0 467 visningar

2 svar

Blek ostronmussling?

Enelie, Linköping

29 mar 2008 kl. 19:54

Det här får jag till Blek Ostronmussling.
Finns det någon förväxlingssvamp eller har jag prickat rätt?

Lövlåga.
Hattbredd 4-7 cm.
Ingen fot. (Eller om man kan säga att skivorna växte längst med hela foten?)
Växte tuvad. (tror jag det heter?)
Ingen speciell lukt.
Nötsmak.

(Tyvärr var inte Fotogudarna med mig idag. Ursäkta bildkvalitéen.)
3 bilder.

0

Irene A

30 mar 2008 kl. 20:35

Ingen annan som känt sig manad att svara på det här? Fotokvalitén var det ju inget fel på.

I de flesta fall skulle jag nog ha tagit den för blek ostronmussling, men den ser ut att ha växt på asp. Om det stämmer, tror jag att det är den nybeskrivna arten Pleurotus populinus (det kan ha varit den arten som avsågs med Pleurotus salignus en gång i tiden).

0

Enelie, Linköping

30 mar 2008 kl. 22:10

Tack för hjälpen Irene!
Jag har sökt vidare med hjälp av ditt namnförslag men jag har inte hittat så mycket info.
Helt klart nötsmak och idag har jag provluktat igen och tycker att den luktar nötlikt också. (Lite grann som Stensopp).
Jag har svårt att avgöra trädlaget men det växte även Klyvblad, Borstticka och något som ev. kan vara Vittagging på samma.
(Ganska nära så växte det en hel del Schalakansröd vårskål också.)

Svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan

OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.
Du är inte inloggad, men kan svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan ändå genom att fylla i formuläret nedan. Är du regelbunden besökare på svampguiden kan du skapa ett konto för att slippa fylla i namn och säkerhetsfrågor varje gång du postar ett nytt inlägg. Välkommen att logga in eller skapa nytt konto. Det är gratis!
Välj bild…
Ladda hem Svampguiden till din telefon!
Available in Google Play
Rekommenderat Svampguiden rekommenderar Kaffe.se för dig som vill ha riktigt gott kaffe med dig ut i svampskogen
Ny Version! Svampguiden+ är en ny och uppdaterad app för iPhone och iPad som nu äntligen också finns tillgänglig för dig som har Android!
Svamptork finns att köpa på svamp.se
Identifiera arter med hjälp av kameran i din iPhone