Idag var vi åter i det ‘fantaniska’ område (nära “Röda skogen”) där jag såg “Sälgbor” i går. Sommarvärme och vinterkläder frestade på, men med avmätta rörelser gick det. Första bildserien visar örtaggsvamp på grankotte. På granngrankotten bodde kottehättor!
Andra bildserien några drygt cm-grova häggpinnar med bebyggare. Vad är det?
Du har verkligen haft en härlig foto-safari idag i vårsolen.
3:dje inlägget, bild 2 och 3 tycker jag liknar en Tegelticka. (Men du kanske vet vad det är?)
Men vad är det på sista bilden? Är det en Fnöskticka som är så tjock under?
Jag har hittat liknade tickor idag (men inte så tjocka) och jag är osäker på om det är Fnösk- eller Plattickor jag har hittat.
Jag vill allt tro att det är sälgticka. Tegeltickan ska väl ha mycket större porer. Den avbildade tickan är bara 4-5 cm stor. Resupinata och “halvresupinata” sälgtickor tror jag mig ha i tråden “Sälgbor”, de första bilderna - och en mera andlig i “Naturväsen”!
OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.