0 329 visningar

10 svar

Grankotteskivling?

Enelie, Linköping

26 mar 2008 kl. 17:03

Jag tror att det här är Grankotteskivling p.g.a. att den var lite strimmig i hattkanten.
Jag fick med en bit av rotstammen men hittade ingen kotte under.
Den växte ihop med tallkottar (se annan tråd “På tallkotte”) men det fanns grankottar strax intill.
Hat: 1,7 cm.
Fot: Knappt 3 cm x 2 mm

3 bilder

0

Jan A, Uppsala

26 mar 2008 kl. 17:12

Det är säkert kottehätta, liksom de jag avbildade i “Kottehättor i överflöd!”
Nu ska du hitta liten vårtrattskivling också!

0

anithaumeå

26 mar 2008 kl. 17:15

Ja, nu börjas det så sakteliga.
Fina bilder.

0

Enelie, Linköping

26 mar 2008 kl. 17:18

Tack för hjälpen.
Jag har gått på dina tips.

0

Jan A, Uppsala

26 mar 2008 kl. 18:41

Eneli, jag har blivit ansatt av “tvivleri”. det är troligen grankotteskivling du fotat. Och som du sa de va!

0

Enelie, Linköping

26 mar 2008 kl. 19:09

Nu har jag kollat din länk Jan.
Jag håller också fast vid mitt första alternativ.
Jag hade mest problem med om det var en Grankotte- eller Tallkotteskivling.
Jag lätt stimmigheten på hattkanten avgöra min gissning.

0

Irene A

27 mar 2008 kl. 08:35

Av de tre Strobilurus-arterna är det grankotteskivling som jag tror minst på, eftersom foten är så gul, och har en markerad vit zon upptill. Miljön talar också lite emot den.
Jag tvekar mellan tallkotteskivling och bitter kotteskivling. Den sistnämnda brukar vara gråaktig på hatten och tydligare strimmig än de andra. Torkande exemplar av tallkotteskivling brukar vara lätta att känna igen genom att hattarna blir gula.

Jämför här:
http://svampguiden.com/art/visa/strobilurus_tenacellus

http://svampguiden.com/art/visa/strobilurus_stephanocystis

http://svampguiden.com/art/visa/strobilurus_esculentus

0

Bo E

27 mar 2008 kl. 17:29

Intressant från Irene!
Jag tror då oxå på den bittra, då denna liknar en liten rackare som jag hittade förra försommaren i barrmtta under tall.

Jag var nyfiken och examinerade den bl a genom att bita i den och den var gruvligt bitter.
Då släppte jag tanken på att det kunde vara den fruktade och därför av mig eftersökta gifthättingen.
Tror jag nämnde detta på guiden oxå och fick konstaterat att det inte var den utan snarare en bitter kotteskivling.

0

Enelie, Linköping

27 mar 2008 kl. 21:03

Det var intressant information Irene och tack för att du har tagit dig tid med frågan.

Den hade torkat tills idag och hatten har inte gulnat. (Mörkbrunt)
Jag har smakat på det torkade exet och det kändes inte bittert. (Men smaken kanske inte framträder när den har torkats.)

Bildmässigt tycker jag att den mest liknar Tallkottskivling.
Men det får nog förbli en gåta.

0

Mattias Andersson

28 mar 2008 kl. 10:46

Om jag minns rätt, var den bittra kotteskivling inte så bitter som jag hittade. Den går att bestämma med mikroskop, där cystiderna skiljer dem åt. Bitter kotteskivling ska också vara lite kalkkrävande.

0

Enelie, Linköping

28 mar 2008 kl. 16:14

Det där med mikroskop kan jag inte men det kan vara något att tänka på i framtiden.
Jag är osäker på marken (kalkinnehåll). Jag vet inte riktigt hur man tar reda på det. Kanske kolla vad som växer där i sommar. (?)

Svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan

OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.
Du är inte inloggad, men kan svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan ändå genom att fylla i formuläret nedan. Är du regelbunden besökare på svampguiden kan du skapa ett konto för att slippa fylla i namn och säkerhetsfrågor varje gång du postar ett nytt inlägg. Välkommen att logga in eller skapa nytt konto. Det är gratis!
Välj bild…
Ladda hem Svampguiden till din telefon!
Available in Google Play
Rekommenderat Svampguiden rekommenderar Kaffe.se för dig som vill ha riktigt gott kaffe med dig ut i svampskogen
Ny Version! Svampguiden+ är en ny och uppdaterad app för iPhone och iPad som nu äntligen också finns tillgänglig för dig som har Android!
Svamptork finns att köpa på svamp.se
Identifiera arter med hjälp av kameran i din iPhone