre tallar utanför Uppsala.

Stort tack på förhand.

0

anithaumeå

26 mar 2008 kl. 14:47

Svar:
Det är motaggsvampar.
Kan ätas, men är ingen höjdare.
Kan även användas som färgsvamp. Det finns en ljusare variant, som växer med gran, då heter den fjällig taggsvamp. Ingen matsvamp att tala om.

0

Birgitta

26 mar 2008 kl. 14:57

Tack!

Men är den ljusa i bakgrunden verkligen samma art?

0

anithaumeå

26 mar 2008 kl. 16:31

Hej igen!
Det var därför jag skrev om ljusare arten, fjällig taggsvamp.
Växte de på samma ställe, el var det med gran? Minns du?
Den ljusa varianten - fjällig taggsvamp är en gransvamp, motaggsvampen är en tallsvamp.

0

Birgitta

26 mar 2008 kl. 16:33

Båda svamparna på bilden växte med tall. Fanns inte en endaste gran inom synhåll.

0

Birgitta

26 mar 2008 kl. 16:38

Funderar på om den ljusa möjligen kan vara skrovlig taggsvamp?

0

anithaumeå

26 mar 2008 kl. 16:50

Nu satt du mig på pottkanten.
Har aldrig hört talas om skrovlig taggsvamp. Vet du något latinskt namn.
Kanske någon expert kan svara.

0

Birgitta

26 mar 2008 kl. 18:19

Det latinska namnet på skrovlig taggsvamp är Sarcodon scabrosus.

Läsning om arten i fråga hittas i denna länk:

http://www.artdata.slu.se/rodlista/Faktablad/sar_scab.PDF

0

Jan A, Uppsala

26 mar 2008 kl. 18:30

Vi har hittat ovanligt mycket motaggsvamp, Sarcodon squamosus i Uppland (väster om Uppsala) i år och båda på bilden tycker jag är sådana.

0

Bo E

27 mar 2008 kl. 17:51

Instämmer!

Den “vanliga” fjälliga taggsvampen växer i granskog och inte med tall och vitmossa!

Har faktiskt aldrig ätit någon av arterna.
Ingen höjdare brukar ju vara ett vanligt omdöme så jag har inte brytt mig om att plocka dessa även om den fjälliga kan växa ymningt i en granskog nordost om stan där jag hellre tar tillvara kantareller, blodriskor och den gulröda trumpetsvampen. Karl-Johan finns där oxå...

0

Birgitta

27 mar 2008 kl. 20:02

Märkligt, i artinformationen från Artdatabanken som jag länkade till ovan står det att fjällig tallsvamp lättast hittas i gammal tallskog.

0

Birgitta

27 mar 2008 kl. 20:05

Ursäkta! Skrovlig taggsvamp ska det givetvis stå och inget annat. Gravt tankefel av mig där, dålig simultanförmåga.

0

anithau

27 mar 2008 kl. 21:06

I artdatabanken anges det att den skrovliga taggsvampens fot har en blågrön bas. Det är ju avgörande.
Minns du hur det var med den ljusa svampen på din bild. Den högra är definitivt en motaggsvamp. Båda arterna växer med tall. Du får kolla nästa säsong hur det ligger till.
Mitt tips är i alla fall att båda är motaggsvamp.

Svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan

OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.
Du är inte inloggad, men kan svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan ändå genom att fylla i formuläret nedan. Är du regelbunden besökare på svampguiden kan du skapa ett konto för att slippa fylla i namn och säkerhetsfrågor varje gång du postar ett nytt inlägg. Välkommen att logga in eller skapa nytt konto. Det är gratis!
Välj bild…
Ladda hem Svampguiden till din telefon!
Available in Google Play
Rekommenderat Svampguiden rekommenderar Kaffe.se för dig som vill ha riktigt gott kaffe med dig ut i svampskogen
Ny Version! Svampguiden+ är en ny och uppdaterad app för iPhone och iPad som nu äntligen också finns tillgänglig för dig som har Android!
Svamptork finns att köpa på svamp.se
Identifiera arter med hjälp av kameran i din iPhone