0 128 visningar

9 svar

Vad kan ätas och vad ska slängas?

Therese

26 sep 2005 kl. 07:42

Läste tidigare inlägg från en som plockat trattkantareller men vid försök att torka så hade de blivit helt svarta och sladdriga även efter flera dygn. Tydligen hade det blivit så för flera stycken men jag fann inte ngt svar på om de ändå var ätliga eller ej om de dock torkat.

Jag själv prövade att torka igår kväll, lade en del på galler, resterande på bakplåtspapper och satte dit en bordsfläkt, bytte papper efter ett tag osv osv. I morse ser jag att 99 % blivit helt svarta, dock kommer de vara helt torkade innan kvällen. Det var bara ett fåtal som hade bevarat sin vanliga färg. Blir jag tvungen att slänga de som blivit svarta trots att de har torkat?
Tilläggas ska väl att svamparna såg fina ut innan torkningen.

0

Irene A

26 sep 2005 kl. 08:22

Tyvärr - att de svartnar är ett tecken på att en nedbrytningsprocess har startat i svamparna, på grund av för mycket frost, väta eller värme, eller helt enkelt av ålder. Även om man lyckas få dem torra, har de förändrats så mycket i smak och konsistens, att de måste räknas som oätliga (jag har i och för sig aldrig provat att äta sådana, har alltid sorterat bort dem).
Att trattkantareller börjar bli dåliga, har jag kunnat märka vid plockningen på att de är lite mjukare, och i ett tidigt stadium får en rosa ton på undersidan.

0

Tommy K

26 sep 2005 kl. 14:50

Håller nog med Irene A om de svarta trattkantarellerna.
Jag har plockat trattkantareller i 30 år nu och tidigare torkat dem utan problem. Inte förrän i fjol stötte jag på de där svarta och sladdriga. Märkligt, tycker jag.

0

Fia A

26 sep 2005 kl. 23:18

Inte för att det verkar ha spelat roll i just detta fallet, men bakplåtspapper är nog inget bra att torka på. Det suger ju inte åt sig någon fukt, utan isolerar istället underifrån. Bättre med tidnings- eller hushållspapper då!

0

Annika Eriksson

26 sep 2005 kl. 23:45

Läs reprisen av Irenes inlägg, (du kan även backa tillbaka ända till i fjol höst på forumet och se mer på samma tema). Och som svar på din fråga;  bokstavligt talat så är de visserligen ätliga men är smakmässigt inget vidare. Dessutom så riskerar du att bli magsjuk pga att de börjat att ruttna. Trattkantareller som varit utsatt för frost tenderar gärna att ruttna snabbare varvid torkningen bör ske med torkapparat istället för på papper som tar alldeles för lång tid i anspråk. Med andra ord - forsätt plocka men frys in istället.

0

Therese

28 sep 2005 kl. 11:02

Tackar för alla svar. Tror dock detta berodde på från en miss från min sida. Jag dröjde antagligen lite för länge med att torka dem. Plockade trattkantareller igår igen från samma ställe, använde samma metod och i morse var de nöstan färdigtorkade och jättefina med sin vanliga färg.

0

Therese

28 sep 2005 kl. 11:05

Jag ska väl tilläggas att jag har en fläkt ståendes bredvid, såg att jag missade att skriva detta

0

Inger/Stockholm

29 sep 2005 kl. 22:33

De andra var troligrn på väg att bli för gamla för att andvändas, min teori…
Det är heller inte bra att plocka svampar som man ska torka om det är för fuktigt ute, det ska vara en dag med hög luft och sol, annars är det bättre att bara njuta av dem sanmma dag.Några svampmackor till en lätt middag brukar jag förströ mig med.mmmmm

0

Linus

10 okt 2005 kl. 11:07

Jag förstår inte vad ni menar med att de blir oätliga? Jag har alltid torkat trattisar så de bli svarta, men de är jättegoda. När man blötlägger dem får de ju sin ursprungliga färg igen (dock lite segare konsistens) men de smakar gott

0

Stina

14 okt 2005 kl. 16:29

Svamparna kan inte torka om de ligger på varandra, jag lägger de en och en på tidningspapper på galler vid ett element så blir de alltid väldigt fina, det tar dock ca en vecka! Om någon enstaka ändå blir svart tar jag bort den illa kvickt!

Mvh

Svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan

OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.
Du är inte inloggad, men kan svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan ändå genom att fylla i formuläret nedan. Är du regelbunden besökare på svampguiden kan du skapa ett konto för att slippa fylla i namn och säkerhetsfrågor varje gång du postar ett nytt inlägg. Välkommen att logga in eller skapa nytt konto. Det är gratis!
Välj bild…
Ladda hem Svampguiden till din telefon!
Available in Google Play
Rekommenderat Svampguiden rekommenderar Kaffe.se för dig som vill ha riktigt gott kaffe med dig ut i svampskogen
Ny Version! Svampguiden+ är en ny och uppdaterad app för iPhone och iPad som nu äntligen också finns tillgänglig för dig som har Android!
Svamptork finns att köpa på svamp.se
Identifiera arter med hjälp av kameran i din iPhone