0 725 visningar

28 svar

Vinterskål ?

Eva Öland

1 apr 2008 kl. 10:34

Hittade en massa skålsvampar på betad mark på Öland. Är det nån av de lärde som kan se av bilden vad det är? En del var stora 5x6 cm.

0

Hans v E

1 apr 2008 kl. 12:22

OJ! Till färg och form ser de ut som den sällsynta rökpipsvampen - Urnula craterium. Denna ska skilja sig från den ännu sällsyntare vinterskålen - U. hiemalis genom att sakna fot. Av dessa två har jag bara sett rökpipsvampen live och färsk. Dina svampar verkar ju faktiskt sakna fot. men jag tror vinterskålen ska vara mer helsvart och ännu större. Vinterskålen mognar väldigt sent, så det är sällan man finner sporer på den. Grattis i alla fall!

0

Hans v E

1 apr 2008 kl. 13:42

Nu har jag läst på lite. Det är säkert vinterskål du funnit. Kanske första fyndet för öland.
Måste rapporteras till Artportalen, Artdatabanken.

0

Hans v E

1 apr 2008 kl. 13:43

Ursäkta att Öland blev med litet ö!

0

klas Jaederfeldt

1 apr 2008 kl. 17:46

grattis , av de insamlingar som finns på riksmuseet ,ganska många så var det bara en som det fanns sporer i, när svampen börjar produsera sporer övergår disken (det svarta) till att bli grått

0

Eva

Hans v E

1 apr 2008 kl. 20:18

Det vore fint om du kunde ta en bild på lite avstånd så man kunde se massförekomsten.
Själv har jag en gång trillat i sjön när jag letat efter denna svamp. Det var på en för svampen känd lokal vid Mälaren. Jag gick utmed stranden och höll mig i en torr gren. Den gick av. Det var i april.

0

Hans

Eva

1 apr 2008 kl. 20:41

Jag var där idag igen men tog bara närbilder. Det fanns säkert 20-30 stycken dom satt antingen i klungor eller ensamma. Tror inte en bild på avstånd säger så mycket. Dom stod lite varstanns på ängen men här har du fler bilder.

0

eva

klas Jaederfeldt

1 apr 2008 kl. 21:14

avundsjuk på dej, får jag knycka bilderna?

0

eva

klas Jaederfeldt

1 apr 2008 kl. 21:31

sänd några till naturhistoriska riksmuseet sek. kryptogambotanik. berätta även för tommy knutsson öland vad du hittat tommy.knutsson@mailbox.hogia.net

0

klas

Eva

2 apr 2008 kl. 07:07

Tommy Knutsson har tittat på bilderna han är nästan säker på att det är hedskål Plectania melastoma. Han skrev “Karakteristiskt är bl.a det rödbruna, delvis uppspruckna skikt som ses på fruktkropparna ” Vi får väl se vad det blir jag sparar belägget som han får titta på senare.

0

eva

klas Jaederfeldt

2 apr 2008 kl. 09:47

jag tror att tommy har fel där, kan du inte sända mej några ex så skall jag titta, , om du sänder förpacka i papper och inte i plastpåse

klas jaederfeldt,vadsbrovägen 16 15336 Järna

0

Eva

klas Jaederfeldt

2 apr 2008 kl. 09:55

så här är min uppfattning om hedskål, 1 den är vedväxande
2 oftast mindre
3 den har tegelröda korn runt skålkanten (dessa kan vara osynliga vid fuktig svamp)

0

Klas

Eva

2 apr 2008 kl. 10:12

Ok jag skickar några till dig. Du har rätt i att dom jag hittade inte växte på ved utan direkt på gräset

0

Anders Delin, Järbo

2 apr 2008 kl. 19:40

Hej Eva!
Svamparna på din bild ser precis ut som de vinterskålar, Urnula hiemalis, som brukar dyka upp varje år här i Järbo, på mjäla nära Jädraån.
Anders Delin

0

Eva

2 apr 2008 kl. 20:04

Det var roligt att höra Anders. Jag har skickat iväg svampar till Klas idag

0

Hans v E

2 apr 2008 kl. 21:27

Oj, oj, oj. Snacka om fina bilder! Visserligen är några grässtrån överexponerade, men vilka bilder för en discomycetist som jag.
Spännande att se om Klas hittar några sporer på denna art som sällan mognar.
Bifogar bild på hedskål (Klas J.:s lokal på liggande enved).

