0 384 visningar

27 svar

Vackert i naturen

anithaumeå

26 mar 2008 kl. 17:12

Det finns mer än tickor.
Fotades idag på vår runda.

0

Enelie, Linköping

26 mar 2008 kl. 17:22

Vackert konstverk!
Men vad är det du har fotat för någonting?

Bra bilder!

0

Jan A, Uppsala

26 mar 2008 kl. 17:56

Det torde vara resterna av ‘björksplintborrens’ gångsystem.

0

gunhild

26 mar 2008 kl. 18:23

En björk kan bli upp till 300 år, men är fullvuxen redan i 80-årsåldern. Då björken blir gammal angrips den ofta av fnösktickor, björktickor och den stora barkborre-arten björksplintborre. Det var markant vad alla björkar i detta område vid Nydalasjön uppvisade dålig kvalite där fanns mycket sprängticka, björkticka, fnöskticka,slingerticka och eldtickor. Undrar vad detta kan bero på?

0

anithaumeå

26 mar 2008 kl. 18:50

Jag litar på Jan´s utlåtande. Han vet vad han pratar om.
Vackert är det i alla fall.

0

Jan A, Uppsala

26 mar 2008 kl. 21:47

Gunhild undrar varför björkarna är så angripna av “allting”. Det är väl mindre svårt att avgöra på plats än “per korrespondens”, men det finns ett vanligt skäl till sådana sekundära angrepp som det här tycks vara fråga om; en radikal förändring av björkarnas situation.
Denna kan ske genom friställning/exponering genom avverkning, (flera års) torka, ändrade/skiftande hydrologiska förhållanden, “förgiftning” (avsiktlig eller oavsiktlig), ett svårt eller upprepade svåra angrepp av t.ex. björkmätare.
Björkmätarangrepp kan ge nedsatt motståndskraft, liksom upprepade häggspinnmalangrepp kan göra. På senare tid har jag i Uppland sett allt fler “allvarliga” tickangrepp på levande häggar som angripits många år i följd.
Det är bara att kolla vad som kan ha hänt björkarna! Det kan även handla om en kombination av flera faktorer…

0

anithaumeå

26 mar 2008 kl. 22:48

Jag fortsätter med några bilder till.

0

gunhild

27 mar 2008 kl. 09:44

Oj Anitha!
Det första är ett hästhuvud i vacker inramning.
Vilkla konstnärliga bilder,

0

anithau

27 mar 2008 kl. 11:40

Tack Gunhild.

0

Tina Nordberg Kolsva

27 mar 2008 kl. 12:47

O så mycket vackert du har hittat.
Jag älskar att titta på alla nya bra bilder som kommer in här.
Mera!!!!

0

anithau

27 mar 2008 kl. 19:28

Nu lägger jag in ett batteri med bilder, sedan så ska jag hålla mig lugn ett tag.

det kommer mera

0

anithau

27 mar 2008 kl. 19:31

Fortsättning följer.

det kommer lite till

0

anithau

27 mar 2008 kl. 19:33

nu kommer de tre sista

nu är det slut

0

gunhild

27 mar 2008 kl. 21:58

Fantastiska bilder Anitha, speciellt av fnösktickorna som är några av mina absoluta favoriter.
Bilden med vattendropparna och lavarna var också underbar.

0

Enelie, Linköping

27 mar 2008 kl. 22:03

Härligt Anitha!
Jag sitter bara här och njuter av dina vackra konstnärliga bilder och blir glad:)

0

anithau

27 mar 2008 kl. 23:03

Tack Enelie och Gunhild
Jag blir glad. Jag tycker också om bilderna.

0

Svampe

27 mar 2008 kl. 23:08

Vilket bildsinne du har. Mycket fina bilder.

0

anithaumeå

27 mar 2008 kl. 23:14

Tack Svampe!
Nu blir jag ännu gladare.

0

Jan A, Uppsala

27 mar 2008 kl. 23:19

Anitha, jag kom nyssligen hem och har nu hunnit titta på dina enastående bra bilder. Det kan nog bli nåt stort av dig när du blir stor! ;))

0

NadaL, Umeå

28 mar 2008 kl. 07:27

Håller med övastående talare.:)

0

Tina Nordberg Kolsva

28 mar 2008 kl. 08:52

Härligt Anita.

fina bilder. jad ser att ni börjar krypa nörmare motiven och fångar de små underbara mini världarna. Fortsätt så det är jättespännande. Fin fina droppar. Dör har du inte motivet i mitten det gör bilden intressantare.
Var inte för att beskära.

0

anithau

28 mar 2008 kl. 09:03

Tina!
Det är tack vare dig och dina underbara bilder som jag för 2 månader sedan började fota.
Jag vet inte hur man redigerar/manipulerar/beskär bilder. De är original, som jag har fotat dem. Det andra kommer så småningom.

TACK ALLA för den fina responsen jag fått.

0

anithau/Vackert i naturen

Dieter Endom

28 mar 2008 kl. 09:52

hoppas du fortsätter med fotograferingen! Vi har varit nybörjare allihopa och jag för min del är väl ännu!

0

cicki T Belgien

28 mar 2008 kl. 19:35

Så fina bilder! Och dom sätter igån fantasin! Din första bild (första bildinlägget) får mig att tänka på Munchs “Skriet”. Och din sista bild (sista inlägget) ser ut som en djupfryst Kalle Anka!

0

anithau

28 mar 2008 kl. 21:22

Tack Cicki!
JAg kollade bilderna och jag håller med dig. Festligt. Det hade jag inte sett.

0

cicki T Belgien

28 mar 2008 kl. 21:44

Det är väl klart, du ser ju det du fotar! Men Kalle Anka är bara så bra! Skicka den till Magnus Härenstam!

0

cicki T Belgien

28 mar 2008 kl. 22:03

Får jag knycka din Kalle Anka som skrivbordsunderlägg?

0

anithau

28 mar 2008 kl. 22:57

Cicki!
Du får knycka vilken bild du vill.
Jag blir bara stolt över det.

Svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan

OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.
Du är inte inloggad, men kan svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan ändå genom att fylla i formuläret nedan. Är du regelbunden besökare på svampguiden kan du skapa ett konto för att slippa fylla i namn och säkerhetsfrågor varje gång du postar ett nytt inlägg. Välkommen att logga in eller skapa nytt konto. Det är gratis!
Välj bild…
Ladda hem Svampguiden till din telefon!
Available in Google Play
Rekommenderat Svampguiden rekommenderar Kaffe.se för dig som vill ha riktigt gott kaffe med dig ut i svampskogen
Ny Version! Svampguiden+ är en ny och uppdaterad app för iPhone och iPad som nu äntligen också finns tillgänglig för dig som har Android!
Svamptork finns att köpa på svamp.se
Identifiera arter med hjälp av kameran i din iPhone