Fick idag höra talas om ett slags bärnstenshalsband som säljs av ett tyskt företag och som skall skydda hundar från fästingangrepp. Det var min sambos arbetskamrat som berättade om halsbandet, hans hund och flera av hand bekantas hundar har använt sådana halsband förra säsongen med mkt gott resultat. Har ngn här kanske efarenheter (goda såväl som dåliga) av sådana halsband?
Delvis skulle effekten bero på elektrisk laddning som uppstår när bärnstenen gnids emot hundens päls, så om man inte har mkt kraftig kroppsbehåring hjälper det nog inte på människor…Resten av effekten sägs bero på en fästingavskräckande doft av harts som ackumuleras i hundens hårrem efterhand som halsbandet används. Insekters luktsinne är ju synnerligen välutvecklat, så det sistnämnda tänker jag kanske skulle kunna stämma. Det skulle alltså INTE vara fråga om ngnslags New Ageflummig kristallhealingprincip.
Jag får heller aldrig fästingar, trots att jag är mkt ute i skog och mark. Min sambo och min mamma kommer hem med 5-6 fästingar var från samma skogsturer som jag klarar mig oskadd ifrån, trots att jag inte aktat mig ett dugg från högt gräs och snår och varit klädd i shorts och linne medan de haft heltäckande “skyddskläder”. Så fästingars urvalsprinciper är väl forfarande ngt av ett mysterium. Vitlök innehåller thiosulfat som kan orsaka förgiftning hos hundar och katter.
Buffy har rätt. Vissa människor attraherar fästingar.
Fästingarna fortsätter att erövra Sverige. Förra sommaren hände det för första gången att vi fick fästingar efter att ha suttit på gräsmattan i vår egen trädgård, mitt i Malmö. Det dröjer nog inte länge till förrän man även hittar dem inomhus.
undrar bara vad det är för ämne som gör att vissa människor är mer “godis” för ex mygg. Är det att man reagerar mer, dvs att man märker av betten mer eller är det att man blr mer biten?
Min man är norrlänning och påstår att han är mer immun (fast jag är uppväxt i Sthlms skärgård). Ok för att göra en lååååång tråd kort: Är det så att alla människor 1, blir angripna av samma summa mygg men reagerar olika eller 2, myggen gillar inte vissa av oss och biter mindre?
Myggoffer!!
I hela mitt liv har jag klarat mig från att bli myggbiten (norrlänning), men så plötsligt för ca 5 år sedan så är jag anfallen av mygg och blir biten. Jag tror att myggen lockas av vissa avdunstningsdofter. Vi kanske ändrar dofter när vi blir äldre. Vet ej.
Uj, vilken otrevlig ton det är här. Varför önskar någon mig ont? Det diskuterades olika sätt att skydda sig mot insekter och dess otrevliga egenskaper. Jag skrev att jag inte har blivit biten av mygg. Däremot så finns det säkert en uppsjö av bitande insekter. Just träffat på en s k lågflygande bitsk tant av släktet bitus häxius. Undrar om det räcker med bärnsten här?
Det där med bärnstenshalsband tycker jag verkar intressant.
Jag gillar inte riktigt de halsband som man kan köpa på apoteket, även fast dom hjälper.Det är ju något gift i dom.
Får man fråga i fall halsbandet ska vara på jämt, eller räcker det med att man har det på när man går ut?
Med tanke på att det är elekriciteten/laddning som gör det verksamt,om jag fattat det hela rätt…. min lilla vovve blir statisk av flecefiltar….
Halsbandet skall vara på jämt, här kan man läsa: http://www.amberdog.de
Jag köpte bärnstenar för 100 kr från riddgem, jag använde knappt hälften till ett 52 cm långt halsband. http://www.ridderborg.se/raa-aedelsten-baernsten-c-68_200.html
Det är möjligt att ett fleecehalsband skulle funka lika bra!
Till hunden änvänder jag örthalsband. Doggy tillverkar ett som fungerar bra. Finns på Granngården och en del zoobutiker.
Vägrar använda apotekets giftiga efter att ha hört alldeles för många historier om hundar som blivit sjuka av dom.
Själv så smörjer jag in hand och fotleder med tjärslava och slipper fästinga och bromsar. De som blir myggbitna säjer att de slipper dom också.
jag plockade fästingar dagligen på min hund tills i lördags - då satte jag på bärnstenshalsband - har inte plockat en enda fästing sedan dess! jag har fått låna ett halsband på prov, jag var också skeptisk. Men de hade bara plockat 3 fästingar (har 2 hundar) på hela förra säsongen! lycka till!
OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.