0

Eva

2 apr 2008 kl. 22:20

Det finns mång fler svampar kvar men det är väl inte så bra att plocka upp alla antar jag. Kanske kan det bidas sporer om man väntar lite till.

0

Hans v E

3 apr 2008 kl. 10:56

Ja du ska absolut låta dem stå kvar, just för om de överhuvutaget mognar och kan sprida sporer gör de det mycket sent.

0

Svar

klas Jaederfeldt

3 apr 2008 kl. 13:14

Undersökning av Vinterskål alt. Hedskål

Storleken talar för vinterskål
Skålens kant ej naggad (vinterskål)
Avsaknad av tegelfärgade gryn (vinterskål)
Sporerna är stora 29 –31 x 10,5 (enstaka sp. så långa som 35 um)  (vinterskål)
Sporerna saknar droppar (vinterskål)
Att svampen troligtvis inte växer på ved (vinterskål)
Svampköttet är tydligt skiktat (vinterskål) ( men det står inget om hur köttet skall vara på Hedskål)

Så nog tycker i alla fall jag som förut sett bägge arterna att det är vinterskål.

Sändermed bilder ur Nordic macromycetes 1 (Ascomycetes)
Samt en sporbild där varje skalstreck är 2,7 um

0

Kalkskyende på Öland?

Jan A, Uppsala

3 apr 2008 kl. 13:26

Läste just i “Ekologisk katalog…” att hedskålen är kalkskyende!

0

Kalkskyende på Öland?

klas Jaederfeldt

3 apr 2008 kl. 13:41

va kul då passar den inte på öland

0

klas Jaederfeldt

3 apr 2008 kl. 13:50

glömde skriva att i 2 av 6 st exemplar fanns det sporer, och dessa var tydligt gråare på hymeniumet (Svarta insidan av skålen)

0

Eva

3 apr 2008 kl. 22:34

det vore ju kul om det vore ett nytt fynd för oss här nere, vi får se vidare när fler har tittat på fyndet

0

Hans v E

4 apr 2008 kl. 09:47

Nej, det ÄR ett nytt fynd för er därnere. Vi har tittat på det, det räcker!

0

Eva

4 apr 2008 kl. 09:57

Ok va bra. Hur många fynd är det på den svampen? Finns den i mina omgivande Landskap, Småland, Blekinge?

0

Hans v E

4 apr 2008 kl. 10:04

Enligt artdatabankens ekologiska katalog på nätet saknas den på Öland, Gotland, i Kalmar län, Blekinge, Skåne och Halland.
Men man kan kolla i Artportalen.

0

Irene A

4 apr 2008 kl. 15:41

Eva, gör gärna som Hans föreslagit: Gå in på Artportalen, bli rapportör (om du inte redan är det) lägg in fynduppgiften och bilder i Artportalen, så blir det känt att vinterskålen även finns på Öland.

0

Irene A

6 apr 2008 kl. 16:16

Både fynduppgift och bild inlagd i Artportalen (och Tinas vackra lilamusslingar också) Kul att se!

0

Athenelól

15 apr 2008 kl. 13:35

Kanon bilder! mycket fina! Jag ska nog prova äta en nån vacker dag.

Athenelól @ Stormscale ! 70paladin. @ World Of Warcraft!

Svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan

OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.
Du är inte inloggad, men kan svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan ändå genom att fylla i formuläret nedan. Är du regelbunden besökare på svampguiden kan du skapa ett konto för att slippa fylla i namn och säkerhetsfrågor varje gång du postar ett nytt inlägg. Välkommen att logga in eller skapa nytt konto. Det är gratis!
Välj bild…
Ladda hem Svampguiden till din telefon!
Available in Google Play
Rekommenderat Svampguiden rekommenderar Kaffe.se för dig som vill ha riktigt gott kaffe med dig ut i svampskogen
Ny Version! Svampguiden+ är en ny och uppdaterad app för iPhone och iPad som nu äntligen också finns tillgänglig för dig som har Android!
Svamptork finns att köpa på svamp.se
Identifiera arter med hjälp av kameran i din iPhone