0 286 visningar

21 svar

Mina vänner

Tina Nordberg Kolsva

27 mar 2008 kl. 12:28

vid fågel bordet. Idag kl 06.00
överraskade en stare mig vid matplatsen. Den satt vad jag kunde se bara o värmde sig i solen.
Ni känner väl igen dem alla.
Koltrasten var väldigt blyg i början, men vande sig så småningom vid kameran o mig.Den var väldigt glupsk o sätter i halsen som syns på bild.

0

Tina Nordberg Kolsva

27 mar 2008 kl. 12:29

Några till.

0

Tina Nordberg Kolsva

27 mar 2008 kl. 12:30

Här

0

Tina Nordberg Kolsva

27 mar 2008 kl. 12:33

En eftersläntare.

0

anithau

27 mar 2008 kl. 12:41

Jag blir riktigt glad när jag ser dina fina fågelbilder.
Som alltid, när jag ser att du skickat in något och att det är bilder med, då vet jag att något x-tra kommer.

0

Maya K. I. Västerbotten

27 mar 2008 kl. 13:06

Oh, så söta, skulle vilja stryka dom försiktigt över dunen. Brukar mata gråsparvar, och dom kommer ibland och sätter sig på mitt knä .Ibland har jag dom ända inne i köket.

0

buffy

27 mar 2008 kl. 15:21

Det var otroligt fina bilder!! I morse vaknade jag kl 04.30 (av envis hosta), då sjöng koltrasten ute på gården.

0

Lena M

27 mar 2008 kl. 15:28

Men vilka vackra fågelbilder !

Jag har tre hackspettar som kommer flera gånger per dag och tigger, få se om jag lyckas att fånga dem på bild framöver.

0

Geraldine

27 mar 2008 kl. 16:36

Kanonfina bilder Tina! Vad duktig du är!

Vad är det för fågel i bildserie 2, bild nr 2 ?, den lilla söta gula?

0

Mina vänner Gulsparv

Tina Nordberg Kolsva

27 mar 2008 kl. 16:53

Den lilla gula är ingen kantarell ;))). Det är en Gulsparvhane. De är otroligt söta.
De kommer i mängder när man bjuder på havre. Angående Staren, är det någon av er som sett dem vid fågelbordet?

0

Mina vänner Gulsparv

Bo E

27 mar 2008 kl. 17:19

Fina fågelbilder!

Jo jag gissade faktiskt på gulsparv på den mer “ovanliga” fågeln! Den är väl vanligast av de “gula” småpippina!

Själv har jag inte sett staren ännu, och jag matar inte småfåglar vid hemmet eftersom jag bor i hyreshus i stan.
Däremot samlar jag mitt ölverblivna bröd till stadens änder som jag brukar träffa på vid en närbelägen bäck i en park.
Änder och kajor huserar där samt en och annan märklig vattensork!

Annars har jag observerat att det kommit t ex tofsvipa och sothöns i stadens utkanter!
Stackare som lurats hit av den gäckande våren!

Hur har ni det med igelkottarna förresten, de lär ju fara illa av väderomslaget?

0

Mina vänner Gulsparv

Totte Gbg

27 mar 2008 kl. 17:22

Jag har inte heller något fågelbord då jag bor i centrala Gbg men väl ute på Stora Amundön har jag sett bla många starar i flock, tofsvipan och vitkindaggås

0

Mina vänner Gässen

Bo E

27 mar 2008 kl. 17:25

Den vitkindade gåsen var en trevlig ny bekantskap här i Örebros fågelområde Oset där ett gäng såna stannade hela förra säsongen.

De återser vi gärna!
Trevliga och sociala fåglar som väl egentligen hör hemma på nordligare breddgrader.

0

Enelie, Linköping

27 mar 2008 kl. 21:18

Jag njuter av dina bilder Tina!
Tack för att du delar med dig.

(Jag har satt in min fågelmatning en bit in i skogen p.g.a. att en Sparvhök alltid försökte sno åt sig ett skrovmål. Så jag ser bara mina vänner på långt håll. Fast de får ju det tryggare där.)

0

Britt-Marie

27 mar 2008 kl. 21:48

Jättefina fågelbilder du har tagit Tina.

0

Mina vänner Enelie

Tina Nordberg Kolsva

28 mar 2008 kl. 08:44

Jag fick se en sparvhök ta en Talgoxe vid fågelbordet i vintras,
det var faktiskt en upplevelse. Jag upplever det inte som obehagligt, för mig är det naturens gång. Jag lyckades inte fota den kvicka jägagaren trots att den valde eken utanför fönstretsom matplats. Den var otroligt vaksam o flydde så fort jag smög fram på balkongen.Förstår att många tycker det är trist när de små liven blir uppätna framför näsan.
Men så är det.

0

Snart vår igen

Mikael R

28 mar 2008 kl. 10:12

Först vill jag instämma i att Tinas bilder är underbart fina. Kör hårt med din nya kamera, Tina!
Vad tror ni, är våren på gång igen? På Annandag Påsk såg det ut som på bilden här i Sjuhäradsbygden. Flingorna var stora som snöbollar och det kom 14 cm nysnö, varav 9 cm under en timme. Enligt SMHI har vi tvåsiffrig värme nästa vecka, i varje fall i söder. Plusgraderna kommer dock troligen att leta sig långt uppåt norr.

0

Snart vår igen

Tina Nordberg Kolsva

28 mar 2008 kl. 12:21

Var i Sjuhäradsbygden husear du Mikael?

Brukar ibland bo på Limmareds säteri.

0

Snart vår igen

Mikael R

28 mar 2008 kl. 15:30

I (svamp)skogen en bit utanför Limmared.
Då kanske du känner till vad detta är för byggnad, Tina?

1700-talsbyggnad utanför Limmared

0

Mina vänner Tina

Enelie, Linköping

28 mar 2008 kl. 16:31

Jo, jag håller med om att det är naturens gång. Men det här höll på oavbruttet och dök in i småfågelflocken så jag tröttande på det.
Lite mer får den allt anstänga sig. Och den är kvar. Den navigerar blixtsnabbt in mellan stammarna.

0

Snart vår igen Mikael

Tina Nordberg Kolsva

28 mar 2008 kl. 23:45

kan inte komma på vad det är för byggnad.

0

Snart vår igen Tina

Mikael R

29 mar 2008 kl. 06:22

Byggnaden är Skårtebo, ett gammalt prästboställe.
Naturskyddsföreningen brukar bla ha svamputställningar där.

Svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan

OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.
Du är inte inloggad, men kan svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan ändå genom att fylla i formuläret nedan. Är du regelbunden besökare på svampguiden kan du skapa ett konto för att slippa fylla i namn och säkerhetsfrågor varje gång du postar ett nytt inlägg. Välkommen att logga in eller skapa nytt konto. Det är gratis!
Välj bild…
Ladda hem Svampguiden till din telefon!
Available in Google Play
Rekommenderat Svampguiden rekommenderar Kaffe.se för dig som vill ha riktigt gott kaffe med dig ut i svampskogen
Ny Version! Svampguiden+ är en ny och uppdaterad app för iPhone och iPad som nu äntligen också finns tillgänglig för dig som har Android!
Svamptork finns att köpa på svamp.se
Identifiera arter med hjälp av kameran i din iPhone