0 464 visningar

7 svar

plocka nässlor !!

Trompette des Morts

2 apr 2008 kl. 00:26

enligt många så är nässlor det nyttigast vildväxande i naturen ! ut och plocka nu ! det är nästan lika kul som att plocka svamp, men man får det lite mer “hett” om fingrarna.
jag gör pesto av det mesta av mina nässlor. kom på en tanke i dag om att göra en pesto till hösten med nösslor, karl johan vitlök, olivolja, västerbottenost och solrosfrö.
vad tror ni om det ?

0

Bengt Sandh

2 apr 2008 kl. 02:55

Bra inlägg! Så trevligt det skulle vara om du höll den goa tonen även i fortsättningen. Då skulle i alla fall inte jag ha något emot att du fortsätter att skriva här.

Hej då från

0

Trompette des Morts

2 apr 2008 kl. 14:53

Bra inlägg! Så trevligt det skulle vara om du och andra höll den goa tonen även i fortsättningen. Då skulle i alla fall inte jag ha något emot att du fortsätter att skriva här.

Hej då från

0

cicki T Belgien

2 apr 2008 kl. 14:55

Låter gott men hur tänkte du mixa i din Karl-Johan? Rå eller torkad eller?

0

Bengt Sandh

2 apr 2008 kl. 15:41

Bra per d! Äntligen en utsträckt hand från dig också. Glöm det gamla och kör på med all din kunskap till allas glädje och nytta. Då kan det bli riktigt trevligt framöver nu när svampsäsongen äntligen börjar skönjas bakom krönet.

Ha de!

0

Trompette des Morts

2 apr 2008 kl. 18:10

cicki, min första tanke var att ta några riktigt små fina ex och finhacka dem. men så blir det en pesto med begränsad hållbarhet. lite mer hållbar blir den kanske om man steker svampen först. men jag ser framemot att prova.
efter att ha plockat nässlor 7-8 gånger i år har jag faktiskt märkt att jag blivit immun mot nässelbrännan på tumme och pekfinger på höger hand !! en intressant medicinsk landvinning !!

0

cicki T Belgien

2 apr 2008 kl. 19:14

Jag plockar alltid nässlor med “kirurghandskar”. När det gäller peston, varför inte mixa ner torkad svamp? Då kan den gotta till sig och smaksätta resten utan att bli blöt. Har inte testat men verkar logiskt.

0

Bo E

3 apr 2008 kl. 19:48

Jag har faktiskt gjort något liknande pesto på nässlor för några år sedan när jag plockade mycket.

Ganska gott och ännu godare blir ju det mesta om man vet att det är nyttigt!

Dock var min blandning utan svamp!
Just nu vågar jag inte böja rygg för nässlor men hoppas vara lite stabnilare till svampsäsongen.

Vid murkelsökning håller jag mig nu med någon assistent som kan böja sig o kolla där jag pekar med kryckan!

Nässlor har jag dock inte hittat nån som riskerar bränna fingrarna på!

Svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan

OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.
Du är inte inloggad, men kan svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan ändå genom att fylla i formuläret nedan. Är du regelbunden besökare på svampguiden kan du skapa ett konto för att slippa fylla i namn och säkerhetsfrågor varje gång du postar ett nytt inlägg. Välkommen att logga in eller skapa nytt konto. Det är gratis!
Välj bild…
Ladda hem Svampguiden till din telefon!
Available in Google Play
Rekommenderat Svampguiden rekommenderar Kaffe.se för dig som vill ha riktigt gott kaffe med dig ut i svampskogen
Ny Version! Svampguiden+ är en ny och uppdaterad app för iPhone och iPad som nu äntligen också finns tillgänglig för dig som har Android!
Svamptork finns att köpa på svamp.se
Identifiera arter med hjälp av kameran i din iPhone