0 215 visningar

9 svar

Äntligen!!!

gunhild

26 mar 2008 kl. 15:40

Nu har jag fått min bild på denna ticka som växer på tall.
Dom två andra är inte fy skam heller. Jag har varit ute med Anita och Nada i snålblåsten.

0

anithaumeå

26 mar 2008 kl. 16:34

Gunhild!
Vilka kanonbilder det blev.
Jag säger som Nada: “Herre GUUD”.

0

Geraldine

26 mar 2008 kl. 22:11

Instämmer med förgående skrivare!

0

gunhild

26 mar 2008 kl. 22:16

Tror att det är tallticka rosenticka och valkticka om ingen har några invändningar.

0

Bo E

27 mar 2008 kl. 17:33

Ingen aning, men kan bara påpeka att jag mycket sällan sett tickor på tall.

Tallticka kan det alltså va om man skulle råka på en då?

Däremot har jag sett en märklig svart murkla på murken tallstubbe/stam förrta sommaren som jag vill minnas ingen kunde artbestämma på guiden.
Tyvärr ingen bild på den så ni gav väl upp…

0

Tina Nordberg Kolsva

27 mar 2008 kl. 17:36

Jag letar efter tallticka för brinnande livet.Grattis till fynden.

0

gunhild

27 mar 2008 kl. 17:39

Klibbtickan är nog vanligare och brukar sitta mer lättåtkomlig än talltickan som brukar finnas högt upp i trädet kanske därför man inte sett den. Jag har upptäckt den när jag kollat upp för att titta på hackspetten som väckt mitt intresse.

0

Bo E

27 mar 2008 kl. 17:39

Är den användbar till något eller är det “samlarvärde” som gäller?

0

Äntligen!!! Bo E

gunhild

27 mar 2008 kl. 22:08

Min man brukar säga att jag är lika galen som dom där fågelskådarna som kan åka lång väg för möjligheten att se en ny art, och jag samlar på fotografier av svampar och har inte haft någon egen bra bild av talltickan därav min glädje över denna.

0

Enelie, Linköping

27 mar 2008 kl. 23:05

Grattis till ditt efterlängtade fynd!
Jag håller också utkik numera.

Svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan

OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.
Du är inte inloggad, men kan svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan ändå genom att fylla i formuläret nedan. Är du regelbunden besökare på svampguiden kan du skapa ett konto för att slippa fylla i namn och säkerhetsfrågor varje gång du postar ett nytt inlägg. Välkommen att logga in eller skapa nytt konto. Det är gratis!
Välj bild…
Ladda hem Svampguiden till din telefon!
Available in Google Play
Rekommenderat Svampguiden rekommenderar Kaffe.se för dig som vill ha riktigt gott kaffe med dig ut i svampskogen
Ny Version! Svampguiden+ är en ny och uppdaterad app för iPhone och iPad som nu äntligen också finns tillgänglig för dig som har Android!
Svamptork finns att köpa på svamp.se
Identifiera arter med hjälp av kameran i din iPhone