0 282 visningar

5 svar

Mystiska lökväxter

Lena M

30 mar 2008 kl. 20:26

Eftersom jag vet att det är många här på forumet som är duktiga på växter så frågar jag. Vad är detta ?
Under fjolårslöven där påsk- och pingstlijor växer finns den här gruppen som jag inte känner igen.
Har bladen antagit en annan färg p.g.a något eller ????
Ja jag vet inte, någon som har ett tips ?

0

Jan A, Uppsala

31 mar 2008 kl. 08:42

Skulle till att börja med säga att det är tulpaner (dessutom tätt planterade och kanske också grunt och i värsta fall också tidigare drivna till blom inomhus).  De tycks ha växt upp under en massa löv som tvingat dem bli långa och klena och så har “någon” tagit bort det skyddande täcket från de bleksiktiga “skotten” som SKYDDAT SIG genom att använda sig av sitt ‘antocyan’‘, bladrött, för att klara ljus- och värmereglering. Kanske när de drabbades av PÅSKVINTERN? 
Det ser också ut som en del skott växt genom löv som tagits bort med “våld”.
Jag rekommenderar en mycket trevlig artikel som finns här:
http://runeberg.org/bioskiss/0114.html
Googla “antocyan” och hitta mer.

0

anithau

31 mar 2008 kl. 09:00

Jan!
Jag beundrar dina kunskaper inom så många områden.

0

Lena M

31 mar 2008 kl. 09:34

Ja vad du kan Jan! Det visar sig väl vad som kommer framledes.
Alldeles rätt, det har legat mängder med löv där ( ifrån en gammal kastanj) som jag tog bort igår. Jag har aldrig satt några växter där utan de kommer snällt år efter år, så rabatten måste vara minst 30 år.
Skall läsa artikeln, tack för svar.

0

Mystiska lökväxter - Jan

Lena M

31 mar 2008 kl. 17:35

Nu har jag fått förklaringen till den mystiska gruppen.
Min sambo köpte lökar i höstas och har grävt ner dem, alla på ett ställe ser det ut som, men det kommer kanske flera överraskningar i trädgården.
En blivande trädgårdsmästare, eller ??? :O)

0

Mystiska lökväxter - Jan

Jan A, Uppsala

31 mar 2008 kl. 17:58

Lena, jag förmodade ju i mitt svar att de var tätt och grunt planterade…
Lycka till! ;))

Svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan

OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.
Du är inte inloggad, men kan svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan ändå genom att fylla i formuläret nedan. Är du regelbunden besökare på svampguiden kan du skapa ett konto för att slippa fylla i namn och säkerhetsfrågor varje gång du postar ett nytt inlägg. Välkommen att logga in eller skapa nytt konto. Det är gratis!
Välj bild…
Ladda hem Svampguiden till din telefon!
Available in Google Play
Rekommenderat Svampguiden rekommenderar Kaffe.se för dig som vill ha riktigt gott kaffe med dig ut i svampskogen
Ny Version! Svampguiden+ är en ny och uppdaterad app för iPhone och iPad som nu äntligen också finns tillgänglig för dig som har Android!
Svamptork finns att köpa på svamp.se
Identifiera arter med hjälp av kameran i din iPhone