Läste tidigare inlägg från en som plockat trattkantareller men vid försök att torka så hade de blivit helt svarta och sladdriga även efter flera dygn. Tydligen hade det blivit så för flera stycken men jag fann inte ngt svar på om de ändå var ätliga eller ej om de dock torkat.
Jag själv prövade att torka igår kväll, lade en del på galler, resterande på bakplåtspapper och satte dit en bordsfläkt, bytte papper efter ett tag osv osv. I morse ser jag att 99 % blivit helt svarta, dock kommer de vara helt torkade innan kvällen. Det var bara ett fåtal som hade bevarat sin vanliga färg. Blir jag tvungen att slänga de som blivit svarta trots att de har torkat?
Tilläggas ska väl att svamparna såg fina ut innan torkningen.
Tyvärr - att de svartnar är ett tecken på att en nedbrytningsprocess har startat i svamparna, på grund av för mycket frost, väta eller värme, eller helt enkelt av ålder. Även om man lyckas få dem torra, har de förändrats så mycket i smak och konsistens, att de måste räknas som oätliga (jag har i och för sig aldrig provat att äta sådana, har alltid sorterat bort dem).
Att trattkantareller börjar bli dåliga, har jag kunnat märka vid plockningen på att de är lite mjukare, och i ett tidigt stadium får en rosa ton på undersidan.
Läs reprisen av Irenes inlägg, (du kan även backa tillbaka ända till i fjol höst på forumet och se mer på samma tema). Och som svar på din fråga; bokstavligt talat så är de visserligen ätliga men är smakmässigt inget vidare. Dessutom så riskerar du att bli magsjuk pga att de börjat att ruttna. Trattkantareller som varit utsatt för frost tenderar gärna att ruttna snabbare varvid torkningen bör ske med torkapparat istället för på papper som tar alldeles för lång tid i anspråk. Med andra ord - forsätt plocka men frys in istället.
Tackar för alla svar. Tror dock detta berodde på från en miss från min sida. Jag dröjde antagligen lite för länge med att torka dem. Plockade trattkantareller igår igen från samma ställe, använde samma metod och i morse var de nöstan färdigtorkade och jättefina med sin vanliga färg.
De andra var troligrn på väg att bli för gamla för att andvändas, min teori…
Det är heller inte bra att plocka svampar som man ska torka om det är för fuktigt ute, det ska vara en dag med hög luft och sol, annars är det bättre att bara njuta av dem sanmma dag.Några svampmackor till en lätt middag brukar jag förströ mig med.mmmmm
OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.