vid fågel bordet. Idag kl 06.00
överraskade en stare mig vid matplatsen. Den satt vad jag kunde se bara o värmde sig i solen.
Ni känner väl igen dem alla.
Koltrasten var väldigt blyg i början, men vande sig så småningom vid kameran o mig.Den var väldigt glupsk o sätter i halsen som syns på bild.
Fina fågelbilder!
Jo jag gissade faktiskt på gulsparv på den mer “ovanliga” fågeln! Den är väl vanligast av de “gula” småpippina!
Själv har jag inte sett staren ännu, och jag matar inte småfåglar vid hemmet eftersom jag bor i hyreshus i stan.
Däremot samlar jag mitt ölverblivna bröd till stadens änder som jag brukar träffa på vid en närbelägen bäck i en park.
Änder och kajor huserar där samt en och annan märklig vattensork!
Annars har jag observerat att det kommit t ex tofsvipa och sothöns i stadens utkanter!
Stackare som lurats hit av den gäckande våren!
Hur har ni det med igelkottarna förresten, de lär ju fara illa av väderomslaget?
Jag fick se en sparvhök ta en Talgoxe vid fågelbordet i vintras,
det var faktiskt en upplevelse. Jag upplever det inte som obehagligt, för mig är det naturens gång. Jag lyckades inte fota den kvicka jägagaren trots att den valde eken utanför fönstretsom matplats. Den var otroligt vaksam o flydde så fort jag smög fram på balkongen.Förstår att många tycker det är trist när de små liven blir uppätna framför näsan.
Men så är det.
Först vill jag instämma i att Tinas bilder är underbart fina. Kör hårt med din nya kamera, Tina!
Vad tror ni, är våren på gång igen? På Annandag Påsk såg det ut som på bilden här i Sjuhäradsbygden. Flingorna var stora som snöbollar och det kom 14 cm nysnö, varav 9 cm under en timme. Enligt SMHI har vi tvåsiffrig värme nästa vecka, i varje fall i söder. Plusgraderna kommer dock troligen att leta sig långt uppåt norr.
OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.