Eftersom jag vet att det är många här på forumet som är duktiga på växter så frågar jag. Vad är detta ?
Under fjolårslöven där påsk- och pingstlijor växer finns den här gruppen som jag inte känner igen.
Har bladen antagit en annan färg p.g.a något eller ????
Ja jag vet inte, någon som har ett tips ?
Skulle till att börja med säga att det är tulpaner (dessutom tätt planterade och kanske också grunt och i värsta fall också tidigare drivna till blom inomhus). De tycks ha växt upp under en massa löv som tvingat dem bli långa och klena och så har “någon” tagit bort det skyddande täcket från de bleksiktiga “skotten” som SKYDDAT SIG genom att använda sig av sitt ‘antocyan’‘, bladrött, för att klara ljus- och värmereglering. Kanske när de drabbades av PÅSKVINTERN?
Det ser också ut som en del skott växt genom löv som tagits bort med “våld”.
Jag rekommenderar en mycket trevlig artikel som finns här:
http://runeberg.org/bioskiss/0114.html
Googla “antocyan” och hitta mer.
Ja vad du kan Jan! Det visar sig väl vad som kommer framledes.
Alldeles rätt, det har legat mängder med löv där ( ifrån en gammal kastanj) som jag tog bort igår. Jag har aldrig satt några växter där utan de kommer snällt år efter år, så rabatten måste vara minst 30 år.
Skall läsa artikeln, tack för svar.
Nu har jag fått förklaringen till den mystiska gruppen.
Min sambo köpte lökar i höstas och har grävt ner dem, alla på ett ställe ser det ut som, men det kommer kanske flera överraskningar i trädgården.
En blivande trädgårdsmästare, eller ??? :O)
OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.